Review: Game of Thrones – Seizoen 8

14 total ratings

Climax na climax. Knap productiedesign, schitterende muziek, doordachte regie en enkele moedige plotwendingen. De acteurs & actrices geven het beste van zichzelf.

Anticlimax na anticlimax. Fouten in het scenario. Het gaat allemaal veel te snel waardoor diepgang en impact ontbreken.

Lees hier onze spoilervrije recensie van het allerlaatste seizoen van “Game of Thrones”! Plotwendingen, sterke regie, actie en CGI in overvloed, maar hoe zat het met de schrijverskwaliteit?

Posted 20/05/2019 by

I don’t have love here. I only have fear.

Winter has come en dus is het einde daar voor Game of Thrones. Er moest ooit eens een einde komen aan de controversiële en ‘s werelds populairste tv-reeks bij HBO en dat gebeurde uiteraard niet zonder slag of stoot. In een zesdelig achtste en laatste seizoen breien showrunners D. B. Weiss & David Benioff een slot aan hun verfilming van George R.R. Martins A Song of Ice & Fire.

De Muur is gevallen. De Night King & zijn White Walkers zijn het besneeuwde noorden van Westeros binnengedrongen, terwijl Mother of Dragons en rechtmatige koningin van het rijk Daenerys Targaryen (Emilia Clarke), haar “Hand of the Queen” Tyrion Lannister (Peter Dinklage) & de King in the North Jon Snow/Aegon Targaryen (Kit Harington) hun verdediging voorbereiden. Ook Bran (Isaac Hempstead Wright), Arya (Maisie Williams) & Sansa Stark (Sophie Turner) zijn van de partij.

Aan de andere kant van het strijdtoneel om de felbegeerde IJzeren troon, in het warmere Kings’ Landing plant Cersei Lannister (Lena Headey) samen met Euron Greyjoy (Pilou Asbaek) haar grote revanche en wacht ze haar kans af om met Daenerys en co af te rekenen – iets waar haar eervolle broer/minnaar Jaime (Nikolay Coster-Waldau) het moeilijk meeheeft.

De strijd om de IJzeren troon was nutteloos – de strijd om de overleving van het menselijke ras is nu aangebroken.

Het moet ons van het hart, maar het achtste seizoen van Game of Thrones was zeker en vast niet het beste. Integendeel. Een ophoping van onverklaarbare schrijversfouten – groot of klein – verstoorde toch onze suspension of disbelief. Van herrezen Dothraki, onlogische strijdtactieken, teleporterende personages tot vooral voor Game of Thrones ongezien “plot armor”: de tv-serie was ooit zoveel beter.

Het grootste pijnpunt moet echter de duur geweest zijn. Met een gemiddelde runtime van een tachtigtal minuten zou je denken dat heel wat verhaallijn mooi afgerond zouden kunnen worden en we afscheid konden nemen van de populaire personages. Dat is slechts gedeeltelijk waar. Denk maar aan Cersei met wel heel weinig beeldtijd of het gehypete “The Long Night” dat wel heel snel afgehandeld was. Zes afleveringen waren er misschien een drietal te weinig…

Dat neemt echter niet weg dat het laatste seizoen weer een absolute parel was qua productiedesign, regie, muziek en acteerwerk. De indrukwekkende gevechten (onder regie van Battle of the Bastards-genie Miguel Sapochnik) met geloofwaardige draken toverden meermaals een gigantische glimlach op ons gezicht en ook zetten de acteurs & actrices steeds weer hun beste beentje voor.

Voor de grote veldslagen keken we natuurlijk geen zeven seizoenen Game of Thrones. Wel voor de treffende karaktermomenten en interacties tussen al die charismatische figuren. Hele afleveringen bouwde het schrijversteam op rond langverwachte ontmoetingen en toch bleven we soms nog op onze honger zitten qua diepgang.

En dan hebben we het niet over sommige “plotwendingen”. Over die ene in de voorlaatste aflevering zeggen we het volgende: het idee was er al heel lang – zelfs sinds seizoen twee – en juichen we zelfs toe. De uitvoering helaas iets minder. En of we tevreden waren met wie uiteindelijk op de IJzeren Troon belandde? Tja…

Ligt het echt aan showrunners D.B. Weiss & David Benioff die andere projecten wouden opzoeken? Of het gemis van de boeken van George R.R. Martin? Wie zal het zeggen? Maar onze slotconclusie voor het laatste seizoen is helaas minder lyrisch dan we zouden gewild hebben. Plotwendingen, knappe sets, indrukwekkende CGI en zoveel meer zorgden voor een ongeziene tv-ervaring, maar helaas was die mindere schrijverskwaliteit toch wel een te groot gemis…