Review: Spider-Man – Into the Spider-Verse

Regisseur: , ,

Speelduur: 117 min.

In de bioscoop vanaf: 19 December 2018

5 total ratings

Heerlijke humor en vertolkingen. Zeer groot respect voor de Spider-Man-mythologie. Tal van easter eggs. Leuke geanimeerde comicbookstijl.

Visuals soms wat onscherp en moeilijk te volgen.

Marvel, Sony en de makers van The LEGO Movie openen een multiversum aan Spider-Mannen met Miles Morales op kop in Spider-Man: Into the Spider-Verse, een geheel eigenzinnige Spidey-prent en veruit de beste Marvel-animatiefilm sinds Big Hero 6. Lees hier onze recensie!

Posted 04/12/2018 by

Oh you think cartoons are funny?!

Met Spider-Man: Into the Spider-Verse breidt Sony Pictures hun Marvel-filmuniversum gebaseerd op ieders favoriete webhoofd danig uit. De allereerste Spider-Man-animatiefilm die in de bioscoopzalen uitkomt, is een project van The LEGO Movie– en 21/22 Jump Street-makers Phil Lord en Chris Miller, bijgestaan door o.a. Rodney Rothman (22 Jump Street), Peter Ramsey (Rise of the Guardians) en Bob Persichetti. De humor en het hart zitten alvast op de juiste plaats en we kunnen zelfs stellen dat Spider-Verse de beste geanimeerde Marvel-superheldenfilm is sinds Big Hero 6 (2014)… als je het een kans geeft.

In een alternatief universum tracht Kingpin Wilson Fisk (Liev Schreiber) met behulp van Doctor Olivia Octavius (Kathryn Hahn) zijn verongelukte vrouw en zoon terug te halen via onderzoek naar parallelle dimensies. De Spider-Man/Peter Parker komt om in een poging dit te stoppen, maar niet vooraleer de jonge Miles Morales (Shameik Moore) zelf gebeten werd door een radioactieve spin en aan zijn lot als nieuwe Spider-Man begint. Terwijl Miles probeert om te gaan met zijn nieuwe krachten en verantwoordelijkheden, krijgt hij hulp van een oudere, ietwat aan lager wal geraakte Peter Parker (Jake Johnson), Spider-Gwen (Hailee Steinfeld) en een resem andere Spider-Mannen en -vrouwen uit het multiversum om de Kingpin te stoppen…

Je merkt het al, Into the Spider-Verse is niet je typische Spider-Man-film. De makers omarmen volledig de comicbookroots van de personages en brengen een geslaagde mix van de oorsprong van Miles Morales uit Ultimate Comics: Spider-Man en verhaallijnen als Spider-Men, Spider-Verse en Spider-Geddon. Shameik Moore is als Miles het hart en ziel van de film. We komen heel wat te weten over zijn leefwereld met o.a. zijn vader die werkzaam is bij de politie van New York en zijn oom Aaron Davis (Mahershala Ali), beter bekend als supervillain de Prowler.

De oudere Peter Parker treedt dan weer op als aanvankelijk aarzelende mentorfiguur, die langzaamaan het potentieel van zijn opvolger begint te zien. Het is zeer verfrissend om eens een oudere, meer ervaren Spidey op het grote scherm te zien – al is het dan maar geanimeerd. De Spiders uit andere realiteiten zijn Spider-Gwen (Gwen Stacy als Spider-Woman), de door Japanse anime geïnspireerde Peni Parker (Kimiko Glenn) en haar robotpak SP//dr, de cartooneske Spider-Ham (John Mulaney) en de duistere Spider-Man Noir (Nicolas Cage). Miles Morales en Peter Parker hebben hun typische Spidey-humor uit de comics mee, maar Spider-Ham en Spider-Man Noir zijn ronduit hilarisch en zorgen voor de beste grappen in de film. Mulaney en Cage zijn perfect gecast.

Terwijl men zeer dicht bij de comics blijft voor de helden van het verhaal, worden er wel enkele eigen interpretaties aan de vele villains gegeven. De Kingpin (Liev Schreiber in zijn tweede rol als Marvel-villain) oogt grotesk en is een enorme dreiging. De nieuwe vrouwelijke Doc Ock zal spoedig wel haar debuut in de comics maken, terwijl kleinere spelers als Tombstone en Scorpion niet erg veel te doen krijgen. Qua villains wordt vooral Prowler degelijk uitgewerkt vanwege zijn band tot Miles. Verder zijn er natuurlijk tal van bekende personages uit de Spider-Man-saga die hun opwachting maken, heel wat easter eggs en natuurlijk de eerste postume cameo van Spider-Man co-creator Stan Lee – één van de hoogtepunten uit het verhaal. Terwijl er erg veel te doen is rond parallelle realiteiten en een multiversum, wordt het nergens te verwarrend en worden alle alternatieve Spiders simpel, maar efficiënt voorgesteld.

De animatiestijl van Into the Spider-Verse werd gebaseerd op de Ultimate Spider-Man-comics van Brian Michael Bendis en Sara Pichelli en levert iets zeer apart op. De film omarmt ook hier volledig zijn roots in de comic, met zichtbare geluidseffecten, overlappingen van panels en gedachtenkaders gelijkaardig aan de Ultimate Spider-Man-videogame. Het nadeel hiervan is dat soms de actie zo snel gaat dat het moeilijk te volgen wordt. Zeker wanneer men focust op de karakters en bepaalde achtergrondelementen gewoonweg wazig worden. De bedoeling is goed, maar de uitwerking staat nog niet volledig op punt.

Terwijl Into the Spider-Verse het oorsprongsverhaal van Miles Morales overtuigend met een lach en een traan weet te brengen en het personage fantastisch goed weet te verkopen voor een mainstream publiek, is het ook een viering van alle periodes uit de Spider-Man-geschiedenis (gelijkaardig aan The LEGO Batman Movie). Van de oorspronkelijke Spider-Man tot Spider-Man 2099, allen komen ze wel aan bod. Hoewel er heel wat tongue-in-cheek humor in de film zit, merk je dat Marvel’s bekendste superheld (en zijn scheppers Stan Lee en Steve Ditko) met alle respect wordt behandeld. Spidey-fans zullen hiervan smullen. Blijf zeker ook tot na de credits voor één van de meest hilarische Marvel-post-credits-scènes aller tijden.

Marvel heeft misschien in het verleden niet al teveel geluk gehad met hun animatiefilms, maar deze Spider-Man: Into the Spider-Verse is een klasse apart. Veruit de beste Marvel-animatiefilm sinds Big Hero 6 en zelfs één van de betere Spider-Man-films tout court. Aanrader.

Spider-Man: Into the Spider-Verse slingert op 19 december de bioscoopzalen binnen.