Review: Charmed – “Pilot” (Aflevering 1, Seizoen 1)

3 total ratings

De opzet van de reeks blijft leuk.

Gebrek aan originaliteit. Gebrek aan subtiliteit rond thema's zoals feminisme en diversiteit.

Gecharmeerd door de nieuwe, misschien zelfs magische reboot van Charmed of toveren we het nieuwe trio liever weg? Lees het hier onze recensie!

Posted 16/10/2018 by

When it comes to consent I can change my mind anytime.

Na twaalf jaar is hij er, de reboot van Charmed. De eerste aflevering van de hernieuwde reeks verscheen op The CW onder dezelfde naam als zijn voorganger. Jessica O’Toole, Amy Rardin en Jennie Snyder Urman brachten het verhaal van Constance M. Burge terug tot leven en staken het in een ietwat moderner jasje. Nu is het aan de reboot om zowel de oude fans blij te maken als nieuwe kijkers aan te trekken.

Hier zijn ze weer, het krachtigste trio heksen die met hun ‘book of shadows’ onze wereld weer zullen moeten verdedigen tegen demonen uit de onderwereld. De zussen die nu het Charmed-huis bewonen zijn Maggie (Sarah Jeffery) en Melanie “Mel” Vera (Melonie Diaz). Het derde personage om het trio te vervolledigen is Macy (Madeleine Mantock). Samen worden zij begeleid door hun Whitelighter Harry (Rupert Evans) die hen moet wegwijs maken in het heks-zijn.

De originele charmed-reeks liep van 1998 tot 2006 en volgde drie zussen die als heksen de strijd aangaan om de mensheid te verdedigen. Phoebe (Alyssa Milano), Piper (Holly Marie Combs) en Prue/Paige (Shannen Doherty en Rose McGowan) wisten de harten van het publiek te veroveren en de show steeg in populariteit. Rond diezelfde periode waren ook Sabrina en Buffy the Vampire Slayer te volgen op TV. Aan fantasie-reeksen geen gebrek dus!

Zoals ook bij de originele reeks, wordt elk karakter gekenmerkt door aparte eigenschappen. Zo is Maggie niet alleen de jongste zus, maar ook een heel gevoelig jong meisje dat onzekerheid uitstraalt. Maggie zoekt in deze eerste aflevering heel hard naar haar plaats in de wereld, maar vooral binnen haar gezin.

Melanie is de tweede zus, zij wordt geplaagd door schuldgevoel en kan daardoor haar emoties moeilijk bedwingen. Hier geportretteerd voor ons: een sterk en politiek getint personage dat haar mannetje kan staan en opkomt voor de rechten van de vrouw. Macy is de derde hoofdrolspeelster. Zij komt pas na de openingsscène ten tonele en treedt eerder in de voetsporen van voorganger Paige. Als wetenschapper wordt ze aangenomen in het labo in Hilltowne. Wanneer ze in de stad aankomt en het huis voorbij wandelt, lijkt er iets naar boven te komen. Ze beslist dit gevoel verder te onderzoeken. Wanneer de drie elkaar eindelijk ontmoeten, kan hun verhaal beginnen.

Doorheen de eerste aflevering valt meteen op dat er een andere sfeer heerst dan in de originele reeks van Charmed. Zo is er ten eerste meer plaats voor humor. Recente technologie en media worden hiervoor ook ingeschakeld als lachelementen waardoor het een modernere look krijgt. Hashtags? Twitter DMs? They got you covered! Waar dit soms lijkt te werken, lijkt het bij andere momenten haast belachelijk.

No no, are YOU seriously being serious?

Daarnaast is er meer aandacht voor diversiteit met drie Afro-Amerikaanse leads. Charmed neemt de kans om een nieuw verhaal te vertellen en de cultuur van vandaag hierdoor weer te geven. Jammer genoeg wordt dit maar weinig subtiel aangepakt en lijkt het soms zelfs spottend.

Ook het feministische aspect wordt te sterk onderstreept en is vrijwel constant “on-the-nose”. Ook hier is het dus wat geforceerd en is er maar weinig ruimte voor subtiliteit. Hopelijk wordt dat wat bijgestuurd in de volgende afleveringen.

De eerste aflevering van de reboot moet opboksen tegen de vooroordelen van het al bestaande publiek en faalt jammer genoeg in zijn opzet. Het is allemaal te oppervlakkig en bruut aangepakt. Wat meer subtiliteit had deze Charmed-reboot deugd gedaan. Wellicht kan de reeks nog groeien aangezien er wel potentieel in zit – als is het maar door de opzet die vijftien jaar geleden al succes had.