Review: Spider-Man – Far From Home

Speelduur: 129 min.

In de bioscoop vanaf: 3 Juli 2019

12 total ratings

Tom Holland als Peter Parker. Spectaculaire actie met een Spider-Man die ietwat uit zijn element is. Geweldige post-credits scènes.

Vaste Marvel-formule. Twists zie je van mijlenver aankomen.

Tom Holland is terug als Peter Parker in Marvel’s Spider-Man: Far From Home, niet alleen de sequel op Homecoming maar ook op Avengers: Endgame en de allerlaatste film in Marvel’s Phase 3. Lees hier onze recensie!

Posted 27/06/2019 by

You going to be the next Iron Man now?

Nu hij na Avengers: Endgame terug tot het rijk der levenden behoort, mag Tom Holland nog eens opdraven als Peter Parker in Spider-Man: Far From Home – de sequel tot Spider-Man: Homecoming (2017), de 23ste film in het Marvel Cinematic Universe en de allerlaatste prent in Marvel’s Phase 3.

Rouwend om de dood van zijn mentor Tony Stark/Iron Man in Avengers: Endgame, gaat Peter Parker/Spider-Man (Tom Holland) samen met zijn klasgenoten op reis naar Europa. Zijn dubbele identiteit en verantwoordelijkheidsgevoel als Spider-Man laten hem echter niet los wanneer Nick Fury (Samuel L. Jackson) hem rekruteert voor een missie om de wereld te redden. Samen met de mysterieuze Quentin Beck/Mysterio (Jake Gyllenhaal), een meester der illusies en special effects, dient Spider-Man het Europese continent te vrijwaren van vier Elementals. Maar niets is wat het lijkt…

Als eerste film in het post-Endgame MCU, zou Far From Home wel wat te bieden moeten hebben voor het grotere Marvel-filmuniversum. Toch slaagt de film hier maar half in. We zijn inmiddels vijf jaar na The Snap (nu: “The Blip”) van Thanos in Avengers: Infinity War en de nieuwe status quo van het MCU en de dood van enkele Avengers wordt nogal luchtig uit de doeken gedaan in een nieuwsmontage gemaakt door Peter Parker’s leeftijdsgenoten. Erg veel wordt er niet ingegaan op de personages die zijn blijven doorleven terwijl Peter en zijn vrienden, waaronder MJ (Zendaya) en Ned Leeds (Jacob Batalon), alsook zijn tante May (Marisa Tomei) vijf jaar technisch dood zijn geweest en de draad gewoon terug oppikken alsof er niks gebeurd is. Er is één klasgenoot die wél vijf jaar is blijven doorleven, waardoor je je afvraagt wat hij eigenlijk nog op de middelbare school en deze Eurotrip doet. Ook over het nieuwe multiversum of de status van het Avengers-team na hun laatste avontuur wordt niet veel gerept.

Wat wél doorweegt, is de dood van Peter’s mentor Tony Stark en het gebrek van de wereld aan een Iron Man. De nieuwe mentor van dienst is nu Tony’s voormalige bodyguard en beste vriend Happy Hogan (Jon Favreau). De momenten waar Peter eventjes de nieuwe Tony Stark lijkt te worden in de ogen van Happy zijn dan ook om een traantje bij weg te pinken. Het is duidelijk dat Marvel Studios en Sony Pictures van Spider-Man de nieuwe Iron Man (en dus het nieuwe middelpunt van het MCU) trachten te maken, maar toch blijft Peter Parker onmiskenbaar zichzelf en toont acteur Tom Holland nogmaals waarom hij de beste live-action Spidey tot hiertoe is. Zelden hebben we Peter Parker’s zoektocht naar een nieuwe mentor/vaderfiguur uit de comics zo goed op het grote scherm gezien.

Spider-Man: Far From Home is deels een spionagethriller, deels een Europese tienervakantiefilm. Spider-Man: Homecoming-regisseur combineert moeiteloos scènes met een Peter Parker die voor de affecties van MJ strijdt en superheldenactiescènes met een Spider-Man die duidelijk wat uit zijn element is in Europese grootsteden zonder torenhoge wolkenkrabbers. Met de filmintroductie van Mysterio (Jake Gyllenhaal) krijgen we uiteraard ook flink wat red herrings. Weinig is wat het lijkt in Far From Home. Fans van de comics zullen alles van mijlenver zien aankomen, maar wie Marvel enkel kent van de films zal wel wat verrassingen aantreffen. De twee post-credits scènes daarentegen, wisten ook ons doorgewinterde fans te verrassen. Sterker nog, ze doen ons reikhalzend uitkijken naar de toekomst van Spidey in het MCU.

Uiteraard volgt Far From Home de doorgewinterde Marvel Studios-formule. Dat betekent veel humor, leuke interacties tussen de verschillende hoofdpersonages, quirky zijpersonages, tal van easter eggs en spectaculaire actiescènes. Dat betekent ook een vrij saai kleurenpallet, een voorspelbaar verhaal, een centrale MacGuffin (deze keer een door Tony Stark overgelaten stuk technologie) en minder goed uitgewerkte villains. Jake Gyllenhaal is zeer geloofwaardig als Mysterio en de klassieke Spidey-villain wordt, net zoals zijn voorganger The Vulture in Homecoming, naadloos in de geschiedenis van het MCU verweven. Maar toch hadden we graag nog wat meer diepgang gezien.

De chemie tussen Holland en Zendaya is tastbaar, Jon Favreau schittert als Happy Hogan en het subplot rond een mogelijke relatie Peter’s tante mag er zijn. Ook Samuel L. Jackson en Cobie Smulders zijn weer hun gebruikelijke bad-ass zelve als Nick Fury en Maria Hill nadat ze de laatste Avengers-films voornamelijk op de bank hebben gezeten. Regisseur Jon Watts toont na Homecoming opnieuw waarom hij een goeie keuze is om de nieuwe Spidey en zijn supporting cast doorheen het MCU te leiden.

Kortom, Spider-Man: Far From Home is een net iets leukere prent dan zijn voorganger en een waardige culminatie voor deze versie van Spider-Man in het MCU. Het werkt niet alleen als een addendum tot Endgame, maar doet ons oprecht uitkijken naar de nieuwe richting die Marvel Studios met de webspinner zal uitgaan. Eén van de betere Spider-Man-films en een must-see voor elke Marvel-fan.

Spider-Man: Far From Home slingert op 3 juli de bioscoopzalen binnen.

Spider-Man: Far From Home post-credits scènes – Spoilers!

1. De eerste mid-credits scène speelt zich onmiddellijk na het einde van de film af, waar Spider-Man MJ afzet op straat na hun tochtje webslingeren doorheen New York City. Op een gigantisch tv-scherm verschijnt er een speciaal bericht van de controversiële website The Daily Bugle (.net) en we herkennen niemand minder dan J.K. Simmons terug als J. Jonah Jameson. Zij hebben nog één laatste verrassing en filmpje van Mysterio vastgekregen  waarin hij vertelt dat Spider-Man en Peter Parker één en dezelfde zijn. Net zoals tante May op het einde van Homecoming, is Peter’s reactie een gigantische “What the F….?!”

2. In de post-creditsscène worden de geruchten bevestigd: Nick Fury en Maria Hill waren in deze film Skrulls, Fury werd zelfs door Talos zelf vervangen (je kent hem nog uit Captain Marvel). Toch is het nog geen opzet voor een MCU-versie van Secret Invasion, want in een telefoongesprek tussen de echte Fury en Telos zien we de directeur van S.H.I.E.L.D. rustig een break nemen op een Skrull-moederschip…