Review: Alita – Battle Angel

Speelduur: 122 min.

In de bioscoop vanaf: 13 Februari 2019

5 total ratings

Prachtige visuals. Respect voor het bronmateriaal. Zeer interessante wereld.

Rommelige plot. Zeer cliché. Te veel opzet voor sequels die er waarschijnlijk nooit komen.

Hollywood waagt zich nog eens aan een live-action manga-adaptatie. Kunnen James Cameron en Robert Rodriguez met het visueel verbluffende Alita: Battle Angel de vloek doorbreken? Lees het in onze recensie!

Posted 07/02/2019 by

Does it bother you… that I’m not completely human?

Al sinds het begin van de 21ste eeuw probeerde James Cameron (Avatar, Titanic, Aliens) een film rond Yukito Kishiro‘s mangareeks Gunnm (Battle Angel Alita) van de grond te krijgen. Na jaren bezig te zijn met Avatar-sequels, komt het er nu eindelijk van. Cameron bleef aan als producer, maar gaf voor deze Battle Angel: Alita de regie door aan Robert Rodriguez (Sin City, Machete, Planet Terror). Manga-adaptaties in Hollywood, we hebben het vrij recent nog gezien met Ghost in the Shell (2017), is steeds een mixed bag – en deze cyberpunk actiefilm met een vleugje young adult romantiek is geen uitzondering…

In het jaar 2563 heeft “The Fall” – een oorlog met catastrofale gevolgen – de Aarde in een post-apocalyptisch landschap veranderd. Wanneer de wetenschapper Dr. Ido (Christoph Waltz) in een verlaten schroothoop een semi-intacte vrouwelijke cyborg met een menselijk brein vindt, lapt hij haar op en geeft hij haar de naam “Alita” mee – naar zijn overleden dochter.

Alita (Rosa Salazar) probeert haar weg, haar verleden en zichzelf te vinden in deze dystopische wereld, van de lager gelegen metropool Iron City tot de hoogtechnologische luchtstad Zalem. Hierbij wordt ze opgejaagd door andere Hunter-Warriors en allerlei cyborgs en (her)ontdekt ze haar menselijkheid in een romance met de jonge Hugo (Keean Johnson).

Gelijkaardig aan de eerder aangehaald Ghost in the Shell-film uit 2017, is Alita: Battle Angel een visueel spektakel, maar mist het karakter. Wederom is de wereld rondom de personages eindeloos interessanter dan de personages zelf. Cameron en Rodriguez tonen zich meesters in world-building en – hoewel er her en der wat loopjes genomen worden met namen en verhaallijnen van bepaalde figuren en locaties – hebben duidelijk respect voor Kishiro’s oorspronkelijke manga uit 1990-1995. Hoewel heel wat beelden doen terugdenken aan eerdere sci-fi films als Elysium, Ghost in the Shell of Ready Player One, hebben de makers er toch hun eigen draai aan kunnen geven.

Alita Battle Angel is één van de weinige films waarbij IMAX 3D een heuse meerwaarde kan zijn, wat je ook mag verwachten van de man achter Avatar. Ook de actiescènes mogen er zijn, Alita is een ware vechtmachine gespecialiseerde in de cyborg krijgsdiscipline Panzer Kunst en geeft haar mede-cyborgs het nakijken in goed gechoreografeerde gevechten, alsook de futuristische sport Motorball – duidelijk een persoonlijk favoriet van Cameron gezien de zeer vroege introductie hier tegenover de manga.

Ondanks de visuele pracht van Alita: Battle Angel, rommelt het verhaal langs alle kanten, zeker naar het einde toe. De kans is klein dat de film zo succesvol wordt dat een vervolg gegarandeerd is, maar dat weerhield de makers er niet van om tal van er iets te dik opgelegde teasers voor mogelijke sequels te geven.

Klinkende namen als Christoph Waltz (Inglourious Basterds), Ed Skrein (Deadpool), Jennifer Connelly (Hulk), Michelle Rodriguez (Avatar), Ed Norton (Fight Club) en Jackie Earle Haley (Watchmen) doen hun best met wat het scenario ze voorschotelt, maar de personages zijn zo flinterdun dat je aandacht meteen teruggaat naar de wereld rondom hen. Rosa Salazar (Bird Box) als Alita zelf heeft iets meer lagen, waardoor haar reis aangenamer is om te volgen, maar haar young adult-stijl romance met Keean Johnson als Hugo komt zeer geforceerd over en mist alle chemie.

Wat echter helemaal niet stoorde, was de manier waarop Salazars ogen met CGI groter werden gemaakt om haar op een waar vleesgeworden manga/animepersonage te doen lijken. Het ziet er absoluut niet uit in stills, maar in bewegende beelden is het gelukkig al een pak beter. Een ietwat aparte keuze van de makers die het publiek zal verdelen, maar het werkt!

Alita: Battle Angel is zeker één van de betere manga-adaptaties in Hollywood, maar spijtig genoeg wil dat niet veel zeggen. Toch is de film de moeite om eens te bekijken in de cinema, liefst op zo een groot mogelijk scherm. Style over substance, zoals we ondertussen van James Cameron-producties gewend zijn.

Alita: Battle Angel motorballt op woensdag 13 februari de bioscoopzalen binnen.