Review: Robin Hood

Speelduur: 116 minuten

In de bioscoop vanaf: woensdag 28 november 2018

5 total ratings

De flitsende actie, de visuals, de stunts en de special effects. Dubrovnik als filmset is een meerwaarde.

Vlakke karakters, steriele en tenenkrullende conversaties. Taron Egerton steekt bleekjes af bij tegenspeler Jamie Foxx.

Deze ‘nieuwe’ versie van het oude en alom bekende verhaal van Robin Hood voegt niets nieuws toe aan eerdere verfilmingen. Voer voor kijkers van kritiekloze actie en voor hen die genieten van flitsend in beeld gebrachte actiescènes zonder meer…

Posted 21/11/2018 by

“There’s been whispers of a thief. He’s got our commoners looking up, seeing hope.”

Otto Bathurst, regisseur van een drietal episodes uit het eerste seizoen van Peaky Blinders en de eerste aflevering van Black Mirror, waagt zich aan een verhaal dat al zoveel maal op het grote scherm gebracht is dat een mens de tel kwijt zou raken: Robin Hood – ditmaal met Taron Egerton en Jamie Foxx.

Recente verfilmingen van de gemaskerde outlaw die steelt van de rijken en geeft aan de armen – Robin Hood (2010) en Robin Hood: Prince of Thieves (1991), met respectievelijk Russell Crowe en Kevin Costner in de hoofdrol – zitten nog vers in het geheugen. De vraag die iedereen zich stelde toen deze versie in de startblokken stond, was dan ook wie er zat te wachten op een nieuwe Robin Hood.

In interviews voor de release van de film eerder dit jaar verzekerde de regisseur dat een nieuwe versie wel degelijk relevant zou zijn doordat het verhaal knipoogt naar de actualiteit. De kloof tussen 1% rijken en machthebbers en de 99% anderen zou aan de basis liggen van de film, aldus de regisseur. Robin Hood zou meer dan ooit symbool staan voor de macht die mensen hebben om échte verandering te brengen in een maatschappij, als ze maar voldoende doorzettingsvermogen en moed tonen om mistoestanden aan de kaak te stellen.

De grote verhaallijnen zijn genoegzaam bekend: de edelman Robin van Loxley vertrekt tijdens de derde Kruistocht naar het heilige land, wordt dood verklaard, blijkt alsnog springlevend en bij thuiskomst is hij berooid en beroofd van alles wat hem dierbaar was. Hij besluit terug te vechten en doet dat in de gedaante van de gemaskerde dief, Robin Hood. Behoudens een aantal details is dit ook het verhaal van deze versie.

De eerste actiescène in het heilige land, waar Little John (Jamie Foxx) en Robin of Loxley (Taron Egerton) elkaar leren kennen, is visueel adembenemend. Een groep kruisvaarders loopt in een hinderlaag in een indrukwekkende setting en komt onder vuur te liggen door een Arabier met, jawel, een ‘machine-kruisboog’ die evenveel schade aanricht aan de gebouwen als een .50 machinegeweer. Vervang de hand- en kruisbogen door vuurwapens en je waant je zo in één van de stadsguerilla-gevechten in Mogadishu uit Black Hawk Down (2001).

Maar zo veelbelovend als deze actiescènes mogen zijn, ze verdwijnen vakkundig naar de achtergrond wanneer er gebabbeld wordt. De dialogen zijn zo hol en weinig doorleefd dat het bij momenten lachwekkend is. De peptalk van Jamie Foxx aan het adres van Robin wanneer hij sneller moet leren schieten met zijn boog (“You have to be a warrior. Fast as you can! Faster!”), of de peptalk van Marian aan het adres van haar dood gewaande geliefde wanneer hij het eventjes niet meer ziet zitten om de opstand te leiden (“If not you, who then? If not now, then when?”), werken eerder op de lachspieren dan op het gemoed.

De Sheriff van Nothingham (“God is up there, I’m down here”) is zo mogelijk nog ongeloofwaardiger in zijn call to war, ook al leende Ben Mendelsohn, slechterik in o.a. Star Wars – Rogue One, zich voor deze rol. De speech vertoont gelijkenissen met wat rechtse politici vandaag de dag verkondigen met betrekking tot de vluchtelingencrisis, maar het vingertje gaat iets te nadrukkelijk omhoog. Wat een meerwaarde had kunnen zijn voor de film, is bij deze dan ook een gemiste kans. De link naar de wapenindustrie, de verhoudingen tussen Saoedi-Arabië en de Westerse wereld, Alt-Right en de huidige president van de VS: het ligt er allemaal te vingerdik op.

Jamie Foxx, in de rol van Little John, is de enige acteur die de meubelen redt, maar wij denken toch met heimwee terug aan Robin Hood – Prince of Thieves, waarin Morgan Freeman als meegereisde Arabier uit het Heilige Land het mooie weer maakte en voor een grappige noot zorgde.

Gamers zullen ongetwijfeld Assassin’s Creed visuals herkennen, o.a. in de openingsscène en tijdens de grande finale. Die laatste bevat beelden die zo uit de Ubisoft-franchise geplukt konden zijn. Liefhebbers van de serie “Arrow” komen eveneens aan hun trekken. De knipoog naar de voor de serie kenmerkende visuals en actiescènes van de gemaskerde boogschutter die het onrecht in zijn stad bestrijdt, maar dan in een hedendaagse setting, zijn nooit ver weg.

Kortom, deze ‘nieuwe’ versie van het oude en alom bekende verhaal van Robin Hood voegt niets nieuws toe aan eerdere verfilmingen. Voer voor kijkers van kritiekloze actie en voor zij die genieten van flitsend in beeld gebrachte actiescènes zonder meer.