Review: Captain Marvel

Regisseur: ,

Scenario: , , ,

Speelduur: 124 min.

Taal: Engels, Kree, Skrull

In de bioscoop vanaf: 6 Maart 2019

20 total ratings

Sterk uitgewerkte helden leggen een basis voor de MCU waarvan je nog niet doorhad dat je hem echt wel wilde. Knallende soundtrack en een kosmische heldin die moeiteloos naast Guardians of the Galaxy kan staan. Verrassende plotwendingen tot het einde.

Nick Fury als comic reliëf is soms wat cringy. Captain Marvel gaat misschien iets te gemakkelijk over de trauma’s en leugens in haar leven heen.

Thanos kan maar beter uitkijken. Met Captain Marvel brengt Marvel Studios Brie Larson naar het grote scherm als Carol Danvers, de machtigste superheld in het Marvel-universum en de eerste vrouw die de hoofdrol speelt in een Marvel Studios-blockbuster. Lees hier onze spoilervrije recensie!

Posted 05/03/2019 by

Higher. Further. Faster.

2019 is het jaar dat niet één, maar twee Captain Marvels de bioscoopzalen binnenvliegen. Op de oorspronkelijke, nu bekend als DC’s Shazam, is het nog een maandje wachten. De nieuwste Captain Marvel uit de comics, ooit bekend als Ms. Marvel, is Carol DanversMarvel’s leading lady vertolkt door Brie Larson (Kong: Skull Island, Room), de 21ste film in het Marvel Cinematic Universe en de allereerste met een vrouw in de hoofdrol.

De SJWs hebben gewonnen! Captain Marvel is de held waarvan je nog niet wist dat je haar nodig had. Grrrl power, zal zelden zo vanzelfsprekend aanvoelen. Captain Marvel mag dan wel de kapiteinsnaam van het universum dragen, ze is bezwaarlijk deel van de bekendste namen onder de superhelden. Deze incarnatie van het personage in de comics is bovendien gelanceerd toen Marvel begon met het diversifiëren van hun stal. Er mocht wat meer vrouw tussen het testosteron, werd besloten bij de directiemeetings. Het is dan ook eigen aan dit personage, dat de film meteen een vloedgolf aan anti-SJW trollen over zich kreeg, zelfs vòòr de release. De pre-release commentaren op Rotten Tomatoes waren zelfs zo giftig, dat die website de optie tot voortijdig reviewen heeft afgevoerd voor alle films.

Is de film dan een propagandaprent om ons allen vrouwen als superhelden aan te smeren? Misschien. Maar, als puntje bij paaltje komt, doet dat er weinig toe, want Captain Marvel is, ondanks hier en daar een minpuntje, een absolute winnaar, die zich met de beste Marvel-films mag meten. Wie de kosmische aspecten van Guardians of the Galaxy mist, zal zeker aan zijn of haar trekken komen. Alle vrouwelijke rollen zijn helemaal uitgewerkt en krijgen voldoende kans om zich als evenknie van de mannen te bewijzen. Zo vanzelfsprekend vrouwelijk, dat het niet eens opvalt, tenzij je er over zou beginnen nadenken.

Tot het moment dat Carol Danvers (Brie Larson) op Aarde belandt, speelt het verhaal zich af op een verre planeet: Hala, hoofdplaneet van de Kree. Die zijn sinds Kreeheugenis in een oorlog verwikkeld met de Skrulls, een ras van shapeshifters dewelke zich tot op DNA-niveau kunnen transformeren en daardoor haast ontraceerbaar zijn. Vers, zoals Carol heet op haar nieuwe thuisplaneet, wordt geplaagd door verwarrende herinneringen, die ze maar moeilijk kan plaatsen. Wie zijn de vreemde personen in haar dromen? Wat is dat verleden, waar ze, na een militair ongeluk, niets meer van weet? Een aankomende ontmoeting met The Supreme Intelligence, de AI die de Kree beschaving controleert, zou daar verheldering in moeten brengen. Het is de missie die ze daar krijgt die haar op Aarde doet belanden, waar ze uiteindelijk een jonge Nick Fury (Samuel L. Jackson) ontmoet in 1995…

De jaren ’90 zitten bovendien zo natuurlijk in het verhaal, dat het op geen enkel moment aanvoelt als retro-bait voor nostalgische zielen (weet je nog, videocassettes?!). Geen shortcut om ons geld te doen hunkeren naar vergane jeugdherinneringen, maar gewoon een feitelijke werkelijkheid voor het verhaal. Zelfs de duidelijke aanwezigheid van grungy girl songs is helemaal op zijn plaats zonder zich als nostalgie op te dringen. Amper iets voelt geforceerd of gemaakt aan; dat is het teken van een goed scenario dat precies uitvoert wat het moet doen.

De actie is stevig, de effecten professioneel, de karakters doorleefd. Captain Marvel moet het niet enkel hebben van het ene gevecht na het andere en is een zegen van een film op een moment dat er voor een groeiend deel van de bioscoopbezoeker een vorm van superheldenmoeheid zich op begint te dringen. Een portie toegewijde terughoudendheid, dus, alvorens Avengers Endgame losbarst.

Scenarist-regisseurs Anna Boden en Ryan Fleck weten wat ze doen en lieten zich inspireren door de Carol als Captain Marvel-comics van Kelly Sue DeConnick met een hint naar de kosmische Captain Marvel-saga’s van Jim Starlin en de Kree/Skrull War. Ook laten ze zich op geen moment afleiden door de druk van het vinden van een eigen plaats in het grotere web van het MCU. Het speelt wel in hun voordeel, dat deze film zich afspeelt voor bijna alle andere MCU-films. Er is van superhelden nog hoegenaamd geen sprake, om nog maar te zwijgen van een besef van buitenaardse intelligentie bij de gemiddelde aardbewoner.

Dìt is het moment waarop Nick Fury wordt wie hij is in alle andere films. Hier ligt de basis van S.H.I.E.L.D.-agent Phil Coulson (Clark Gregg). Hier zien we ook kosmische figuren als Ronan The Accuser (Lee Pace) en Korath The Pursuer (Djimon Hounsou) vooraleer hun rollen in de eerste Guardians of the Galaxy. Hier wordt eigenlijk een origin gegeven voor alles wat er verder nog in het MCU gebeurt. Captain America is nog ingevroren en Tony Stark zit ongetwijfeld nog in zijn puberjaren snot uit zijn neus te trekken bij een cocktail.

Het was bedroevend nieuws, toen Stan Lee enkele maanden geleden overleed, maar als geestelijke vader van vele Marvel-personages, is het ook wel passend dat deze MCU origin film zijn laatste cameo bevat. De flitsen van superhelden, die meestal in de logo-animatie van Marvel aan het begin van elke film vervat zijn, tonen nu enkel zijn verschijning. Marvel zal verder moeten zonder ouwe, getrouwe Stan. Bedankt, je hebt je werk glansrijk gedaan…

Geloof de hype! Brie Larson is moeiteloos de ultieme belichaming van Carol Danvers/Captain Marvel en ze mag graag haar rol in het aankomende Avengers Endgame opnieuw vervullen. Een superheldin met ballen en alle nodige attitude.

Captain Marvel vliegt op 6 maart de bioscoopzalen binnen.

Alles over Carol Danvers lees je in onze START TO READ: Captain Marvel.

Captain Marvel Post-Credits Scènes – Spoilers!

Twee post-credits scènes als sluitstuk voor Captain Marvel:

1) Met enkele weken tot de release van Avengers Endgame is dit een rechtstreekse opstap naar die film. Captain America en Black Widow staan bij de beeper (dat was high-end 90s tech) die Nick Fury op het einde van Infinity War vast had en die van Captain Marvel een update gekregen had. Plots stopt de pieper te werken en de conclusie lijkt dat Captain Marvel Thanos’ vingerknip niet overleefd heeft. Maar, plots staat ze achter de Avengers en vervult het beeld zich ineens met een gevoel van hoop. Ready for action!

2) Goose, de rosse kat die in feite een buitenaardse Flerken is, zit op het bureau van Nick Fury en spuugt, al was het een haarbal, dat uit wat ze ettelijke jaren eerder ingeslikt had: de Tesseract!