Review: Fantastic Beasts – The Crimes of Grindelwald

Acteurs: , , , , , , , ,

Speelduur: 134 minuten

In de bioscoop vanaf: Woensdag 14 november

16 total ratings

Een typische aflevering in het Harry Potter-universum boordevol avontuur, duistere momenten en emotie. Scènestelers Johnny Depp en Jude Law.

Bepaalde scènes voelen langdradig aan door onnodige uitweiding. Overkoepelend plot is best voorspelbaar.

We zijn toe aan de nieuwste aflevering in het Harry Potter-universum van J.K. Rowling rond Grindelwald (Johnny Depp) en Dumbledore (Jude Law). Was het een magische of zelfs fantastische ervaring? Of gebruiken we nadien toch liever “Obliviate”? Lees hier onze spoilervrije recensie van “The Crimes of Grindelwald”!

Posted 09/11/2018 by

Do you know why I admire you Newt? You do not seek power. You simple ask: is this thing right in itself?

Met Fantastic Beasts: the Crimes of Grindelwald brengen scenariste J.K. Rowling en regisseur David Yates opnieuw magie naar het witte doek. In dit vervolg op Fantastic Beasts and Where to Find Them krijgt het publiek een ruimere kijk op de Wizarding World van Harry Potter. Waar in de voorgaande film de vertrouwde omgeving werd ingeruild voor New York, keren we nu terug naar ons geliefde Europa. Hier wordt een stukje geschiedenis uit de doeken gedaan waar in de Harry Potter-filmsaga enkel naar gehint werd.

In Fantastic Beasts 2 zien we hoe de tovenaarswereld zich op de rand van een magische oorlog begeeft – aangestookt door niemand minder dan Gellert Grindelwald (Johnny Depp), één van de machtigste tovenaars aller tijden en naar eigen zeggen een revolutionair. Hij heeft een duidelijk doel voor ogen – dat volgens hem de middelen heiligt -, namelijk heersen over de niet-magische bevolking (muggles) en vrijheid voor de tovenaarsgemeenschap.

Albus Dumbledore (Jude Law) schakelt de hulp in van voormalig Hogwarts-student, Newt Scamander (Eddie Redmayne), om een magische ramp te voorkomen. Ook Auror Tina Goldstein (Katherine Waterston), Queenie Goldstein (Alison Sudol) en No-Maj Jacob Kowalski (Dan Fogler) zijn in Europa weer van de partij. Want als het op Grindelwald aankomt, kan Newt alle hulp gebruiken die hij maar kan krijgen. Wees dus maar gerust, ook Newt’s beasts zullen een cruciale rol spelen binnen het verhaal.

Fantastic Beasts and Where to Find Them bracht ons twee jaar geleden heel wat nieuws en zorgde ervoor dat we de smaak opnieuw te pakken kregen. Met The Crimes of Grindelwald wordt nu een nieuwe toon neergezet. Net zoals we opgroeiden met de Harry Potter-sequels die volwassener werden, merk je ook dat dit vervolg van Yates net dat tikkeltje duisterder is. Daar stoppen de vergelijkingen met de vorige filmreeks echter niet. Het scenario van J.K. Rowling diept niet enkel de protagonisten van Fantastic Beasts uit, maar toont ook een fijne ontmoeting met oude bekenden zoals Dumbledore. Ook staan “familie, liefde en vriendschap” uiteraard weer centraal.

Verwijzingen naar de vorige acht Harry Potter-films (en naar bepaalde aspecten uit de boeken) blijven uitvoerig opduiken, maar de informatie-dump waar zijn voorganger aan leed, lijkt afgezwakt. Dat heeft veel te maken met de nieuwe focus van het ietwat voorspelbare verhaal: het politieke landschap van de tovenaarsgemeenschap onder de invloed van extremist Gellert Grindelwald.

Over Grindelwald gesproken. Alle ogen richten zich uiteraard op de twee grootste gezichten op de poster (zowel qua personages als qua acteurs zelf). Johnny Depp bracht een overtuigende Grindelwald, manipulatief en charismatisch in zijn zoektocht naar macht. Ook Jude Law als de kalme en briljante Albus Dumbledore stelde zeker niet teleur. Vooral de titulaire schurk krijgt wel wat beeldtijd ten opzichte van “Perkamentus”.

Eddie Redmayne speelt Newt Scamander opnieuw als de ietwat schuchtere, extrinsieke en liefhebbende “magizoölogist”. Dan Fogler als Jacob Kowalski zorgt dan weer samen met Newt’s geliefde wezens regelmatig voor een humoristische noot.

The Crimes of Grindelwald heeft inhoudelijk dus heel wat te bieden. Maar een verhaal leeft pas wanneer iemand er naar wil luisteren (of dat is toch wat J.K. Rowling zelf zegt). Rowlings scenario wordt daarbij duidelijk geholpen door twee terugkerende veteranen: componist James Newton Howard en regisseur David Yates die beiden sterk, maar geen buitengewoon werk afleveren. Ben je fan van de muziek en regie in deel één? Dan zal je dat ook hier zijn. Ook de visuele effecten zijn natuurlijk weer pure filmmagie – hoewel sommige scènes net iets te lang duren wanneer ze een nieuw staaltje “hocus pocus” willen meegeven.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald bracht ons alweer een magisch plaatje waarbij één van de meer fascinerende personages uit de Wizarding World eindelijk werd uitgediept. Voortbouwend op het eerste deel kregen we een voorspelbare en meeslepende fantasiefilm met af en toe verrassende wendingen, nieuwe Harry Potter-mythologie en natuurlijk hartverwarmende momenten. We kijken alvast uit naar het vervolg van deze film. Want één ding lijkt zeker: er komt een nieuw tijdperk aan.

Fantastic Beasts – The Crimes of Grindelwald verovert vanaf 14 november de Belgische bioscoopzalen.