Review: Men in Black – International

Speelduur: Engels

Taal: 115 min.

In de bioscoop vanaf: 19 Juni 2019

9 total ratings

Chemie tussen Hemsworth en Thompson.

Eén van de meest overbodige sequels sinds Ghostbusters (2016). Gebrek aan Will Smith en Tommy Lee Jones.

Chris Hemsworth en Tessa Thompson vervangen Will Smith en Tommy Lee Jones als de nieuwe Men in Black in MIB: International, de meest flauwe en overbodige sequel sinds de Ghostbusters-reboot enkele jaren geleden. Lees hier onze recensie…

Posted 19/06/2019 by

We don’t hire. We recruit.

2019 staat zo vol van grote comicbookverfilmingen dat een film als Men in Black: International wat onder de radar vliegt. Na de trilogie van Barry Sonnenfeld uit 1997-2012 met Will Smith en Tommy Lee Jones in de hoofdrollen nemen Thor: Ragnarok-sterren Chris Hemsworth en Tessa Thompson de fakkel over in de reeks sci-fi/actiekomedies gebaseerd op de comics van Lowell Cunningham. Sonnenfeld keerde enkel terug als producer voor deze vierde film, de regie is in handen van F. Gary Gray (Straight Outta Compton, The Fate of the Furious). Het resultaat is een overbodige sequel met een nostalgische insteek, gelijkaardig aan de Ghostbusters-herlancering van enkele jaren geleden.

De Men in Black zijn nog steeds een topgeheime organisatie die de wereld beschermt van buitenaardse dreigingen. Deze keer verplaatst de actie zich naar Europa, waar de nieuwe rekruut agente M (Tessa Thompson) agent H (Chris Hemsworth) bijstaat om een nieuwe buitenaardse invasie af te wenden. Uit de oorspronkelijke filmreeks keert MIB-leidster O (Emma Thompson) terug, dewelke vermoedt dat er iets danig mis is in de Londense tak van de MIB-organisatie onder leiding van High T (Liam Neeson). Aan H&M om uit te zoeken wat er gaande is…

Men in Black International is ongeveer exact hetzelfde opgebouwd als de vorige films: een vroegere missie van twee agenten heeft betrekking tot een huidige buitenaardse dreiging, een nieuwe agent wordt rondgeleid door een oudere en er is een machtig buitenaards artefact/wapen als MacGuffin waar iedereen naar op zoek is. Doorheen dit alles groeien de twee aanvankelijk zeer verschillende hoofdagenten dichter naar elkaar toe.

International voelt aan als een echte Men in Black-film, zelfs zonder Smith en Jones. De trademark weirdness die Sonnenfeld in de films stak, de technologische snufjes, neuralizers en futuristische wapens van de MIB-organisatie, de mop met de vele celebrities die aliens blijken te zijn, een cameo van Tim Blaney als Frank the Pug,… alles zit erin. Maar dat leidt er ook toe dat de film nergens weet te verrassen en we alles al eens eerder gezien hebben. De dynamiek tussen Hemsworth en Thompson zit goed, dat zagen we ook al in Thor: Ragnarok en Avengers: Endgame, maar op geen enkel moment zijn ze zo memorabel als hun voorgangers. Vooral Thompsons personage moet op veel momenten verwonderd reageren op de futuristische snufjes en auto’s van MIB zoals Will Smith dat deed in de eerste film, maar we hebben dat allemaal in 1997 al gezien.

Het scenario is zeer braaf en volgens het boekje. Heel wat grappen komen gewoonweg niet aan en ook de geforceerde politieke correctheid trekt weg van het verhaal (want uiteraard wordt er een “Women in Black” argument gemaakt, zie ook de even cringe worthy “X-Women”-lijn in X-Men: Dark Phoenix). Steracteurs als Emma Thompson en Liam Neeson krijgen maar zeer weinig te doen met hun rollen en geen enkele villain, van Rebecca Ferguson tot Les Twins, weet te overtuigen. Zelfs de actie is, hoewel de effecten er beter uitzien, niet op hetzelfde niveau als de vorige films. En dat is vooral een gevolg van de flauwe pogingen tot humor.

Het nieuws doet de ronde dat regisseur F. Gary Gray meermaals de productie wou verlaten vanwege strubbelingen met producent Walter F. Parkes en dat die laatste een groot deel van rewrites en reshoots voor zijn rekening nam. Het vroegere scenario zou meer edgy geweest zijn, maar de studio verkoos de bravere en meer nostalgie opwekkende uitwerking van Parkes. Slechte keuze van Sony, zo blijkt, want het is sinds Ghostbusters (2016) geleden (ook met Chris Hemsworth overigens) dat we nog zo’n overbodige sequel hebben gezien.

Men in Black International schiet op 19 juni de bioscoopzalen binnen.