Review: Marvel’s The Punisher – Seizoen 2 (Netflix)

8 total ratings

Knallende actie. De dynamiek tussen Jon Bernthal & Giorgia Whigham. De laatste seconden van de reeks.

Vier hoofdpersonages met gelijkaardige trauma's (en een focus daarop) maakt het geheel voorspelbaar en soms zelfs eentonig. De schurken en personages rond Frank zijn niet zo bijster interessant.

Frank is terug en dat zal het gespuis in New York City geweten hebben! Jammer genoeg ook voor de laatste keer. Lees hier onze recensie van het tweede seizoen van Marvel’s The Punisher!

Posted 18/01/2019 by

I’m just an asshole who couldn’t stay out of trouble, that’s all.

Na de stopzetting van Marvel’s Luke Cage, Iron Fist en zelfs Daredevil kunnen we niet zeggen dat we enorm uitkeken naar het tweede (en ongetwijfeld laatste) seizoen van Marvel’s The Punisher. De deal tussen Netflix en Marvel/Disney is immers voorbij en dus mag acteur Jon Bernthal zijn Punisher-persona en uitgebreide arsenaal aan vuurwapens aan de haak hangen. De hamvraag was natuurlijk of Punisher op een hoogtepunt kon eindigen…

Op een druilerige avond bezoekt Frank Castle (Jon Bernthal) een bar in een klein Amerikaans dorpje. Terwijl hij ongestoord zijn zorgen probeert te verdrinken, merkt hij dat een jong meisje “Rachel” (Giorgia Whigham) lastiggevallen wordt. Als een ware antiheld komt hij tussenbeide, maar geraakt hij daardoor ook verwikkeld in een gewelddadige strijd met religieuze fanatici en ex-militairen.

Ondertussen probeert een aan geheugenverlies lijdende en schijnbaar bekeerde Billy “Jigsaw” Russo (Ben Barnes) zijn trauma’s te overwinnen en zich te herinneren wat er toch net gebeurd is. Aan NYPC-agente Dinah Madani (Amber Rose Revah) om een oogje in het zeil te houden en tegelijkertijd ook haar problemen te verwerken.

Je merkt het al: veel trauma’s. De vier bovenvermelde personages – zowat de vier figuren met de meeste schermtijd – lijden allemaal aan trauma’s en heel veel variatie zit daar helaas niet in. Diepgang en ingaan op de menselijke psyche keerde misschien wel terug in zowat elke (goede) Marvel-reeks op Netflix, maar hier gaat het net dat tikkeltje te ver. Zeker wanneer de reeks daardoor blijkbaar aan actie moet inboeten. Veel woorden. Weinig impactvolle daden. En dat is jammer voor een Punisher-reeks.

De korte explosies aan geweld zijn zoals in het eerste seizoen natuurlijk wel weer schitterend in beeld gebracht en zijn hondsbrutaal. Hoogtepunten waren zonder twijfel de Attack on Precinct 13-aflevering, episode 9 en de laatste seconden van het hele seizoen die pas echt “Punisher” uitademden. Helaas zijn die opflakkeringen te schaars. Meer van dat laatste, graag.

Verwijzingen naar de comics zijn er ook weer in overvloed. De belangrijkste twee moeten echter de toevoeging van actrice Giorgia Whigham als “Rachel”, Amy Bendix uit de comics, & acteur Josh Stewart als “John Pilgrim” zijn. Whigham doet zoveel voor het tweede seizoen en is – naast Frank – zowat het meest boeiende en menselijke personage. Ondanks haar trauma (natuurlijk) zorgt ze meermaals voor een lach op ons gezicht en brengt ze toch ietwat luchtigheid in de reeks. Haar rol als surrogaatdochter en relatie met Frank doet wat denken aan Wolverine & X-23 in Logan.

Stewart heeft met “John Pilgrim” – lees: Mennonite uit de Marvel-comics – een vrij voorspelbare (maar zeker en vast uitgewerkte) schurkenrol te pakken, dus daar niets nieuws onder de zon. Bij de terugkerende cast blinkt vooral hoofdrol Bernthal uit in zijn laatste verschijning als de immer getormenteerde Frank Castle. Een van zijn beste prestaties als het personage is ongetwijfeld de emotionele monoloog over “die” dag voor Frank naar het einde toe. Daarnaast krijg je hier ook het laatste optreden van Deborah Ann Woll als Karen Page & Ben Barnes als een gestoorde Jigsaw.

Nee, het tweede seizoen van Marvel’s The Punisher was geen absolute hoogvlieger, zoals het derde seizoen van Daredevil. De laatste seconden gingen de juiste kant op, maar natuurlijk veel te laat. Een voorspelbaar en traag plot dat zichzelf te serieus neemt, oninteressante personages (op Frank & Amy na) en te veel drama deden de reeks de das om. Zonder twijfel ligt dit vervolg in lijn met het eerste deel, maar lijken de negatieve punten hierin uitvergroot te worden. Tijd om die Punisher MAX van Ennis te herlezen.

Het tweede seizoen van Marvel’s The Punisher is vanaf vandaag integraal en exclusief beschikbaar op Netflix (maar verwacht geen derde seizoen).