Review: Terminator – Dark Fate

Filmstudio: , ,

Speelduur: 128 min.

In de bioscoop vanaf: 23 Oktober 2019

7 total ratings

Reünie tussen Arnold Schwarzenegger en Linda Hamilton. Harde, R-rated actie en leuke one-liners.

De nieuwe generatie helden (en schurken) is niet opgewassen tegen de oude.

Linda Hamilton en Arnold Schwarzenegger zijn terug in Terminator: Dark Fate, eindelijk nog eens een goeie Terminator-prent en de beste sequelpoging op het machtige T2: Judgment Day tot hiertoe. Lees hier onze recensie!

Posted 22/10/2019 by

I won’t be back…

James Camerons The Terminator (1984) en Terminator 2: Judgment Day (1991) staan nog steeds als twee van de beste sci-fi/horror/actiefilms aller tijden. Dat het daarna bergaf ging met de franchise rond de door Arnold Schwarzenegger vertolkte cyborg (sorry, cybernetisch organisme) is algemeen geweten. Na het briljante Terminator 2 werden er meerdere sequels gemaakt, die allen los van elkaar stonden. Van Terminator 3 tot Salvation tot de tv-serie The Sarah Connor Chronicles tot de recente gefaalde rebootpoging Terminator: Genisys (2015), niets werd echt een waardige sequel op T2.

Met Terminator: Dark Fate proberen James Cameron (ditmaal als producer) en Deadpool-regisseur Tim Miller het nog één keer om een definitieve sequel aan de eerste twee films te breien. Ook Linda Hamilton, de oorspronkelijke Sarah Connor, keert terug aan de zijde van Arnold Schwarzenegger. Daarbovenop is de film eindelijk nog eens R-rated. Het eindresultaat is opnieuw een mixed bag geworden, maar toch staat het als de beste sequel op T2 tot hiertoe

29 augustus, 1997. De dag waarop Judgment Day zou gebeuren en de helft van het menselijk ras zou weggevaagd worden door de A.I. Skynet en een oorlog tussen mens en machine ontketend wordt. Judgment Day gebeurde niet, daar zorgden Sarah Connor (Linda Hamilton) en haar zoon John (Edward Furlong) voor. De dreiging van Skynet verdween, maar de oorlog tussen mens en machine heeft nu een nieuw gezicht gekregen. De nieuwe A.I. die de mensheid zal uitroeien circa 2042 heet Legion en, jawel, ook deze keer is er een menselijke verzetsbeweging en worden er Terminators en menselijke beschermengels naar het verleden gestuurd om in het heden een gevecht voor de toekomst te leveren…

Typisch Terminator-voer dus. In Dark Fate herkennen we dan ook heel wat typische ingrediënten uit de eerste twee Terminator-films: tijdreizen, het bepalen van je eigen lot (maar niet heus), harde actie, een schijnbaar niet te stoppen vijand, een climax in een fabriek, noem maar op. Wat deze prent beter maakt dan Terminator 3 en Genisys, is dat eindelijk zowel Linda Hamilton als Arnold Schwarzenegger terugkeren. Hamiltons Sarah Connor is een nog hardere tante geworden in de afgelopen 28 jaar en een echte Terminator-jaagster dankzij een gebeurtenis die haar hele leven overhoop smeet in de openingsscène van de film (één van de allergrootste verrassingen in een Terminator-prent sinds het grimmige einde van Terminator 3).

Schwarzenegger keert terug naar zijn beste rol, ditmaal als een T-800 die indertijd in zijn missie geslaagd is en de afgelopen jaren door het leven ging als een relikwie van een toekomst die niet meer bestaat. Hoewel hij in zijn nieuwe identiteit als “Carl” de waarde van menselijk leven heeft leren kennen en wat doet terugdenken aan “Pops” uit Terminator: Genisys, zet hij deze keer de oudere T-800 een pak serieuzer en met meer pathos neer. Je gelooft dat dit weleens zijn laatste keer in de iconische lederen vest zal zijn, ondanks het feit dat hij nog steeds met de meeste grappen en one-liners gaat lopen als een Terminator op leeftijd.

Van de nieuwe acteurs springen vooral Mackenzie Davis als de uit de nieuwe toekomst teruggezonden en cybernetisch verbeterde (maar nog steeds menselijke) supersoldate Grace en Natalia Reyes als de jonge Dani Ramos – zeg maar de nieuwe John Connor – in het oog. Heel wat minder is Gabriel Luna als de Rev-9 Terminator, een kruising tussen de T-1000 uit T2 en de oorspronkelijke Terminator. Hoewel de capaciteiten van het nieuwe model superieur zijn aan deze van vorige versies (deze Terminator kan zich in tweeën splitsen en heeft zowel een metalen endoskelet als een lichaam uit vloeibaar metaal), weet Luna in zijn menselijke vorm de rol niet overtuigend genoeg te brengen. Robert Patricks T-1000 uit de tweede film blijft nog steeds een stuk angstaanjagender.

Regisseur Tim Miller heeft met Deadpool (2015) al bewezen knallende actiescènes naar het grote scherm te toveren en in Dark Fate is dat niet anders. Hoewel sommige scènes net iets te veel leentjebuur spelen bij gelijkaardige actiemomenten uit de eerste twee films en er bij momenten iets te gretig gebruik wordt gemaakt van slow-mo, krijgen we hier opnieuw een actievolle rollercoaster die je op het puntje van je stoel houdt. De actie verplaatst zich deze keer ook van Los Angeles naar Mexico City en Texas, een leuke change of scenery.

Dark Fate werd al omschreven als de The Force Awakens van de Terminator-franchise, waar enkele oudgedienden een grote send-off krijgen en de fakkel wordt doorgegeven aan een nieuwe generatie. Dat klopt volledig en de oefening in nostalgie werkt stukken beter dan in Terminator 3 of Genisys. Toch lijdt Dark Fate aan hetzelfde probleem als de nieuwe Star Wars-films. De nieuwe generatie is gewoonweg niet zo interessant als de oude garde. Ook wordt er iets teveel op de politiek correcte invalshoek gespeeld, een probleem dat vele grote Hollywoodfilms vandaag de dag hebben. Linda Hamiltons Sarah Connor was al een sterke vrouwelijke protagonist vooraleer het “cool” werd en ook in deze film speelt ze de twee nieuwe vrouwelijke heldinnen moeiteloos naar huis.

Terminator: Dark Fate blijft de beste sequel op Terminator 2 tot hiertoe en dat komt volledig door de R-rated actie en vooral dankzij de reünie tussen Arnold Schwarzenegger en Linda Hamilton. De film haalt misschien niet het niveau van de eerste twee, maar werkt wel als afsluiter van die trilogie. Als opener van een nieuwe trilogie daarentegen schiet ook deze zesde Terminator-prent tekort.

Terminator: Dark Fate baant zich op 23 oktober een weg naar de bioscoopzalen.