Review: The Sisters Brothers

Speelduur: 121 minuten

In de bioscoop vanaf: 24 oktober

Boeiende chemie tussen een charismatische Joaquin Phoenix en antagonist John C. Reilly. Audiard verlegt de grenzen van de klassieke western. Een veelgelaagde plot.

De film twijfelt bij momenten tussen zwarte komedie en volbloed western.

“The Sisters Brothers”: magistrale western die naast alle genre-elementen de kijker veel verder voert dan die voor mogelijk hield aan de hand van een gelaagd verhaal en complexe personages. Haal die cowboy-boots maar uit de kleerkast!

Posted 16/10/2018 by

We’re the Sisters brothers. S-I-S-T-E-R-S, like sisters.

Of het nu een misdaaddrama betreft over een Tamil Tijger die Sri Lanka ontvlucht en in een Parijse voorstad terechtkomt (Dheepan), een potig gevangenisdrama (Un Prophète) of een sociaal drama over twee door het leven getekende twintigers (De Rouille et d’Os) is, de Franse regisseur Jacques Audiard bouwt nagenoeg al zijn films op rond hoofdpersonages aan de zelfkant van de maatschappij. Dat is in The Sisters Brothers niet anders.

Voor de verfilming van de roman met dezelfde titel van de Canadese schrijver Patrick deWitt kan hij rekenen op een paar kleppers. In eerste instantie zien we een schier onherkenbare Joaquin Phoenix (Walk the Line, The Master) in de rol van de jongste Sisters broer Charlie. Phoenix heeft de hamer uit You were never really here (2017) ingeruild voor een set vuurwapens, maar komt daarom niet minder agressief en bloeddorstig uit de hoek.

Aan zijn zijde schittert John C. Reilly, bekend van zijn talrijke bijrollen in o.a. Magnolia, We need to talk about Kevin en The Lobster. In deze prent treedt hij meer op de voorgrond als de meer bedachtzame van de beide broers. Niet dat hij daarom minder makkelijk mensen omlegt. Integendeel.

Toeval of niet, voor zijn eerste Engelstalige prent was er deze keer geen vertoning voorzien op het Festival van Cannes. Nochtans was het daar dat zijn vorige films onder luid applaus onthaald zijn, met de Grand Prix du Jury in 2009 voor Un Prophète en zelfs een Gouden Palm in 2015 voor Dheepan. Sommigen beweren dat Annapurna Pictures – begin oktober 2018 werd bekend dat ze financieel in moeilijke papieren zitten – een release in het najaar meer opportuun achtten, terwijl Audiard van zijn kant laat weten dat hij het even gehad heeft met de festivals en de zucht naar prijzen.

Nu, feit is dat The Sisters Brothers een gesmaakte doortocht maakte op het FilmFest Gent in oktober 2018 vooraleer in de Belgische zalen te spelen. Audiard mag dan consequent zijn wat betreft de thematiek van zijn films, zelfs hij moet zich schikken naar de wensen van de distributeur, ook al botst die met eerdere uitspraken van de Franse regisseur.

Wie door het western-laagje heen prikt, krijgt een verhaal voorgeschoteld over de sterke maar complexe band tussen de twee broers en hoe beiden in het leven staan. Allebei worstelen ze met hun demonen en hebben ze hun eigen manier om daar mee om te gaan. Eli, de oudste van de twee, tobt zich een ongeluk over wat hij met zijn leven aan moet vangen in de nabije toekomst en snuift daarvoor geregeld het parfum op uit een sjaal die hij meekreeg op missie. Charlie, de jongste, zuipt zich een stuk in zijn kraag, waarna hij vrouwelijk gezelschap opzoekt of op de vuist gaat met de andere saloon-bezoekers.

Het parallelverhaal met de avonturen van Morris en goudzoeker Hermann Kermit Warm laat dan weer geheel andere elementen van de toenmalige maatschappij aan bod komen. Is Morris wel wie hij lijkt te zijn en welk geheim draagt Warm met zich mee?

Tijdens de tocht westwaarts door Oregon en Californië en via een aantal onverwachte plotwendingen toont Audiard dat hij de genreconventies van de western vlotjes naar zijn hand kan zetten en een extra dimensie geeft aan een genre dat nochtans traditioneel een zwart-wit scenario bevat.

Niets van dat in The Sisters Brothers. Een ijzersterke prent van Audiard, die met succes de Franse filmwereld even verlaat voor een geslaagd Engelstalig avontuur.