Review: How to Train Your Dragon 3 – The Hidden World

Genre: ,

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: 104 minuten

In de bioscoop vanaf: 30 januari 2019

6 total ratings

Een veelgelaagd coming-to-age verhaal verpakt in een visueel adembenemend spektakel. Een psychologische karakter-uitdieping ongezien in het genre.

Onze antennes gaan als vanzelf omhoog als er een cijfer na een filmtitel staat. “Hoe hoger het cijfer, hoe fletser de film” is daarbij vaak het adagio, maar bij deze slotepisode van de How to Train Your Dragon-reeks is hiervan hoegenaamd geen sprake. Een apotheose als afsluiter, en wat voor één. Het is mooi – héél mooi – geweest.

Posted 28/01/2019 by

The friendship of a lifetime

Iedereen die de eerste en de tweede delen gezien heeft en niet uitkijkt naar het derde en laatste hoofdstuk van How to Train Your Dragon, heeft ofwel een hart van steen, ofwel liegt die dat hij zwart ziet. De film over de onwaarschijnlijke vriendschap tussen een kleine, schriele en bleke Viking-jongen en een zeldzame maar gevaarlijke draak – die lijkt op een groot uitgevallen salamander met hond- en kattentrekjes – heeft bij de release van de eerste film miljoenen harten van kleine én grote kinderen veroverd.

In deel één leerden we de atypische Viking-jongen Hiccup kennen, die in helemaal niets lijkt op de stoere, legendarische krijgers uit het Noorden. Bovendien is hij de schande van de familie, want hij kan helemaal niet met wapens omgaan, heeft zo goed als geen spiermassa en sluit liever vriendschap met draken dan ze een kopje kleiner te maken. Zijn vader – en bij uitbreiding het hele dorp – zagen in hem dus allesbehalve de opvolger van zijn vader, de chef van Berk. Door zijn vriendschap met de allerlaatste Night Fury (dat denken ze toch), en zijn volharding om met draken proberen samen te leven in plaats van ze te vuur en te zwaard te vervolgen, heeft hij toch een respectabele positie verkregen in Berk.

Het tweede hoofdstuk borduurde verder op het samenleven tussen Viking en draak en bracht een aantal nieuwe personages in het verhaal. Zo kregen we een inkijk in Hiccup’s jeugdjaren, vond hij zijn dood gewaande moeder terug, maar moest hij tegelijk afscheid nemen van zijn vader. Een donkerder verhaal dan het eerste, met een aantal losse verhaallijnen die uitgewerkt worden en een vervolg krijgen in The Hidden World.

Het verhaal van dat laatste deel van de trilogie start andermaal in Berk, dat een vrijhaven geworden is voor alle draken die de inwoners bevrijd hebben uit handen van drakenvangers ergens ten lande. Hiccup – ondertussen met de baard in de keel – is zijn vader opgevolgd als chef van de Viking-gemeenschap. Dat leiderschap wordt op de proef gesteld door de dreigende komst van Grimmel, die er zijn levenswerk van gemaakt heeft om elke Night Fury op de planeet een kopje kleiner te maken.

Om aan deze schurk en zijn gigantische vloot te ontsnappen, trekken Hiccup en Toothless, zijn vrienden, alle draken en andere dorpsbewoners weg uit Berk en gaan ze op zoek naar een verborgen wereld. Daar zouden de draken eindelijk veilig moeten zijn voor Grimmel en konsoorten die ijveren voor een planeet waar de mensen niet meer lastig gevallen worden door draken. Naast het opduiken van een nieuwe slechterik, die Drago Bludvist uit deel twee doet vergeten, zijn er andere complicaties die de queeste van Hiccup bemoeilijken. Zo duikt er plots een Light Fury op, de witte en vrouwelijke variant van de Night Fury die Toothless is, met alle amoureuze gevolgen van dien.

Grimmel lijkt in meerdere opzichten op Stoick, de vader van Hiccup, uit het begin van het eerste deel van How to Train Your Dragon: draken en mensen zijn eeuwenoude vijanden en moeten zich ook zo gedragen. Daar waar Stoick willens nillens mee geëvolueerd is met de dromen van zijn zoon, pleit Grimmel voor een terugkeer naar de toestand zoals hij vroeger was. Een nostalgie die nauwelijks verholen knipoogt naar heel wat hedendaagse situaties.

Valka, Hiccups moeder, krijgt een rol op de achtergrond van de gebeurtenissen en dient als klankbord voor Astrid enerzijds en voor Snotlout anderzijds. Die laatste maakt er een sport van om bij haar in de smaak te vallen op een knullige manier en zorgt hier en daar voor de grappige noot, zonder dat de film vervalt in platte humor. De tweeling Tuffnut en Ruffnut – net als alle andere personages mooi mee verouderd doorheen de drie hoofdstukken – vormen een rode draad van grapjes en roekeloze acties in het verhaal.

De psychologische uitdieping van de hoofdrolspelers van How to Train Your Dragon is ongezien in de familie-animatiefilm. Het valt niet meteen op als je pas invalt bij dit hoofdstuk – hetgeen perfect kan, maar het is geen aanrader -, maar wanneer je beelden terugziet van de eerste twee hoofdstukken, wordt het pas echt duidelijk hoe Hiccup en zijn vrienden letterlijk én figuurlijk gegroeid zijn doorheen de verschillende avonturen.

En dat uit zich heus niet alleen in het verderzetten van het puberale geflirt tussen Hiccup en Astrid, wiens relatie naar the next level gaat. De film leert ons dat afscheid nemen een kunst is. Dat afscheid nemen van iets of iemand die je graag ziet, zoveel betekent als duidelijk maken dat al de tijd die je samen doorgebracht hebt betekenis krijgt door dat afscheid. Een coming-to-age film zoals deze zijn dun gezaaid in het genre.

Een mens zou haast vergeten wat een visuele hoogstandjes te bekijken vallen. Van het geflirt tussen Toothless en zijn witte tegenhangster (een lang uitgesponnen scène die elke kijker wat gegrinnik zal ontfutselen) tot het verkennen van de Verborgen Wereld (je vliegt als het ware mee op de rug van een draak) en de twee slotscènes (waar menig toeschouwer een traantje zal wegpinken), het zijn stuk voor stuk adembenemende staaltjes van vakmanschap. Zonder dat de film mikt op goed sentiment, laat dat duidelijk zijn. Een film om meerdere keren te zien. Wat wij zo goed als zeker zullen doen.

How To Train Your Dragon vliegt op woensdag 30 januari de bioscoopzalen binnen.