Review: Joker

Filmstudio: , ,

Speelduur: 122 min.

In de bioscoop vanaf: 2 Oktober 2019

31 total ratings

Oscarwaardige vertolking van Joaquin Phoenix. Grauw realisme. Kloof tussen arm en rijk in Gotham City werd nog nooit zo goed afgebeeld. Op zichzelf staand, maar link naar grotere Batman-mythologie wordt gerespecteerd.

Slechts één scène op het einde had krachtiger geweest moest het niet worden getoond.

Joaquin Phoenix neemt de rol van Batman’s grootste vijand op zich in een wel zeer aparte, op zichzelf staande en nu al met prijzen overladen DC-film. Is de hype terecht? Wees maar zeker. Lees hier onze recensie van Joker, de beste film van het jaar…

Posted 26/09/2019 by

Is it just me, or is it getting crazier out there?

Met Joker gaan DC Films en Warner Bros. Pictures een geheel nieuwe kant op. Een stand-alone oorsprongsverhaal voor Batman’s grootste vijand dat losstaat van de rest van het DC-filmuniversum. De harde misdaadprent van Todd Phillips (The Hangover, War Dogs) met Joaquin Phoenix (Gladiator, Walk The Line) in de titelrol staat volledig los van de Suicide Squad-, Birds of Prey– en Batman-films in het DCEU en betekent mogelijk de start – net zoals DC’s Black Label in de comics – van een nieuwe lijn, op zichzelf staande (en al dan niet R-rated) films rond DC’s grootste personages genaamd DC Black.

Joker trok al heel wat aandacht door als eerste comicbookfilm ooit de Gouden Leeuw voor Beste Film te winnen op het filmfestival van Venetië en, jawel, die eer is volledig verdiend.

Gotham City, 1981. De stad wordt geteisterd door massale criminaliteit, een staking van de vuilnisdiensten en een steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk. Terwijl Thomas Wayne (Brett Cullen) een gooi doet naar het burgemeesterschap in een poging de stad te redden van zichzelf, zit Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) in zak en as. Jobs als clown en stand-up comedian willen maar niet lukken en de negatieve invloed van Gotham City stuurt hem langzaamaan de dieperik in. Zijn mentale gezondheid gaat drastisch achteruit en uiteindelijk is Arthur één slechte dag verwijderd van een nieuw soort crimineel te worden, de grootste die Gotham ooit zal kennen…

“If I’m going to have a past, I prefer it to be multiple choice!”, wist The Joker te verkondigen in de klassieke Batman-graphic novel The Killing Joke (1988). Sinds zijn debuut in 1940 is de oorsprong van Batman’s grootste vijand en ‘s werelds allereerste gekostumeerde supervillain meerdere malen aangepast geweest… en nooit helemaal concreet verteld. Dat bleek uiteindelijk het beste te werken voor het personage. The Joker heeft geen vaststaande oorsprong nodig, hij is een natuurkracht, een agent van chaos die gewoon bestaat… al dan niet als reactie op de poel van verderf die Gotham City is en op het debuut van Batman.

In Joker geven regisseur Todd Phillips en hoofdacteur Joaquin Phoenix een eigen draai aan het oorsprongsverhaal, deze keer zonder een Batman om zich tegen af te zetten. Bruce Wayne (Dante Pereira-Olson) is in deze versie tenslotte nog maar een kind. Er werd wat inspiratie gehaald uit The Dark Knight Returns en The Killing Joke, voornamelijk de stand-up comedy en het “one bad day” principe dat aan Batman en de meeste van zijn villains wordt toegeschreven, maar Phillips liet zich duidelijk nog meer inspireren door de Martin Scorcese-films Taxi Driver (1976) en The King of Comedy (1983). Verhalen over loners die uitgespuugd worden door de maatschappij en zich ertegen verzetten in een grauwe stad geïnspireerd door het New York City in de vroege jaren 1980. Vooral de invloed van The King of Comedy is merkbaar, vermits de geweldige bijrol van Robert De Niro in Joker een duidelijke hommage is aan de twee hoofdpersonages uit deze cultklassieker.

De oorsprong van The Joker werd al meermaals geadapteerd en herschreven, maar nog nooit werd er zoveel sympathie opgewekt voor de Clown Prince of Crime als in de vertolking van Joaquin Phoenix. Hij is dan ook de eerste acteur die een Joker speelt zonder een Batman om zich mee te meten. De orde die Batman in Gotham City belichaamt, wordt hier vervangen door Thomas Wayne (en in mindere mate De Niro’s talkshowhost Murray Franklin) als symbool van Gotham’s rijke elite. We zagen al eerder in o.a. Gotham en The Dark Knight Trilogy hoe de kloof tussen arm en rijk een invloed heeft op de geboorte van diens vele theatrale schurken, maar nog nooit werd het zo goed uitgebeeld als in deze Joker. De parallellen met wat er nu gebeurt in de VS zijn treffend.

Er werd al veel geschreven over het prijzenpotentieel van de film en de winst op het filmfestival van Venetië, en dat is volledig terecht. Phoenix zet werkelijk een Oscarwaardige prestatie neer en steelt elke scène waarin hij voorkomt. Zijn Joker is (nog) geen onvoorspelbare natuurkracht zoals Heath Ledger in The Dark Knight (2008) of megalomaan theatraal zoals Jack Nicholson in Tim Burtons Batman (1989), maar kwetsbaarder en, jawel, sympathieker, zonder dat men daarbij duidelijk de onderliggende krankzinnigheid en kwaadaardigheid van het personage uit het oog verliest. Ondanks de weinige invloed uit de comics en het gebrek aan een connectie tot de rest van de huidige DC-films, respecteert Joker nog steeds de grotere Batman-mythologie. Als DC-fan kan je dit perfect zien als slechts “één van de mogelijke” oorsprongsverhalen voor Batman’s bekendste schurk en het doet de film veel meer goed dan kwaad om volledig op zichzelf te staan.

Dit maakt Joker tot een comicbookfilm zoals er vandaag de dag nog maar weinig zijn. Op zichzelf, veel meer een tragikomedie/gritty misdaadfilm dan een actievolle blockbuster vol special effects en dé stripverfilming met het meeste Oscarpotentieel sinds The Dark Knight. In een tijd van grootschalige blockbusters in cinematische universa met een ensemble cast is het verfrissend om een kleinere, grauwe, realistische, volwassen en meer échte film te zien rond één van DC’s grootste iconen. Net zoals The Dark Knight het deed in 2008, verheft Joker de comicbookfilm tot een hoger niveau en zet het een maatstaf voor DC’s nieuwe DC Black-filmlabel dat moeilijk zal worden om nog te overtreffen. We gaan zelfs verder en durven te verkondigen dat Joker de beste film van het jaar is, stripverfilming of niet. Absolute aanrader.

Joker knalt op 2 oktober 2019 de bioscoopzalen binnen.