Review: Gotham – Seizoen 5

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: Twaalf afleveringen van ca. 45 min.

6 total ratings

Boeiende setting, interessante personages en een perfecte laatste aflevering.

Een onnodige schurk op het einde en misschien nogal weinig cohesie door de tijdssprongen.

#Gotham City brandt en is omgevormd tot een “No Man’s Land”. Met een laatste seizoen was dit het toneel waarin Batman eindelijk verscheen. Lees hier onze recensie van het allerlaatste seizoen van deze liefdesbrief aan de Batman-mythos.

Posted 27/04/2019 by

A friend.

Anders dan de afgelopen vier jaar debuteerde DC’s Gotham dit keer pal in het midden van het tv-seizoen. FOX besloot immers de tv-reeks stop te zetten en nog een laatste verkort seizoen te geven. Met The Legend of the Dark Knight is Batman eindelijk op komst en komt deze fase in het verhaal van Jim Gordon, Penguin en zoveel anderen in Gotham City ten einde.

Gotham City bevindt op de rand van de afgrond en de grootstad is nu een “No Man’s Land”. Schurken zoals The Penguin, The Riddler,  Scarecrow en Poison Ivy zwaaien de plak.

Aan detective Jim Gordon en de restanten van de Gotham City Police Department om de orde te handhaven en hun woonst te bevrijden. Ook Bruce Wayne en zijn butler Alfred Pennyworth kunnen al dit onrecht niet aanzien.

Wat gaan we Gotham missen. Sinds het middelmatige/vrij saaie eerste seizoen heeft de tv-reeks heel wat vooruitgang geboekt met een alternatieve take op klassieke DC-figuren en -verhalen (zonder al te vaak het DNA van de personages aan te passen). De eerste elf afleveringen boden dit keer een vertaling van de jaren negentig-crossover No Man’s Land en Scott Snyders Zero Year.

Met slechts een tiental afleveringen te gaan koos men ervoor om tijdens die vertaling doorheen de tijd te springen en meer dan eens honderden dagen aan verhaal over te slagen. Wanneer iemand aankondigde dat ze zwanger was, ging ze al bijna bevallen in de volgende episode. Een interessante keuze die eigenlijk niet zo stoorde & ervoor zorgde dat we meer van deze personages konden zien – anders dan de plotse introductie van “Bane” als eindbaas.

Het hoogtepunt hield men echter voor het laatste. Aflevering twaalf, The Beginning, sprong maar liefst tien jaar vooruit en toonde een oudere cast – met op kop David Mazouz als Bruce Wayne & Lili Simmons als Selina Kyle/Catwoman. Deze “series finale” was ongetwijfeld de meer originele aflevering van de hele tv-reeks en toonde ons wat we zouden kunnen hebben: een echte Batman-tv-reeks.

Meer dan eender welke comicbooktv-reeks wist Gotham zich doorheen de laatste zes jaren heruit te vinden en verder te perfectioneren. Van een te serieuze en weinig innovatieve politiereeks ontpopte de tv-serie zich tot een liefdesbrief vol humor, DC-figuren en verhalen met een twist: respect. Vaarwel, Gotham!