Review: Bumblebee

8 total ratings

Goed te volgen actiescènes. Prachtige Generation 1-designs voor de Autobots en Decepticons. Meer inhoud dan de gemiddelde Transformers-film.

Te braaf en plat. Te politiek correct. Menselijke cast is nog minder memorabel dan voorheen.

Met de prequel Bumblebee start een geheel nieuw tijdperk voor Hasbro’s Transformers-films, eentje zonder Michael Bay als regisseur. Nooit gedacht dat we hem zouden missen… Lees hier onze recensie!

Posted 27/12/2018 by

You know, B, music can help you say what you’re feeling

Met Bumblebee beginnen Paramount Pictures en AllSpark Pictures (de filmdivisie van Hasbro) aan een nieuw tijdperk van Transformers-films. Bumblebee is een prequel tot (en, afhankelijk van de box office, al dan niet een zachte reboot van) de eerste Transformers (2007) en de eerste prent in een gedeeld universum met andere Hasbro-properties als G.I. Joe en MASK. Tegelijk is het de eerste Transformers-film die niet werd geregisseerd door Michael Bay. We laten nog even in het midden of dat een goede zaak is. Regisseur Travis Knight (Kubo and the Two Strings) levert met Bumblebee tegelijk de op zich beste Transformers-film sinds de eerste af, maar eveneens ook de saaiste en braafste uit de franchise.

1987. B-127, een jonge Autobot-soldaat en verkenner, wordt door zijn leider Optimus Prime naar de Aarde gestuurd wanneer de oorlog tussen Autobots en Decepticons de planeet Cybertron dreigt te verwoesten. Na een harde landing, waarin hij niet alleen met de overheidsdienst Sector 7 maar ook de Decepticon Blitzwing in aanraking komt, verliest B-127 zijn voicebox en geheugen en duikt hij onder als een Volkswagen Kever. Hij wordt gevonden door de jonge Charlie Watson (Hailee Steinfeld), die hem de bijnaam Bumblebee geeft en zijn missie op onze planeet helpt te herinneren. Maar zowel Sector 7 als de Decepticons liggen op de loer…

Bumblebee was altijd al één van de populairste Autobots en de versie die we zagen in de films had altijd al de meeste persoonlijkheid van alle Transformers. We krijgen hier zijn eerste komst naar de Aarde te zien en een aangepaste versie van het “boy and his car”-verhaal uit de eerste Transformers-prent. Geen Shia Labeouf als Sam Witwicky deze keer, maar Hailee Steinfeld (Spider-Man: Into the Spider-Verse) als de pientere tiener Charlie Watson – een meisje dat net haar vader verloren heeft en op zoek is naar haar identiteit. Tot de rest van de menselijke cast behoren o.a. Pamela Adlon (Californication) als Charlie’s moeder, Stephen Schneider als Charlie’s stiefvader en Jorge Lendeborg Jr. als Charlie’s vriend Memo. WWE-ster John Cena vertolkt de Sector 7-agent Charles Burns en toont wederom waarom worstelaars beter geen acteurs kunnen worden (The Rock als enige uitzondering). Zoals gewoonlijk bij Transformers-films, zijn de menselijke personages het minst interessant en allemaal wandelende clichés.

Interessanter zijn de Transformers zelf. Ondanks het mindere budget van de film, zien ze er beter uit dan ooit. Dankzij de meer gestroomlijnde Generation 1-designs is het ook makkelijker om ze uit elkaar te houden tijdens de gevechten. Stemacteurs Dylan O’Brien (Bumblebee vooraleer zijn voicebox aan flarden wordt geknald), Peter Cullen (Optimus Prime) en Angela Bassett als de Decepticon Shatter geven hun karakters ook de nodige persoonlijkheid mee.

Travis Knight laat minder dingen ontploffen dan Michael Bay, maar dat wil niet zeggen dat de actiescènes er niet mogen zijn. Bumblebee is qua actie en visuals zeker een mooie voortzetting van de Transformers-filmsaga. Knight houdt, net zoals Bay, ook niet van de subtiele aanpak om zijn verhaal te vertellen. De film speelt zich  bijvoorbeeld af in 1987 en om dat duidelijk te maken krijgen we in de eerste 15 min. al het merendeel van de eerste de beste “Best of the 80’s”-plaat te horen. Anders dan Bay, houden Knight en scenariste Christina Hodson (Shut In, Birds of Prey) het wel wat braver en politiek correcter. En precies dat maakt Bumblebee een minder leuke ervaring dan de rest van de films. Het is iets té braaf, té zeemzoet, té kindvriendelijk. Zoals een Disney tv-filmversie van een Transformers-prent. Dat Bumblebee door hedendaagse mainstream critici bejubeld wordt als de beste Transformers-film tot hiertoe, heeft alles daarmee te maken.

Bumblebee begint nochtans geweldig met één van de beste en meest memorabele momenten in de hele Transformers-filmgeschiedenis, namelijk een gevecht tussen Autobots en Decepticons op Cybertron zelf. Eindelijk zien we de thuisplaneet van de Transformers in live-action in al zijn glorie. Eens we op Aarde komen en er teveel menselijke personages worden voorgesteld, gaat het al snel bergaf. Het gebrek aan grote namen in de cast doet ook weinig goeds om de karakters memorabel te maken.

Terwijl Bumblebee zeker geen slechte sci-fi/actiefilm is en de Transformers-franchise wel degelijk een nieuwe richting uitstuurt, wordt de invloed van Michael Bay gemist. Zeg wat je wil over de kwaliteiten van de regisseur, hij was wel nog één van de weinigen in Hollywood die van grote studio’s volledig zijn goesting mocht doen. Met Bumblebee is duidelijk dat ook de Transformers-franchise volledig een filmfabriek zal worden zonder ooit enige risico’s te nemen. Voor de fans zullen er voldoende leuke momenten en easter eggs zijn, terwijl de Generation 1-designs ervoor zorgen dat de Robots in Disguise er nog nooit zo authentiek hebben uitgezien in live-action. Qua structuur en verhaal is het zeker de beste sinds de eerste, maar Bumblebee kampt met dezelfde problemen als elke Transformers-film en is nog net iets braver en daardoor ook saaier dan de rest.

Bumblebee rolt op 26 december de bioscoopzalen binnen.