Review: Birds of Prey (and the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn)

Speelduur: 109 min.

In de bioscoop vanaf: 5 Februari 2019

8 total ratings

Schitterende Margot Robbie als Harley Quinn. John Wick-achtige, R-rated actie en humor in het DC-universum.

Wie had verwacht het iconische team uit de comics te zien, komt bedrogen uit.

Birds of Prey (and the Emancipation of One Harley Quinn) levert misschien niet helemaal wat de titel belooft, maar Margot Robbie is terug als de Joker’s (ex)-vriendin en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Lees hier onze recensie van de nieuwste DC-blockbuster…

Posted 10/02/2020 by

Get Ready, Ladies!

Met Birds of Prey (and the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn) zetten Warner Bros. en DC Films het nieuwe filmjaar goed in. Regisseuse Cathy Yan (Dead Pigs) en scenariste Christina Hudson (Bumblebee) maakten van deze spin-off van Suicide Squad (2016) en achtste film in het DC Extended Universe een actievolle en kleurrijke bubblegum poppunk rollercoaster met een stout kantje, ver weg van de donkere, meer epische en realistische takes op de personages in de eerste fase van het DC-filmuniversum.

Hoewel de titel Birds of Prey doet vermoeden dat het hier om het gelijknamige vrouwenteam gevormd door ex-Batgirl Barbara Gordon uit de DC-comics (en kortstondige tv-serie uit 2002) gaat, is het toch vooral Harley Quinn featuring…-solofilm geworden. Margot Robbie kruipt opnieuw in haar Suicide Squad-rol als de psychopathische Harleen Quinzel en treedt deze keer ook op als producente. Er wordt minder rekening gehouden met het bronmateriaal om een lossere, meer eigen take op enkele bekende DC-superheldinnen te geven.

Nadat Harley Quinn (Robbie) en The Joker (de Jared Leto-versie uit Suicide Squad) uit elkaar zijn, geniet Harley niet meer de bescherming die ze vroeger had in Gotham City. Vooral misdaadbaas Roman Sionis (Ewan McGregor), die zijn imperium wil uitbreiden als Black Mask, heeft het op haar gemunt. Na heel wat chaos doorheen de straten en nachtclubs van Gotham, kruist Harley onder meer het pad van de jonge dievegge Cassandra Cain (Ella Jay Basco), zangeres Dinah Lance/Black Canary (Jurnee Smollett-Bell), GCPD-detective Renee Montoya (Rosie Perez) en de op wraak beluste vigilante Huntress (Mary Elizabeth Winstead)

Wat Deadpool deed voor Marvel’s X-Men-franchise, doet Birds of Prey voor het DC-filmuniversum. Hoewel de film wel degelijk een spin-off en semi-sequel op Suicide Squad is, levert men hier een vrij op zichzelf staand avontuur dat niet al teveel banden probeert te smeden met de grotere DC-wereld… en ze zelfs af en toe op de korrel neemt. Batman- en Joker-referenties zijn er alom, maar daar blijft het dan ook bij. Dit is duidelijk Harley’s emancipatie als één van de nieuwe pijlers waarop de DC-franchise gebouwd zal worden.

Margot Robbie schittert natuurlijk opnieuw als de ex-vriendin van Batman’s grootste vijand en steelt elke scène. Ook Rosie Perez als Montoya, toch één van de bekendere gezichten van de Gotham City-politie, en Jurnee Smollett-Bell als een meer eigenzinnige – doch getrouwe – take op Black Canary krijgen hun momenten. Hoewel ze een van de grotere personages is in de Birds of Prey-mythos, krijgt vooral Mary Elizabeth Winstead als Huntress maar weinig te doen. Haar oorsprongsverhaal, één van de meest interessante van de hele cast, wordt maar heel snel getoond en verder lijkt ze ietwat te hard in de film gepropt. Ook de debuterende Ella Jay Basco heeft, ondanks haar belang als MacGuffin voor de plot, maar weinig om handen als Cassandra Cain en vertoont het minste gelijkenissen met de latere Batgirl uit de comics. Ze had gerust een andere naam kunnen krijgen en het zou geen verschil gemaakt hebben.

Bij de villains vreet Ewan McGregor als ultieme narcist Black Mask elke scène op. De Schotse acteur amuseert zich duidelijk in zijn rol – zelfs al is hij niet meer dan een typische maffiabaas. Chris Messina heeft als henchman Victor Zsasz weinig te doen, maar het grootste kenmerk van zijn comicbooktegenhanger blijft behouden en dat is het belangrijkst.

Birds of Prey gaat zeer snel vooruit en de snelle, R-rated actie wordt goed in beeld gebracht. Dat viel te verwachten met de input van stuntcoördinator Chad Stahelski (John Wick). Mix de kleurrijke punk-esthetiek van de latere Suicide Squad-trailers, Kick-Ass (2010) met de actie uit de John Wick-films, plaats het in Gotham City en je hebt een goed idee wat je van Birds of Prey kan verwachten.

DC Films tracht hiermee een zekere demografie aan te spreken, want in feite is deze blockbuster de ultieme actie/superhelden chick flick. Alle mannen moeten eraan geloven, maar dat maakt het daarom niet minder leuk om te zien. Zeer hoogstaand is het allemaal niet, maar fans van Margot Robbie als Harley Quinn worden op hun wenken bediend. En meer moet dat soms niet zijn.

Birds of Prey knalt vanaf 5 februari de bioscoopzalen binnen.