Review: Hellboy (2019)

Speelduur: 120 min.

In de bioscoop vanaf: 10 April 2019

11 total ratings

Waarschijnlijk de meest trouwe filmadaptatie van het personage tot hiertoe. Tal van easter eggs. Goeie vertolking van David Harbour en degelijke actiescènes.

Verhaal is bij momenten wat rommelig. Mist charme. Bloed en gore is misschien net iets té over-the-top.

Mike Mignola’s Hellboy is voor een derde keer op het grote scherm te zien. Deze keer geen Guillermo del Toro of Ron Perlman, maar wel David Harbour (Stranger Things), Milla Jovovich (Resident Evil) en een harde R-rating. De juiste keuze? Kom het te weten in onze recensie van de Hellboy-reboot…

Posted 10/04/2019 by

I love you Lobster Johnson!

Hellboy, de bekendste creatie van comicbooklegende Mike Mignola en ‘s werelds meest bad-ass paranormale detective, keert opnieuw terug naar het grote scherm. Na de eerdere langspeelfilms in 2004 en 2008 door Guillermo del Toro met Ron Perlman in de hoofdrol, liet een derde te lang op zich wachten. Dark Horse Entertainment en Lionsgate besloten om het verhaal dan maar van een reboot te voorzien. Aan nieuwe regisseur Neil Marshall (Game of Thrones, Doomsday) en de nieuwe hoofdacteur David Harbour (Stranger Things) om Hellboy aan een volgende generatie filmfans voor te stellen. Deze keer met een harde R-rating, meer gore, gevloek en liters bloed.

In 1944 wordt tijdens een geheim, occult nazi-experiment een jong, half-demonisch wezen uit de Hel opgeroepen. Hij wordt uiteindelijk “Hellboy” gedoopt door de Amerikanen en door professor en expert in het occulte Trevor Bruttenholm (Ian McShane) opgevoed en ingelijfd in het Bureau for Paranormal Research and Defense (BPRD). Jaren later is een meer volwassen versie van Hellboy (David Harbour) ‘s werelds grootste paranormale detective. In een nieuwe zaak krijgt hij te maken met de opkomst van de eeuwenoude heks en bloedkoningin Nimue (Milla Jovovich), koningin van de onderwereld, die van plan is om een plaag op de wereld los te laten…

Duidelijk geïnspireerd door de Darkness Calls/The Wild Hunt/The Storm and the Fury-trilogie door Mike Mignola en Duncan Fegredo uit de comics van Dark Horse, heeft de nieuwe Hellboy heel wat potentieel. De verhaallijn behoort immers tot één van de beste en bekendste rond het personage. Ook zitten er flarden uit Hellboy in Mexico en het kortverhaal The Corpse in en krijgen we kort nog eens de oorsprong van het personage uit Seed of Destruction, de basis voor de eerste film uit 2004, in sneltempo te zien.

Dat het hier gaat om een film wiens productie begon als Hellboy 3, maar uiteindelijk evolueerde tot een R-rated reboot van de saga, mag duidelijk zijn. Het verhaal had kunnen werken als een voortzetting van de vorige films, vermits Hellboy ook hier al jaren actief is als agent van de B.P.R.D., maar de toon van comics leent zich beter tot een film waarin gevloekt mag worden en het bloed rijkelijk vloeit. Regisseur Neil Marshall – bekend van o.a. enkele van de meer actievolle en bloederigere Game of Thrones-afleveringen en de sci-fi Doomsday (2008) – windt er dan ook geen doekjes om. Van de tijdelijke executie van Nimue door koning Arthur in het verleden tot Hellboy die een stel reuzen bevecht tot een invasie van helse wezens in Londen, de actie is zeer grafisch, bij momenten té grafisch, en er wordt niet gekeken op een liter bloed meer of minder.

Fans van de comics van Mike Mignola zullen smullen van de nieuwe Hellboy, zoveel is zeker. Tal van easter eggs en bekende personages passeren de revue. Vermits het draait om de eerste film van een nieuwe cyclus, is Hellboy geen rechtstreekse adaptatie van de The Wild Hunt-trilogie, maar bevat het wel voldoende elementen ervan en komen er heel wat fan-favoriete scènes helemaal tot leven op het grote scherm.

David Harbour (Stranger Things) schittert als het titulaire personage en kan zich meten met voorganger Ron Perlman als een iets jongere en meer lichtjes ontvlambare, maar tegelijk ook meer afgeleefde en grimmige versie van Anung Un Rama. Het thema blijft echter hetzelfde, heel de film lang worstelt Hellboy met zijn lot als brenger van de Apocalyps enerzijds en beschermer van de mensheid anderzijds. Zijn droge humor en gevechtsstijl zijn gelukkig ook hetzelfde gebleven.

Deze keer is er minder plaats voor een liefdesverhaal zoals in de vorige films. Van Hellboy’s vrienden en B.P.R.D.-collega’s Liz Sherman en Abe Sapien is voorlopig maar zeer weinig te zien. Deze keer wordt hij bijgestaan door Alice Monaghan (Sasha Lane), één van zijn grootste liefdes uit de comics die in de film een iets actievere en actievolle rol krijgt, en B.P.R.D.-agent Ben Daimio (Daniel Dae Kim) dewelke zo zijn eigen bovennatuurlijke capaciteiten heeft.

Ian McShane (American Gods, John Wick) speelt dan weer een iets strengere, doch jongere en nog steeds actief bij de B.P.R.D. versie van Professor Trevor Bruttenholm, dewelke Hellboy opvoedde. De spanningen tussen Hellboy en zijn surrogaatvader drijven een groot deel van de film en is één van de redenen waarom de prent een reboot is geworden. Leuke cameorollen zijn weggelegd voor Thomas Haden Church (Spider-Man 3) als pulplegende Lobster Johnson, Hellboy’s kinderheld, en Brendan Gleeson (In Bruges) als Merlijn de Tovenaar. Ja, ook Hellboy’s link met koning Arthur en het legendarische zwaard Excalibur krijgt een plaats in de film.

De rol van Raspoetin en de nazi’s die Hellboy uit de hel trokken is miniem in deze prent, maar het is duidelijk dat deze wel in een mogelijke sequel opnieuw zullen opdraven. Hetzelfde geldt voor de Ogdru-Jahad. Toch is er geen gebrek aan villains in deze prent, van de Osiris Club tot de Gruagach tot de Baba Yaga tot uiteraard Nimue (Milla Jovovich) zelf. Erg veel diepgang krijgt de bloedkoningin niet, maar Jovovich amuseert zich kostelijk in haar schurkenrol.

Terwijl Hellboy wel één van de meer trouwe comicbookadaptaties is en voldoende fan-service bevat, stijgt de prent nergens boven het niveau van een standaard actie-horrorfilm à la Underworld of Resident Evil (noem het gerust de vloek van Milla Jovovich) uit. Comicbookfans zullen blij zijn met deze hardere, meer grim ‘n gritty versie van hun held, maar gewone bioscoopgangers en filmfans zullen eerder de vorige, bravere en meer toegankelijke avonturen onder Guillermo del Toro verkiezen. De nieuwe Hellboy houdt niets van de quirkyness en fabelachtige, vaak humoristische vreemdheid en charme van de vorige adaptaties over en gaat meer voor het pure shockeffect.

Neil Marshall is helemaal geen subtiele of zelfs originele regisseur, je zou hem zelfs de anti-del Toro kunnen noemen. Alles wat we hier zien hebben we al eens eerder gezien of gelezen. Voor de Hellboy-fans zal de film dus verdelend zijn. Enerzijds is het de beste en meest trouwe filmadaptatie van het personage tot hiertoe, anderzijds was de eerste Hellboy uit 2004 gewoonweg een betere film, ook al nam deze meer vrijheden met het bronmateriaal.

De vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar je snapt ons wel als we stellen dat wanneer je de eerste Hellboy-film vergelijkt met Tim Burtons eveneens meer eigenzinnige Batman (1989), dan is deze Hellboy zoals de Batman van Zack Snyder. Een betere versie van het comicbookpersonage in een minder goed gemaakte film.

Desalniettemin is de nieuwe Hellboy ondanks de over-the-top gore en foutjes wel geweldig entertainend en hopen we dat er tenminste één sequel volgt waarin de vele teasers en easter eggs beter uitgewerkt kunnen worden. Als we in de volgende film David Harbours versie van Hellboy een gigantische draak kunnen zien bevechten in het midden van een grote stad terwijl de Apocalyps losbarst, dan is de Hellboy-saga op het grote scherm compleet en is de tagline “Legendary AF” verdiend.

Hellboy laat op 10 april de hel losbarsten in de bioscoop.

Alles over Hellboy lees je in onze START TO READ.

Hellboy Post-Credits Scènes – Spoilers!

Hellboy kent één mid-credits scène en één post-credits scène:

1) In de humoristische mid-credits scène ontmoet een dronken Hellboy het spook van zijn jeugdheld Lobster Johnson bij het graf van Professor Bruttenholm. Johnson heeft als boodschap dat Hellboy zijn strijd niet mag opgeven. De dronken Hellboy is echter iets te druk bezig met een fanboy te zijn…

2) De Baba Yaga praat tegen een mysterieuze figuur. Ze aast nog steeds op één van de ogen van Hellboy en indien deze mysterieuze figuur dat kan bemachtigen, zal de Baba Yaga zijn grootste wens – eindelijk in vrede te sterven – in vervulling laten gaan. Voor de fans is het vrij duidelijk dat het hier om Koschei The Deathless gaat…