Review: Shazam!

12 total ratings

Zeer trouwe adaptatie van de moderne Shazam-comics. Leuke sfeer en easter eggs. Heerlijke vertolkingen.

Af en toe wat dodgy CGI. Familiefilmaspect zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Tikkeltje voorspelbaar.

Met Shazam! leveren DC en Warner Bros. een superheldenfamiliefilm met een hart en een haast perfecte adaptatie van de oorspronkelijke Captain Marvel. Lees hier onze spoilervrije recensie!

Posted 25/03/2019 by

Holy Moley!

2019 is het jaar dat niet één, maar twee Captain Marvels de bioscoopzalen veroveren. Eerder was er al de Captain Marvel-film van Marvel Studios, maar het zijn DC en Warner Bros. die met Shazam! de betere Captain Marvel-film in de zalen uitbrengen. De ingewikkelde geschiedenis van de oorspronkelijke Captain Marvel naar Shazam kan je hier nalezen, maar met deze adaptatie van de best verkopende superheld van de jaren 1940 brengen DC en regisseur David F. Sandberg (Annabelle: Creation) het personage terug in de kijker in een superheldenfamiliefilm met een hart.

In de inmiddels zevende film van het DC Extended Universe, ontmoeten we enkele jaren na de gebeurtenissen van Justice League (2017) de jonge Billy Batson (Asher Angel) – een 14-jarige weesjongen die bij een pleeggezin in Philadelphia terechtkomt. Terwijl hij aarzelend kennismaakt met zijn nieuwe familie, wordt hij in de wereld der magie gezogen wanneer de eeuwenoude tovenaar Shazam (Djimon Hounsou) Billy aanstelt als zijn nieuwe kampioen. Met het magische woord “SHAZAM” kan Billy transformeren in een volwassen superheld (vertolkt door Zachary Levi), met de wijsheid van Solomon, de kracht van Hercules, het uithoudingsvermogen van Atlas, de macht (en elektrische krachten) van Zeus, de moed van Achilles en de snelheid van Mercurius. Aan Billy om als de nieuwe Shazam de wereld te verdedigen tegen Dr. Thaddeus Sivana (Mark Strong), een wetenschapper met een fascinatie voor magie die zijn krachten put uit de monsterlijke personificaties van de Zeven Hoofdzonden…

Billy Batson en zijn superheldenalterego zijn altijd al buitenbeentjes geweest in het genre. De Shazam-verhalen zijn in de comics steeds luchtig, onschuldig en hoopvol, en dat is in zijn eerste live-action bioscoopfilm niet anders. De makers putten vooral inspiratie uit de recentste herlancering van Shazam, de New 52-reboot onder Geoff Johns en Gary Frank uit 2012. Het scenario is zeer gelijkaardig aan deze comic, met als ongeveer het enige grote verschil dat de villainrol van Black Adam in de film volledig wordt opgevuld door Dr. Thaddeus Sivana en de Seven Deadly Sins. Black Adam, dewelke vertolkt zal worden door Dwayne “The Rock” Johnson, krijgt voorlopig slechts een zeer kleine vermelding in de film en wordt wijselijk gespaard voor zijn opkomende soloprent.

Shazam! zet de luchtige toon van het DC-filmuniversum post-Justice League verder en is een familiefilm/actiekomedie geworden met een hart, tal van leuke easter eggs en een zeer trouwe en respectvolle adaptatie van de comics. Op bepaalde momenten voelt het aan als de antithese van Man of Steel (2013), de eerste film van het DC Extended Universe. De prent haalt misschien niet het niveau van Zack Snyders Superman-relaunch, maar moet in het grotere DC-filmuniversum zeker niet onderdoen voor Aquaman (2018) of zelfs Wonder Woman (2017). Je merkt ook dat de makers goed gekeken hebben naar Marvel’s Spider-Man: Homecoming (2017). Vanwege de gelijkaardige leeftijden van de hoofdpersonages en de high school setting, vertonen de films heel wat gelijkenissen.

Waar Aquaman zich vooral in zijn eigen onderzeese wereld afspeelde, omarmt Shazam! volledig het grotere DC-universum. De Justice League is inmiddels een gevestigde waarde en er mag weleens gelachen worden met ‘s werelds grootste superhelden. Freddy Freeman (Jack Dylan Glazer), de pleegbroer en uiteindelijk beste vriend van Billy Batson, is immers een grote superheldenfan en zijn collectie en kennis zorgen voor de meeste DC easter eggs. De scènes waarin Freddy en Billy de krachten van Shazam testen behoren dan weer tot de grappigste momenten van de film.

Asher Angel zet een zeer geloofwaardige Billy Batson neer, dewelke de hele film zoekt naar zijn echte ouders maar uiteindelijk beseft wie zijn ware familie is. En familie is, zoals het hoort, het sleutelwoord in het verhaal. De Shazam/Captain Marvel Family was immers één van de eerste families in superheldencomics en is in de recentere verhalen alleen maar uitgebreid. Jack Dylan Glazer schittert als een overenthousiaste Freddy Freeman, terwijl Grace Fulton als de iets oudere Mary Bromsfield de pleegfamilie bij elkaar probeert te houden. Een speciale vermelding dient ook te gaan naar Faithe Herman als de perfect gecaste Darla Dudley, de kleinste telg van het pleeggezin waarin Billy terechtkomt.

Tegenover de hechte familie die het pleeggezin van Billy vormt, staat dan de door zijn vader verstoten Thaddeus Sivana, vertolkt door Mark Strong in zijn tweede DC-schurkenrol (na Sinestro in Green Lantern). We weten dat Strong sterke villains kan neerzetten en hier is dat niet anders. De motivaties van Dr. Sivana worden echter nog geloofwaardiger dankzij de openingsscène van de film, waarin een jonge Sivana ook naar de Rock of Eternity wordt geleid en uiteindelijk door de tovenaar Shazam (Djimon Hounsou, eveneens in zijn tweede DC-rol na de Fisherman King uit Aquaman) als onwaardig wordt bestempeld. Ook leuk is dat John Glover de vader van Dr. Sivana speelt, eerder was hij ook al de papa van Superman-aartsvijand Lex Luthor in Smallville.

De ster van de prent is uiteraard Zachary Levi als de volwassen versie van Billy Batson. Nadat hij als Fandral uit Marvel’s Thor-films werd geschreven, heeft Levi nu de superheldenrol van zijn leven te pakken. Waar de jonge versie van Billy vrij serieus blijft, gaat Levi helemaal los en goofy als een kind in het lichaam van een volwassene met Superman-achtige krachten. De wijsheid van Solomon is echter ver zoek in Shazam’s krachtenpakket, maar het is onmogelijk om niet te glimlachen bij de fratsen van Shazam en Freddy. Naarmate de film wat serieuzer wordt naar het einde toe en er ook een wereld gered dient te worden, groeien de twee persoonlijkheden van Shazam ook dichter naar elkaar toe.

Shazam! is een haast perfecte adaptatie van het personage, met tal van knipogen naar de comics, maar is niet zonder zijn gebreken. Terwijl de actiescènes er mogen zijn en de krachten van Shazam en plaatsen als de Rock of Eternity visueel sterk in beeld gebracht worden, oogt de CGI voor de monsterlijke Seven Deadly Sins lachwekkend goedkoop. Ook moet je niets baanbrekend verwachten. Zelfs al is de insteek origineel genoeg en heeft Shazam doorheen de jaren bewezen meer te zijn dan een zoveelste kopie van Superman, krijgen we – ironisch genoeg – niets te zien dat al niet eerder in een film rond de man van staal op het scherm getoond werd. Het eindgevecht tussen Shazam en Sivana doet dan ook sterk terugdenken aan dat tussen Superman en General Zod uit Man of Steel, zonder de gravitas. Ook slaagt de film er niet altijd even goed in om de luchtigheid van de Shazam-familie te combineren met de duisternis van de villains. Eveneens is er een grote cameo op het einde die niet bij elke DC-fan in goede aarde zal vallen.

We zijn het daarom niet altijd eens met de meer kleurrijke en humoristische toon die het DC-filmuniversum momenteel uitstraalt, maar voor Shazam! was dit onvermijdelijk en duidelijk de juiste keuze. Het resultaat mag er zijn, want Shazam! is veruit één van de betere oorsprongsverhalen in het genre van de laatste jaren en een prachtige adaptatie van de comics met een gezonde dosis fun en humor. Vergeet Carol Danvers, Shazam! is de betere Captain Marvel-film van het jaar.

Shazam! vliegt op 3 april 2019 de bioscoopzalen binnen.

Alles over Shazam lees je in onze START TO READ.

Shazam! Post-Credits Scènes – Spoilers!

Shazam! kent één mid-credits scène en één post-credits scène:

1) Thaddeus Sivana zit zijn cel vol te kladden met magische symbolen en krijgt het bezoek van niemand minder dan Mr. Mind, een buitenaardse worm met telepathische krachten. Mind stelt voor om met Sivana samen te werken en de zeven rijken der magie te ontdekken…

2) Billy test samen met Freddy zijn mogelijke gave om met vissen te communiceren in een leuke knipoog naar Aquaman.