Review: Chilling Adventures of Sabrina (Netflix)

Speelduur: Tien afleveringen van ca. 55 min.

Taal: Engels, Latijn

7 total ratings

Een kwalitatief en sfeervol The CW-drama in een vatbaar en hapklaar formaat!

Te veel verhaallijnen en een zwakke finale.

Deze Halloween gingen wij naar Greendale en keken we naar “Chilling Adventures of Sabrina”! Maar wist deze Riverdale-spin-off op Netflix ons ook te betoveren? Hier onze recensie van het eerste seizoen!

Posted 30/10/2018 by

Who doesn’t enjoy a good scare now and again? Especially this time of year.

In navolging van Arrow, The Flash, Supergirl, Black Lightning, Legends of Tomorrow en natuurlijk Riverdale kwamen Warner Bros. Television, producent Greg Berlanti en Riverdale-showrunner Roberto Aguirre-Sacasa met Chilling Adventures of Sabrina. Anders dan al haar voorgangers ging deze tv-reeks niet naar The CW, maar wel naar Netflix. Wist de serie ons daar des te meer te betoveren?

Ontmoet Sabrina Spellman (Kiernan Shipka)! Deze goedlachse en charmante half-heks woont in Greendale bij haar twee eigenzinnige tantes Zelda & Hilda Spellman en gaat naar Baxter High samen met haar vriend Harvey Kinkle en vriendinnen “Roz” en Susie. Op de schoolbanken lijkt ze een gewone tiener, maar eens thuis knippert ze met haar vingers en begint keukengerei te zweven.

Met haar zestiende verjaardag op het oog realiseert ze zich des te meer dat haar dubbelleven niet meer te houden is. Haar spooky Sweet 16 – “The Dark Baptism” – komt eraan en dus is het stilaan tijd om zich voor te bereiden op een leven als fulltime heks…

Wat was Chilling Adventures of Sabrina een leukere en betere reeks dan we dachten! Je kan er niet omheen en Sabrina is overduidelijk gemaakt in de stijl van de ellenlange en saaie The CW-series, maar het is allemaal net dat tikkeltje gevatter en boeiender. De typische tienerproblemen à la Riverdale duiken hier dus wel op, hoewel ze hier opgebouwd zijn rond het coming of age-verhaal van een betoverende Kiernan Shipka als Sabrina.

Toch ontsnapt ook Sabrina niet aan wat minpuntjes. Het overkoepelende verhaal over vrije wil en een dubbelleven wordt jammer genoeg wat afgeblokt door te veel plotlijnen rond randpersonages en een teleurstellende finale. De weg naar die climax is echter o zo leuk en boordevol zwarte magie, heksengeschiedenis en heerlijk satanisme. Ja, Sabrina is best duister, maar nooit “zwaar” en blijft constant een luchtig tussendoortje.

Met een tiendelig verhaal opgebouwd rond een half-heks houdt het ook steek dat er heel wat verwijzingen naar horrorfilms en -reeksen zijn. Denk maar aan Penny Dreadful, een hommage aan die boomscène uit Evil Dead, The Fly, The Exorcist, een schitterende aflevering in de stijl van Nightmare on Elm Street. De meeste verwijzingen knipogen echter naar zusterreeks Riverdale. Zo is Greendale niet zo heel ver verwijderd van Archie en co. Graag hadden we wel een eerbetoon gezien aan de comicbookbedenkers van Sabrina.

Zoals Lucifer op Netflix zal doen en nu ook Gotham een verkort finaal deel zal hebben, weet Chilling Adventures of Sabrina het pijnpunt van de te lange seizoenen te vermijden en biedt het een kwalitatief en sfeervol The CW-drama in een vatbaar en hapklaar formaat! We zouden zo nieuwe afleveringen tevoorschijn toveren, mochten we dat kunnen!

Het eerste seizoen van Chilling Adventures of Sabrina is vanaf nu integraal en exclusief beschikbaar op Netflix.