Review: Shoplifters

Speelduur: 121 minuten

Taal: Japans

In de bioscoop vanaf: 12 december 2018

De hand van de meester in een zorgvuldig opgebouwd scenario. Een prachtig vormgegeven verhaal dat de kijker tot nadenken stemt.

Een verdiende winnaar van de Gouden Palm van Cannes 2018, daar zijn wij van overtuigd. Maar gaat u vooral zelf kijken naar dit unieke, doorleefde en melancholische familieportret. U zal er ongetwijfeld nog lang mee in uw hoofd rondlopen! Lees hier onze recensie van “Shoplifters”!

Posted 12/12/2018 by

Usually you can’t choose your own parents. But then, maybe it’s stronger when you choose them yourselves.

Na Still Walking (2008), Like Father, Like Son (2013), Our Little Sister (2015) en After the Storm (2016) schudt de Japanse filmmaker Hirokazu Kore-eda andermaal een doorleefd en beklijvend familiedrama uit zijn mouw. Kore-eda, die qua verhaalstijl vaak vergeleken wordt met landgenoten Yasujiru Ozu en Mikio Naruse, maar even goed met de Britse regisseur Ken Loach, slaagt er wonderwel in om in een tijdspanne van twee uur telkens opnieuw een haarfijn inzicht te geven in de nauwelijks zichtbare of onzichtbare mechanismen die een familie bij elkaar houden, of net uit elkaar drijven. En dat is in Shoplifters niet anders.

De Shibata-familie waar het in de film rond draait, is samengesteld uit een bont allegaartje. Elkeen staat op zijn of haar manier mee in voor het inkomen en heeft zijn of haar eigen plekje in het kleine huis van grootmoeder-figuur Hatsue. Shota steelt de inkopen met zijn surrogaat-vader Osamu in supermarkten volgens een onnavolgbare choreografie van subtiele blikken en handgebaren. Nobuyo, de vrouw van Osamu, werkt in een droogkuis waar ze de zakken leegt van de kleren die binnengebracht worden en Aki tenslotte, verdient haar geld in een seksclub in de stad. In de rol van Osamu herkent u Franky Lily, die in Like Father, Like Son al zijn visitekaartje afgaf en nu de pannen van het dak speelt.

Wanneer Shota en zijn vader op een ijskoude avond naar huis wandelen, treffen ze een klein meisje aan bij haar huis en besluiten ze die – tegen beter weten in – mee te nemen. Goed beseffende dat ze zich daarmee moeilijkheden op de hals halen, besluiten ze toch om Juri – dat is de naam die ze haar geven – in de familie op te nemen.

Al snel wordt duidelijk dat ze het in haar nieuwe gezin beter heeft dan ervoor (ze draagt sporen van misbruik en ze plast in bed, hetgeen allemaal in dezelfde richting wijst) en daar helemaal opbloeit. Het doet onvermijdelijk de vraag rijzen of het wel zo moet zijn dat een gezin opgebouwd is op bloedbanden of op het grote toeval om net in deze of gene familie ter wereld te komen. De realiteit rondom stemt alleszins tot nadenken. Shota ontfermt zich over Juri en wijdt haar in in de geheimen van de winkeldiefstallen. Dat het meisje ondertussen intensief gezocht wordt via opsporingsberichten en in het nieuws vormt geen beletsel.

De kijker wordt meegezogen in de gebeurtenissen, maar wordt niet gedwongen om standpunt in te nemen. Gaandeweg groeit de sympathie voor elk van de gezinsleden die een hun eigen verhaal met zich meedragen. Al weet je dat wat elk gezinslid uitspookt niet echt ethisch verantwoord is, toch supporter je vanop de eerste rij dat alles goed loopt. Tot de zaken natuurlijk faliekant fout lopen en de familie langzaam maar zeker wegzinkt in het moeras van kleine leugens en groot ongeluk.

Dat Cannes houdt van de Japanse filmmaker staat buiten kijf: na de Grote Prijs van de Jury voor Like Father, Like Son (genomineerd voor de Gouden Palm), mocht hij dit jaar eindelijk de hoofdvogel van het Franse filmfestival in ontvangst nemen voor zijn jongste prent. Niemand had durven voorspellen dat Shoplifters op het hoogste schavot zou eindigen, maar toch komt deze prijs niet helemaal als een verrassing. Wij zijn eveneens fan, laat dat duidelijk zijn. Ook al bleven we verweesd achter met de vraag wat nu eigenlijk de definitie is van een gezin.

Shoplifters valt vanaf vandaag te bewonderen in de Belgische bioscoopzalen.