Review: Aquaman

Speelduur: 143 min.

In de bioscoop vanaf: 19 December 2018

Verkrijgbaar vanaf: 17 April 2019

11 total ratings

Epische actie. Verbluffende visuals. 100% trouw aan de comics. Jason Momoa maakt Aquaman terug cool.

Weinig diepgang in het verhaal en personages.

Jason Momoa schittert als de koning der zeven zeeën in de nieuwste DC Comics-blockbuster. Weet het solo-avontuur van één van DC’s meest onderschatte superhelden te overtuigen of zinkt het de dieperik in? Lees hier onze spoilervrije recensie van Aquaman!

Posted 14/12/2018 by

The time has come for Atlantis to rise again…

Toen regisseur Zack Snyder Jason Momoa (Game of Thrones, Conan the Barbarian) castte als DC’s Aquaman in Batman V Superman: Dawn of Justice (2016) en Justice League (2017) wisten we het al. De filmversie van de onderzeese superheld en koning der zeven zeeën maakt volledig komaf met alle grappen die er sinds de Super Friends-cartoon uit de jaren 70 rond het personage worden gemaakt. Na een geslaagde passage van Momoa in de voorgenoemde films, heeft James Wan (The Conjuring, Furious 7) de eer om het eerste solo-avontuur van Arthur Curry naar het grote scherm te vertalen in de inmiddels zesde prent in het DC-filmuniversum.

Na zijn avontuur met de Justice League, blijft Arthur Curry/Aquaman (Momoa) heldendaden verrichten in alle wereldzeeën. Na een bezoekje van onderwaterprinses Mera (Amber Heard) wordt het echter eindelijk tijd om zijn geboorterecht op te eisen en de troon van Atlantis te bestijgen. Arthur’s halfbroer Orm (Patrick Wilson), de huidige heerser van het gezonken koninkrijk, zet namelijk een aanval op de bovenwereld in. Om koning te worden en de zeven verschillende onderzeese rijken van Atlantis én de bovenwereld te verenigen, moet Arthur de verloren drietand van koning Atlan – eerste koning van Atlantis – zien te bemachtigen. Naast de legers van Atlantis, worden Arthur en Mera ook nog op de hielen gezeten door de high-tech piraat Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II), die een persoonlijke vete tegen Aquaman heeft lopen…

Regisseur James Wan maakte ons geen blaasjes wijs toen hij verkondigde dat Aquaman een non-stop swashbuckling avontuur zou worden. De actiescènes volgen elkaar in een daverend tempo op. Visueel is Aquaman ook een pareltje geworden. De kleurrijke onderzeese omgevingen, de legers en zeedieren van de verschillende koninkrijken, de monsters van The Trench, de special effects voor de superkrachten van Aquaman en Mera,… allen worden ze prachtig weergegeven in een originele onderwater sci-fi zoals je het nog nooit hebt gezien. Aquaman omarmt ook volledig zijn comicbookroots. De kostuums van Aquaman, Mera, Manta, Ocean Master en de rest komen recht uit de DC-comics zonder enige schroom. Het resultaat is een kleurrijke blockbuster die, net zoals Wonder Woman (2017), sterk afsteekt tegen de eerste films uit het DC-filmuniversum.

Voor het verhaal van de film werd er vooral naar DC’s New 52 Aquaman-comics gekeken. Schrijver Geoff Johns werkte dan ook mee aan het scenario. Het oorsprongsverhaal van Arthur Curry, geboren uit een verboden liefde tussen vuurtorenwachter Tom Curry (Temuera Morrison, zijn tweede DC-rol na Green Lantern) en de Atlantische koningin Atlanna (Nicole Kidman, ook haar tweede DC-rol na Batman Forever), wordt vrij snel – doch zeer trouw aan de comics – weergegeven. De rode draad is Arthur’s unieke positie als een kind van twee werelden met de kracht om ze beide te verenigen. Het scenario is echter vrij rechttoe rechtaan, met weinig ruimte voor verrassingen, een cliché opzet en een voorspelbare climax.

Jason Momoa speelt de rol van zijn leven als DC’s koning der zeven zeeën. Zijn on-screen presence alleen al maakt Arthur Curry de bad-ass waarvan DC-comicbooklezers het al veel langer weten, maar waar het grote publiek toch nog van overtuigd moest worden. Amber Heard (Drive Angry) speelt een nog krachtigere en meer ervaren Mera na haar debuut in Justice League – een toekomstige koningin die Aquaman meermaals op zijn plaats kan zetten, terwijl Yahja Abdul-Mateen II (Baywatch) een overtuigende Black Manta neerzet. Steracteurs als Temuera Morrison en Nicole Kidman als Aquaman’s ouders, Willem Dafoe (Spider-Man) als Vulko, adviseur van de koning, en Dolph Lundgren (The Punisher) als koning Nereus krijgen beperktere screentime maar roeien met de riemen die ze hebben.

Het actievolle verhaal laat weinig ruimte voor kleinere karaktermomenten, waardoor heel wat personages diepgang missen. Wanneer er tijd wordt gemaakt voor wat bonding tussen Arthur en zijn vader of Vulko, of zijn ontluikende romance met Mera, zwiert James Wan er na een tweetal minuten een explosie tussen om een nieuwe, uitgebreide actiescène te laten beginnen. Een gemiste kans die ook de grappen schaadt.

Begrijp ons niet verkeerd, er zit voldoende humor in Aquaman en de film weet mooi het midden te houden tussen zichzelf niet al te serieus te nemen en de DC-superhelden voorstellen als epische, haast mythologische figuren. Maar het scenario had toch wat met plaats kunnen laten om de acteurs en hun personages wat te laten ademen, in plaats van te vervallen in constante expositie rond de geschiedenis van Atlantis en de onderzeese koninkrijken of het lot van de drietand, de centrale MacGuffin van dienst. Terwijl Black Manta misschien wat ongemakkelijk in het hoofdverhaal werd gepropt, is hij wel de meer uitgewerkte villain van de film. Patrick Wilson (nog een acteur in zijn tweede DC-rol, na Watchmen) krijgt weinig kans om Orm/Ocean Master uit te diepen.

In het grotere DC-filmuniversum ligt Aquaman, zoals verwacht, vrij dicht tegen Wonder Woman (2017) qua toon, maar mist het de karakteruitdieping en charme van die laatste. Zoals het geval met veel DC-films is een eerdere aanvaring met de comicbookpersonages geen overbodige luxe om ten volste van de film te kunnen genieten.

Aquaman is een prachtadaptatie van het personage en blijft zeer trouw aan het bronmateriaal, maar het zal ons benieuwen of de film ook een groter publiek kan overtuigen. Hoe dan ook hebben James Wan, DC Films en Warner Bros. Pictures een visueel verbluffende blockbuster afgeleverd die superheldenfans zeker zal kunnen bekoren.

Aquaman zwemt vanaf woensdag 19 december de Belgische bioscoopzalen binnen.

UPDATE 17/04/2019: De home release van Aquaman is beschikbaar vanaf 17 april 2019 en bevat enkele interessante featurettes over de realisatie van Aquaman, Black Manta, Atlantis en onderzeese heldinnen Mera en Atlanna. Vooral de korte docu’s over de baanbrekende visuele effecten zijn de moeite waard. Ook is er een sneak peek voor de volgende DC-film in het rijtje, Shazam!