Review: Star Wars Episode IX – The Rise of Skywalker

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: 142 min.

In de bioscoop vanaf: Woensdag 18 december

14 total ratings

Als sluitstuk van de Skywalker-saga is "The Rise of Skywalker" een koerscorrectie vanjewelste en betuigt het van een enorm (nostalgisch) respect voor de oudere films. Speelt leentjebuur bij de betere Legacy-verhalen. De muziek van John Williams. Knappe visuals.

Als film ontsnapt "The Rise of Skywalker" niet aan een ietwat slordige montage, een voorspelbaar script en een druk verhaal met onverdiende "momenten" en voorspelbare wendingen.

We reisden naar een “galaxy far, far away” en keerden voor een laatste keer terug naar Rey, Finn & Poe voor hun allerlaatste avontuur. Werd “The Rise of Skywalker” uiteindelijk na alle controverse een goede film en een terecht einde van de Star Wars-saga? Goh… Lees hier onze SPOILERVRIJE recensie!

Posted 19/12/2019 by

Deze recensie is volledig spoilervrij. Enkel plotpunten uit het officiële marketingmateriaal worden gebruikt om de film te beschrijven. Zo worden sommige acteurs & actrices, wendingen of andere zaken moedwillig weggelaten. De recensie werd ook geschreven op basis van één kijkbeurt.

Taking one last look, sir. At my friends.

Vier jaar geleden keerden we voor het eerst in dertig jaar terug naar de originele wereld van a galaxy far far away. Na controversieel vervolg The Last Jedi van Rian Johnson is het nu tijd aan regisseur J.J. Abrams om “zijn” sequeltrilogie bij Disney rond Rey, Finn & Poe af te ronden met Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker.

Ongeveer één jaar na de nederlaag die de rebellen leden in The Last Jedi, zet heldin & Jedi-leerling Rey (Daisy Ridley) haar zoektocht naar zichzelf en de strijd tegen het kwaad voort. Gelukkig wordt ze bijgestaan door enkele ondertussen oude getrouwen zoals Finn (John Boyega), commandant-kapitein Poe Dameron (Oscar Isaac) & generaal Leia Organa (Carrie Fisher), maar ook wat nieuw rebel scum.

De oorlog met de First Order onder leiding van Kylo Ren/Ben Solo (Adam Driver) en generaal Hux (Domhnall Gleeson) gaat onverwoed verder. Op de achtergrond speelt echter ook het schijnbaar oneindige conflict tussen de Jedi en de Sith, dat dit keer misschien wel eens de Skywalker-saga definitief tot haar einde zou kunnen brengen.

Wat een titanentaak had regisseur J.J. Abrams toch met The Rise of Skywalker. Laten we, ondanks alle Last Jedi-controverse en de druk om een climactisch einde te realizeren, niet vergeten dat hij vooral ook een goede film moest afleveren. Zoals we gewoon zijn van J.J. Abramsregie deinst hij niet weg voor flitsende visuals en impressionante shots. Waar we wel ons hart voor vasthielden, was het scenario van Abrams & Chris Terrio dat inpikte op The Force Awakens en de brokken in de Rey-saga moest lijmen.

Want hoewel we The Last Jedi van Rian Johnson nog steeds een goede film vinden (maar toch wel minder goed dan wanneer we hem voor het eerst zagen), zijn er duidelijke breuklijnen tussen The Force Awakens & The Last Jedi. Een moeilijke taak, dus, voor Abrams om aan dat creatieve boeltje één mooi en vooral bevredigend einde te breien…

Slaagde hij daar echter ook in? Wat meteen opvalt, is hoe druk en gebeurtenisvol The Rise of Skywalker is. Op zich is daar niets mis mee, zeker niet gezien de situatie waarin deze schizofrene trilogie zich bevindt, maar de uitvoering laat soms te wensen over. Net zoals bij The Force Awakens blaast het scenario – een klassiek MacGuffin-verhaal – ons hier niet omver.

Dat komt vooral voort uit enkele onverdiende karaktermomenten, best wat toeval en voorspelbare”plotwendingen”, al dan niet ontleend uit andere Star Wars-verhalen en -media. De zwakke edit met vreemde overgangen van scène naar scène helpt ook niet. Je merkt dat Abrams & Terrio veel materiaal in deze film wouden propppen en soms is dat gewoon te veel. Als film en derde deel in de trilogie heeft The Rise of Skywalker best wel wat pijnpunten.

Als sluitstuk van de Skywalker-Saga werkt The Rise of Skywalker dan weer wel een pak beter. Door soms vrij “on-the-nose” in te gaan tegen uitspraken uit Johnsons The Last Jedi betuigen Abrams en co hier van een enorm respect voor de originele filmtrilogie en is er zelfs ruimte voor de occasionele knipoog naar de prequels. Uiteraard keren ook componist John Williams en zijn prachtige muziek terug voor wat ook zijn laatste Star Wars-score wordt.

Van dat hele let the past die komt er dus maar weinig in en dat dit een koerscorrectie is, moge duidelijk zijn. Episode 9, als eerste saga-film die dat doet, omarmt de volledige saga (buiten misschien ironisch genoeg soms The Last Jedi) – en dat is iets waar we te lang hebben op moeten wachten.

Tussen de vele actiescènes in het drukke script door – waarin vooral John Boyega als Finn & Oscar Isaac als Poe Dameron weten te scoren – is het vooral Daisy Ridley als Rey die in de kijker staat. Het “Mary Sue”-verhaal blijft spelen (daar zorgen “nieuwe” Force-krachten wel voor), maar Ridley zet opnieuw een heldhaftige, ietwat eigenzinnige heldin neer. Adam Driver als Kylo Ren/Ben Solo weet zich vooral in de tweede helft te profileren als een acteur waar we meer hadden van willen zien.

Met opnieuw een grotere focus op het nieuwe trio (Rey, Finn, Poe) boet men jammer genoeg wel in aan een send-off voor enkele iconische originele personages. De rol van Carrie Fisher die tijdens de opnames in 2016 overleed, wordt weliswaar slim aangepakt, maar natuurlijk merk je wel dat “onze prinses” er niet meer bij was tijdens haar laatste, beperkte scènes.

Ook met Billy Dee Williams als Lando Calrissian was het een fijn (en kort) weerzien. Geweten is daarnaast ook dat dit Anthony Daniels‘ laatste film als C3-PO is, maar je zou het haast niet merken. Hoewel hij dit keer een eigen zijverhaal krijgt, is dat helemaal overbodig gemaakt door een later moment in The Rise of Skywalker. Iets meer afscheid van de originele filmsterren had wel gemogen in dit “laatste deel van de Skywalker-saga”.

The Rise of Skywalker heeft als eindpunt van de sequel-trilogie en als film op zich duidelijke problemen qua script en montage, maar gelukkig weet dit slot van de Skywalker-saga zich wel recht te houden als “nostalgiebom” en veilige haven voor Star Wars-fans die even wegwillen van al die controverse. Ergens hoopten we op meer en kunnen we niet anders dan een beetje teleurgesteld zijn, maar als duidelijke koerscorrectie en eivolle film moeten we appreciëren wat J.J. Abrams met The Rise of Skywalker poogde te doen – ook al leidde dat tot een film met een dubbele identiteit.

Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker valt vanaf nu in de bioscoopzalen te bekijken.