Review: John Wick Chapter 3 – Parabellum

In de bioscoop vanaf: 22 Mei 2019

Spectaculaire, actievolle rollercoaster. Keanu Reeves opnieuw in de rol van zijn leven.

Plot en dialogen worden zeer simpel gehouden.

Keanu Reeves is terug als ‘s werelds dodelijkste huurmoordenaar in John Wick: Chapter 3 – Parabellum, nu al één van de beste actiefilms van het jaar. Lees hier onze recensie!

Posted 20/05/2019 by

Jonathan, what have you done?

Na John Wick (2014) en John Wick: Chapter 2 (2017) keert Keanu Reeves terug naar de rol die hem de afgelopen jaren opnieuw op de kaart zette in John Wick 3: Chapter 3 – Parabellum. De John Wick-films behoren tot de crème de la crème van het actiegenre en dit derde deel – opnieuw onder stuntman turned regisseur Chad Stahelski – stelt allesbehalve teleur.

Meteen na de gebeurtenissen van Chapter 2, wordt er een gigantische premie op het hoofd van huurmoordenaar John Wick (Reeves) geplaatst. Wick dient uit Manhattan te ontsnappen nadat hij op het einde van de vorige prent een moord pleegde in het New York City Continental (traditiegetrouw een veilige haven voor huurmoordenaars). De actie verplaatst zich van New York naar Casablanca en terug, waarin Wick opnieuw toont waarom hij de beste, en meest gevreesde, van alle assassins is…

Ondanks de opnieuw zeer simpele opzet, wordt de wereld van de John Wick-films opnieuw danig uitgebreid. Naast terugkerende personages als Ian McShane als misdaadbaas en Continental-manager Winston en Reeves’ The Matrix-tegenspeler Laurence Fishburne als de Bowery King, zien we o.a. Jerome Flynn (Game of Thrones) en Mark Dacascos (Mortal Kombat Legacy) als nieuwe huurmoordenaars. Ook wordt er meer uitgelegd over hoe de ondergrondse wereld der assassins precies in elkaar steekt. De leukste bijrol is deze van Halle Berry (X-Men) als Sofia, dewelke samen met haar honden enkele van de beste actiescènes toebedeeld krijgt. Reeves zelf speelt uiteraard alweer een zeer stoïcijnse John Wick. Daar valt niets negatiefs over te zeggen, de rol is hem op het lijf geschreven.

De John Wick-films moeten het hebben van hun spectaculair gechoreografeerde actiescènes en daarin gaat Chapter 3 grootser dan de vorige twee. Naast de gebruikelijke gun-fu van Wick en beat ’em up videogame-achtige scènes waarin hij zich door een resem slechteriken maait, doen deze keer ook de honden van zijn kompaan Sofia mee. Stahelski weet als geen ander actiescènes als een soort gewelddadig ballet tot leven te brengen en maakt alweer een film die als een hoogtepunt in het actiegenre beschouwd kan worden. Parabellum is een betere film dan Chapter 2, maar mist nog net de persoonlijke impact van de mokerslag die het eerste deel was. Voorlopig de op één na beste in de reeks, dus.

Hoewel de nieuwigheid er wat van af is, breidt John Wick: Chapter 3 – Parabellum de mythologie van de serie weer wat verder uit en is het opnieuw een spectaculaire, actievolle en zeer gewelddadige rollercoaster van een film geworden met wederom een fantastische Keanu Reeves in de titelrol. Een must-see voor de fans en nu al één van de beste actiefilms van het jaar.

John Wick: Chapter 3 – Parabellum knalt zich op 22 mei een weg naar de bioscoop.