Review: Elseworlds – Cross-over tussen The Flash, Arrow & Supergirl

Regisseur: , ,

Scenario: , , ,

Speelduur: 3 afleveringen van ca. 40 min.

11 total ratings

Een epische comicbook op het kleine scherm met Green Arrow, The Flash, Supergirl, Batwoman en Superman centraal, ongelooflijk veel respect voor het bronmateriaal en zowat de meeste easter eggs ooit.

De gefragmenteerde opbouw verstoort de kijkervaring.

Voor de cross-over van dit jaar trokken Arrow, Supergirl & The Flash naar Smallville & Gotham City – de stad van Batman – en ontmoetten ze niemand minder dan Batwoman! Net op tijd voor haar eigen DC Comics-tv-reeks & blijkbaar ook “Crisis on Infinite Earths”! Lees hier onze o zo uitgebreide recensie!

Posted 12/12/2018 by

Nice outfit.

Het einde van het jaar betekent ook een nieuwe cross-over tussen de superhelden van The CW. Zo waren er al Invasion! (2016) en Crisis on Earth-X (2017), maar worden nu pas alle registers opengetrokken met Elseworlds. In ware comicbookstijl is dit een team-up tussen Arrow (seizoen 7)The Flash (seizoen 5) en Supergirl (seizoen 4) en zaaien producent Marc Guggenheim en co de kiemen voor zowel Batwoman in Gotham City als een nog grotere “Crisis”.

“Onze” Oliver Queen (Stephen Amell) wordt wakker. In Central City. Met Iris naast hem. Hij is nu Barry Allen, ook wel The Flash en dus ‘s werelds snelste man. In Star City herkennen we dan weer “onze” Barry Allen(GrantGustin). Tijdens een oefengevecht met John Diggle merkt hij dan weer op dat zijn reflexen trager, maar toch een pak beter zijn. Hij is nu de Green Arrow. Freaky Friday? Of toch eerder Quantum Leap?

Verantwoordelijk hiervoor is de Arkham Asylum-dokter John Deegan met behulp van het “Book of Destiny” en de mysterieuze Monitor (LaMonicaGarrett). Aan de twee helden om hun vrienden te overtuigen van de wijzigingen aan hun Earth-1. Gelukkig kunnen ze daarvoor rekenen op de hulp van Supergirl/Kara Danvers (Melissa Benoist) vanop Earth-38 – op bezoek in Smallville bij haar neef Superman/Clark Kent (Tyler Hoechlin) en Lois Lane (Elizabeth Tulloch).

Tijdens hun zoektocht naar antwoorden komen ze in conflict met onder meer de destructieve androïde Amazo en de zoon van Deathstroke, maar gaan ze ook op bezoek in Gotham City, de thuisstad van niemand minder dan Batwoman/Kate Kane (Ruby Rose).

Je merkt het al aan de stevig gevulde synopsis, maar wat waren het weer een drukke twee uur aan superheldenfun. De drie afleveringen – telkens de negende aflevering van respectievelijk The Flash seizoen vijf, Arrow seizoen zeven en Supergirl seizoen vier – vormden ook dit jaar een mini-film met meer CGI en een ambitieuzer verhaal rond alternatieve werelden – zeer lichtjes geïnspireerd door Crisis on Infinite Earths. Jammer dat het duidelijk drie aparte afleveringen moesten blijven en de balans tussen één verhaal of drie verhalen soms wat zoek was.

Enerzijds steunt de cross-over op de al bestaande dynamiek tussen personages die we al jaren volgen. De gesprekken tussen Barry, Oliver en Kara – en hun callbacks naar hilarische eerdere cross-overs – symboliseren eigenlijk perfect waarom deze dramareeksen nog steeds zo populair zijn. De momenten waar ze elkaars karakter moeten aannemen of wennen aan de krachten van de ander, vormen dan ook duidelijk hoogtepunten voor jarenlange fans.

Anderzijds moet Elseworlds ook de andere personages bezighouden. De op te lossen elektrische storm in Central City & Star City voelde zonder twijfel aan als een zoethoudertje voor de achtergebleven teams. Waar vorig jaar in Crisis on Earth-X iedereen wel eens in de spotlight kwam te staan, verschuift de focus hier duidelijk terug naar de superhelden en -heldinnen. Meer scènes met de Green Arrow, The Flash, Supergirl, maar ook Batwoman en Superman, dus!

Dat betekent natuurlijk wel dat er heel wat superheldenactie in deze cross-over zit. Elke episode krijgt haar episch gevecht (zij het Amazo, Arkham Asylum of de finale) en dat ziet er telkens – ondanks budgetbeperkingen – degelijk uit. Krachten noch moeite worden hier gespaard en zelfs Superman doet mee.

We zeggen het elk jaar wel eens: “Wauw! wat had die superheldenreeks toch weer eens leuke knipogen naar de comics!”. Dit keer is dat echter van een ander kaliber. Elseworlds moet zowat de drie uur zijn met de meeste easter eggs tot nog toe. Een korte, maar zeker niet exhaustieve opsomming van DC Comics-verwijzingen: de Smallville-intro “Somebody Save Me” van Remy Zero en dan de beelden van die Kent-boerderij; John Diggle als de Green Lantern; de sluwe Legends of Tomorrow-cameo; de rol van Psycho-Pirate (acteur Bob Frazer), Nora Fries (vrouw van Stephen Amell, Cassandra Jean Amell); een potloodtekening van Jim Lee himself en een cameo van John Wesley Shipp als The Flash vanop Earth-90 (uit de jaren negentig-tv-reeks).

Dan waren er nog tientallen verwijzingen naar Crisis on Infinite Earthsde Superman-mythos, waaronder de Man of Steel in zijn zwarte kostuum (Take that, Justice League-film), maar vooral Batman-knipogen in overvloed (Vesper Fairchild, Wayne Enterprises, wifi-wachtwoord “Alfred”, de vele schurken in Arkham Asylum die je net niet zag, de kruising “Nolan & Burton”, de vele hints naar Batman/Bruce Wayne en het Fear Toxin van Scarecrow).

Jaar na jaar blijft de cross-over tussen Arrow, Supergirl en The Flash (en soms ook eens Legends of Tomorrow als ze de telefoon opnemen) grootser, ambitieuzer en indrukwekkender worden. Na Crisis on Earth-X stonden de verwachtingen hooggespannen, maar – ondanks minder superhelden – Elseworlds is vanaf nu het beste wat de tv-reeksen op The CW al hebben afgeleverd. We kregen dus kwaliteit boven kwantiteit in deze vleesgeworden comicbook die bovendien een prelude is op Crisis on Infinite Earths volgend jaar.