Review: Reign of the Supermen (2019)

Speelduur: 87 min.

Verkrijgbaar vanaf: 15 Januari 2019 (digitaal), 29 Januari 2019 (Blu-Ray/DVD)

Aparte adaptatie van het klassieke verhaal. Leuke karaktermomenten voor verschillende Superman-personages.

Misschien net iets teveel aanpassingen aan het oorspronkelijke verhaal. Blijft voorspelbaar.

De eerste DC-animatiefilm van het jaar is een feit. Met Reign of the Supermen, het vervolg op The Death of Superman, duiken er vier aparte mannen van staal op in Metropolis. De klassieke verhaallijn uit de jaren 90 krijgt een hele make-over. Lees hier onze recensie!

Posted 01/02/2019 by

There is only one Superman

In Superman: Doomsday (2007) en in mindere mate de Justice League-film (2017) kregen we maar een ingetogen adaptatie van de dood en herrijzenis van Superman, maar in deze Reign of the Supermen – de eerste DC-animatiefilm van 2019 en het rechtstreekse vervolg op The Death of Superman vorig jaar – krijgt het inmiddels klassieke verhaal uit 1992-1993 meer tijd om te ademen. In tegenstelling tot zijn rechtstreekse voorganger, is Reign of Supermen echter een mixed bag geworden die heel wat vrijheden neemt met het bronmateriaal.

De opzet is echter wel hetzelfde als The Death and Return of Superman uit de comics: nadat Superman sneuvelde na zijn gevecht met het monster Doomsday en een presidentiële begrafenis kreeg, is de wereld in rouw. De Justice League en de Teen Titans kunnen het zonder de man van staal minder goed trekken en de stad Metropolis is haar grootste beschermer kwijt. Dan duiken er in korte tijd vier andere Supermannen op. Twee hiervan, de geniale uitvinder en van een hoogtechnologisch harnas voorziene John Henry Irons/Steel en een nieuwe (don’t call him) Superboy, zijn zonder twijfel niet de real deal, maar hebben het hart op de juiste plaats. De twee andere, de uit Kryptoniaanse technologie voortgekomen Eradicator en de mysterieuze Cyborg Superman, brengen aanvankelijk wel een gedeelte van de bevolking aan het twijfelen. Uiteindelijk worden de ware bedoelingen van de Supermannen duidelijker en is het allemaal slechts een proloog voor de terugkeer van de enige echte man van staal…

Reign of the Supermen is de eerste film die het verhaal van de vier Supermannen adapteert en is tegelijk ook een duidelijk onderdeel van het vernieuwde, door de New 52 geïnspireerde DC Animated Universe. Enkele basisplotelementen, zoals de (nog) prille relatie tussen Clark Kent en Lois Lane, blijven behouden uit de comics van de jaren 90. Andere, zoals Superman’s vorige relatie met Wonder Woman en de vorming van een al ijzersterke Justice League tijdens een invasie van Darkseid en Apokolips, komen uit de recentere tijdlijnen. Het kernverhaal van de vier Supermannen, de zoektocht van Lois Lane naar antwoorden en de uiteindelijke herrijzenis van Superman worden met zorg behandeld, terwijl andere elementen uit de comics – we denken dan bijvoorbeeld aan het optreden van Mongul of de vernietiging van Coast City waardoor Green Lantern Hal Jordan het slechte pad opging – eruit worden gelaten. Interessant is de extra inbreng van een nog grotere villain achter de schermen, waardoor de film perfect kan aansluiten bij Justice League: War (2014) – de eerste film in deze versie van het geanimeerde DC-universum.

Hoofdpersonage van dienst is Lois Lane (Rebecca Romijn) en we volgen vooral haar zoektocht naar de ware identiteit van de vier Supermannen. Hierdoor komt ze op het pad van o.a. Lex Luthor (Rainn Wilson) en Wonder Woman (Rosario Dawson), met wie ze enkele van de beste scènes  uit de film heeft. Van de vier Supermannen springen vooral Steel (Cress Williams) en Superboy Kon-El, de kloon van Superman met wat DNA van Lex Luthor, in het oog. Die laatste wordt overigens ingesproken door Cameron Monaghan, die we nog kennen als Jerome/Joker uit Gotham. Het verhaal van Cyborg Superman/Hank Henshaw (Patrick Fabian) wordt her en der wat aangepast, waardoor de grote villain uit de oorspronkelijke comics nu in feite een pion wordt van een nog grotere schurk achter de schermen. De Superman die aan het kortste eind trekt is de Eradicator (Charles Halford). Zijn scènes zijn beperkt en zijn ingewikkelde oorsprong en relatie tot de echte Kal-El worden tot een minimum aan uitleg gehouden. DC en Warner Bros. Animation weten hoe ze een goede stemmencast bij elkaar moeten krijgen, zo zien we ook enkele standaardacteurs terugkeren voor de Justice League – zoals Jerry O’Connell (Superman), Jason O’Mara (Batman) en Nathan Fillion (Green Lantern).

De oorspronkelijke verhaallijn duurde enkele maanden over verschillende Superman-reeksen, maar regisseur Sam Liu (Justice League: Gods and Monsters, Teen Titans: The Judas Contract) heeft toch een goede poging om de kern van het verhaal in een (zoals altijd) snel vooruitgaande animatieprent te steken. Het enige dat minder goed werkt, zijn de manieren waarop de Justice League even van het speelveld worden genomen en de grotere villain achter de schermen. Na alle vernietiging in de vorige Death of Superman en de oorspronkelijke verhaallijn, houdt men het hier ook bewust wat braver. Fans van de comics zullen van dezelfde mening zijn dat deze adaptatie niet het niveau haalt van de vorige, maar desalniettemin wel een sterke toevoeging is aan het geanimeerde DC-universum.

Reign of the Supermen is nu beschikbaar op VOD, Blu-Ray en DVD.