Review: Adventure Time – “Come Along With Me” (Aflevering 13, Seizoen 9)

Taal: Nederlands

Een prachtig distillaat van de beste elementen van Adventure Time.

De leegte na dit episch spektakel zal hol weergalmen.

Hoe laat is het? Het is nog een laatste keer… TIJD VOOR AVONTUUR!

Posted 17/10/2018 by

Ik heb iets zoals dit al eens eerder meegemaakt.

Na negen seizoenen en een 280 episodes is het niet langer Adventure Time – ook wel Tijd voor Avontuur. De uitstekende animatie-reeks met Jake de hond en Finn de jongen bij Cartoon Network loopt ten einde, en dat is… goed. Aan alle goede dingen komt een eind en de bedenkers van deze wereld wisten het op tijd een halt toe te roepen.

Deze laatste episode die eigenlijk vier afleveringen lang is, verzamelt nog een laatste keer alles wat Adventure Time zo goed maakte en toont de kijkers waarom ze tien jaar lang kwamen kijken. Het land van Ooo is een magische plek waar talloze avonturen te beleven zijn, schurken te verslaan en schatten te ontdekken, maar wat in ‘Come Along With Me’ vooral naar voor komt, is dat er zoveel vrienden te maken zijn. Met hen groei je, verander je, word je completer dan je was op je eentje. Finn met Jake uiteraard, maar ook met Prinses Bubbelien, Marceline en zelfs met zijn gras-dubbelganger Fern.

Nog iets anders dat Adventure Time altijd goed deed, was geen schrik hebben om de kijker uit te dagen, om met visuals en ideeën aan te komen, om een toon en een stijl te gebruiken die je zelden in ‘kinderanimatie’ terugvindt. De ambivalente gevoelens waar bedenker Pendleton Ward zo’n fan van is en de donkere, ongemakkelijke momenten die Adventure Time (en nauw verwante reeks Steven Universe) zo krachtig en beklijvend maken. Welke andere tien minuten-animatiereeks laat in zijn series finale een chaos god verschijnen die heel Ooo tracht te vernielen door Akira/Tetsuo-achtige corruptie los te laten op schattige snoep-wezens die in vreselijke monsters veranderen? Niet veel, tel maar na.

Omdat dit de laatste episodes zijn, laten we elk van de hoofdrollen, na een epische strijd, achter op het einde van hun verhaal, maar met nog steeds de open belofte van eindeloos veel nieuwe verhalen. Die personages leidden een heel eigen leven in deze reeks, en al blijven zij heel herkenbaar, hebben hun relaties, hun gevoelens en hun plaats in de wereld een hele evolutie doorgemaakt.

Evolutie, nog zo’n onvermijdelijk Adventure Time-thema. Niet toevallig dan, dat het hele verhaal omkaderd is door 2 andere vrienden die, 1000 jaar later, het verhaal van dit laatste gevecht, het einde van de wereld, de Suikeroorlog te horen krijgen van de Koning van Ooo. Twee vrienden die Shermy en Beth heten, zo verschillend en zo herkenbaar, twee vrienden met altijd wel… Tijd voor Avontuur!

Ontdek zelf het finale verhaal met alle choquerende plotwendingen en karaktermomenten op zaterdag 20 oktober om 14u05 op Cartoon Network.