Review: Justice League Vs The Fatal Five

Verkrijgbaar vanaf: 16 April 2019

Een nostalgische trip naar de hoogdagen van Justice League Unlimited.

Meer dan een extra lange aflevering van JLU is het niet geworden.

Met de nieuwe animatiefilm Justice League vs The Fatal Five keren DC en Bruce Timm terug naar de hoogdagen van de Justice League Unlimited tv-reeks. Lees hier onze recensie!

Posted 01/04/2019 by

Star Boy, I’m a superhero.

De eerste Justice League-animatiefilm van 2019 heeft iets speciaals. In tegenstelling tot de voorgaande grote DC Entertainment/Warner Bros.-animatiefilm (Reign of the Supermen), speelt deze Justice League vs The Fatal Five zich af in de vorige versie van het DC Animated Universe, bijgenaamd het Timmverse, dat in de jaren 90-00 werd opgebouwd door o.a. Batman: The Animated Series, Superman: The Animated Series, Justice League en Justice League Unlimited. Voor legendarisch DC-animator Bruce Timm is het weer een terugkeer naar de DC-series- en -films die zijn carrière maakten, na het steengoede Justice League: Gods and Monsters (2016) maar het teleurstellende Batman and Harley Quinn (2017). De regisseur van dienst is ook alweer Sam Liu.

De plot van Justice League vs The Fatal Five is vrij rechttoe rechtaan. Star Boy (Thom Kallor), een lid van het toekomstige Legion of Super-Heroes, komt terecht in de 21ste eeuw in navolging van de Fatal Five, een team bestaande uit Tharok, The Persuader, Mano, Validus en de machtige Emerald Empress. Drie van de vijf gaan op zoek naar Jessica Cruz, één van de nieuwste leden van het Green Lantern Corps, om hun plannen te verwezenlijken. Dit brengt hen uiteraard in conflict met de Justice League, deze keer bestaande uit oudgedienden Superman, Batman en Wonder Woman met nieuwelingen Mr. Terrific en Miss Martian.

Justice League vs The Fatal Five is een nostalgische trip naar de tijd van Justice League Unlimited. Het is leuk om Kevin Conroy, George Newbern en Susan Eisenberg opnieuw te horen als DC’s Trinity en algemeen voelt de film aan als een langere sequel op de JLU-aflevering “Far from Home”, waarin het Legion en de Fatal Five ook een rol speelden. Terwijl het in feite gewoon een aflevering van de reeks had kunnen zijn, zorgt de langere speelduur ervoor dat er wat meer leuke karaktermomentjes met o.a. Batman en Miss Martian kunnen zijn en de achtergrondverhalen van Star Boy en vooral Jessica Cruz, die hier haar DCAU-debuut maakt, wat meer uitgediept kunnen worden. Star Boy en Green Lantern – ingesproken door respectievelijk Elyes Gabel en Diane Guerrero – zijn de grootste spelers van dienst, de League speelt vooral een ondersteunende rol.

Een klassieker is Justice League vs The Fatal Five niet geworden, ook is het geen rechtstreekse adaptatie van een al bestaande bekende DC-comic en haalt het vooral inspiratie uit de recentere verschijningen van Star Boy, Jessica Cruz en de Five. Maar het is een leuk tussendoortje voor diegenen die niet genoeg kunnen krijgen van de hoogdagen van DC’s vorige geanimeerde universum en de tekenstijl van Bruce Timm. De film is een extra lange, lichtjes middelmatige aflevering van Justice League Unlimited dus. Niets meer, niets minder.

Justice League vs The Fatal Five is nu beschikbaar op video-on-demand en komt vanaf 16 april op Blu-Ray/DVD.