Review: Overlord

Acteurs: , ,

Speelduur: 110 min.

In de bioscoop vanaf: 7 November 2018

Leuke mix tussen oorlogsdrama en B-zombiehorror. Heerlijke gore.

Neemt zichzelf iets te serieus. Weinig diepgang.

Overlord, de nieuwe horrorprent van het productiehuis van J.J. Abrams, is een pak meer entertainend dan de Call of Duty WWII: Nazi Zombies-adaptatie die de trailers deden vermoeden. Lees hier onze spoilervrije Brainfreeze-recensie!

Posted 07/11/2018 by

In Overlord maken regisseur Julius Avery (Son of a Gun) en J.J. Abrams’ Bad Robot Productions een geslaagde mix van een oorlogsfilm rond de landing in Normandië en pure B-zombiehorror. Een instant klassieke cultfilm is het niet, maar entertainend is het zeker wel.

1944. Het einde van de Tweede Wereldoorlog en de overwinning van de geallieerden is in zicht. Op de vooravond van D-day (operatie Overlord, hence the title) komt een groepje Amerikaanse soldaten terecht in een klein Normandisch dorpje. Wat een simpele missie moest worden om een Duitse radiotoren plat te leggen ontaardt al snel in een ware nachtmerrie wanneer de Amerikanen stuiten op geheime nazi-experimenten waarin de doden terug tot leven werden gewekt…

Om meteen met de deur in huis te vallen, origineel is Overlord zeker niet. De prent doet qua structuur denken aan From Dusk ‘Till Dawn (1996) en visueel zal je flarden van zowel Saving Private Ryan (1998) en Re-Animator (1985) herkennen, terwijl de alternatieve take op WO II met over-the-top kwaadaardige nazi’s en een etnisch gemixte groep Amerikaanse soldaten Tarantino’s Inglourious Basterds (2009) oprakelt. De personages zijn zeer cliché. Jovan Adepo (The Leftovers) is als soldaat Boyce het moreel kompas van de groep, Wyatt Russell (zoon van Kurt) is als korporaal Ford de all-American bad-ass, Mathilde Ollivier is als Chloe de aanvankelijk burger in nood die uiteindelijk meer dan haar mannetje kan staan, enzovoorts. Ondanks de weinige diepgang van de personages, doen de acteurs wel hun best met de rollen en ga je uiteindelijk wel met hen meeleven wanneer ze dieper en dieper in de nachtmerrie gezogen worden. Pilou Asbæk (Game of Thrones) amuseert zich dan weer kostelijk als de op het randje van camp af nazi-officier Dr. Wafner.

In een film als deze hoef je uiteraard geen historische juistheid te verwachten, maar de producers hebben hun best gedaan om WO II toch zo realistisch mogelijk te laten overkomen. Overlord slaat niet zo plots om van het ene genre naar het andere (zoals From Dusk ‘Till Dawn dat wel deed) en het is van in het begin al zeer duidelijk dat je ergens nazizombies mag verwachten, maar de eerste helft van de film weet verrassend goed de horror van de oorlog over te brengen. Toch iets waarmee je deze Overlord kan vergelijken met zijn titelgenoot uit 1975. Qua actie en body horror hebben we naar het einde toe eveneens niet te klagen. Niets nieuws onder de zon, maar alles blijft spannend en entertainend genoeg om je aan het scherm gekluisterd te houden.

Een instant-cultfilm is Overlord niet geworden, daarvoor neemt het zichzelf nog net iets te serieus. Ook fans van Abrams die links naar het Cloverfield-universum verwachtten, zijn eraan voor de moeite. Toch is Overlord een zeer entertainende en actievolle horrorfilm geworden, die heel wat meer is dan de Call of Duty WWII: Nazi Zombies-adaptatie die de trailers doen uitschijnen. Een zeer leuk tussendoortje voor zowel oorlogsfilm- als horrorfans.

Overlord landt op 7 november in de bioscoopzalen.