Review: Titans – “Titans” (Aflevering 1, Seizoen 1)

7 total ratings

De Robin-plot kan vermakelijk worden.

Meer shock value dan een coherent verhaal. Gaat in tegen het bronmateriaal en biedt een goedkope kopie van Zack Snyders toon en uitvoering.

“Titans” is voor DC Comics wat Inhumans was voor Marvel. Fuck Batman? Fuck Titans! Lees hier onze recensie van het vlaggenschip van DC Universe!

Posted 15/10/2018 by

Fuck Batman.

Vergeet Arrow, The Flash en Supergirl op The CW. DC Entertainment koos dit jaar het ruime sop en richtte DC Universe op. Het vlaggenschip van de nieuwe Amerikaanse streaming dienst wordt Titans in handen van showrunners Greg Berlanti, Geoff Johns en Akiva Goldsman en zette helemaal in op een duistere heruitvinding van de Teen Titans.

Ontmoet Rachel Roth/Raven (Teagan Croft), een tiener die geplaagd wordt door duistere visioenen en onbeheersbare krachten. Wanneer haar familie wordt aangevallen, moet ze wegvluchten en komt ze in contact met detective Dick Grayson/Robin (Brenton Thwaites) in Gotham City. Ondertussen volgen we ook het verhaal van Kory Anders/Starfire (Anna Diop) die op een persoonlijke zoektocht is in Wenen, en heel even Gar Logan/Beast Boy (Ryan Potter).

Het logo van de DC/Warner-films aan het begin van de piloot geeft het misschien al mee, maar Titans is een ongelooflijk duistere tv-reeks. Net zoals Man of Steel, Batman V Superman: Dawn of Justice en stukken uit Justice League past dit perfect binnen de oorspronkelijke toon van het DC-filmuniversum. De drie Titans die we in de piloot ontmoeten, zijn al meteen allemaal moordenaars en geweld is dan ook schering en inslag. Het openingsgevecht van Robin waar je al een stuk van zag in de eerste trailer, is in feite een compilatie van Mortal Kombat-momenten. Een verbrand lijk dat vertraagd in elkaar zakt, zou dan weer moeten doorgaan voor humor.

Dat duistere mag je trouwens ook letterlijk nemen, want soms is het moeilijk om te zien wat er gebeurt. Je kan zeggen wat je wilt van regisseur Zack Snyder, maar qua cinematografie zat dat wel altijd snor. Titans is alsof iemand de stijl van Snyder probeert te imiteren en pijnlijk faalt. Een goedkope imitatie is nooit leuk. Dat goedkope zie je ook aan de typische budgettaire problemen en zwakke visuele effecten voor een superhelden-tv-reeks.

We appreciëren creativiteit en een andere invulling of een moderne update van comics en ander bronmateriaal. Kijk maar naar het derde seizoen van Marvel’s Daredevil en hoe Born Again daar verteld wordt. Titans lijkt jammer genoeg in bijna niets op wat DC’s Teen Titans zijn en hoe Bob Haney en Bruno Premiani hen zich bij hun creatie voorstelden. Laat staan de Marv Wolfman- en George Perez-versies.

We gaven het een eerlijke kans en keken onbevooroordeeld naar Titans. Jammer genoeg klopte het marketingmateriaal en werd dit een duistere serie, die zichzelf veel te serieus neemt. Aan geweld en sombere momenten geen gebrek, maar veel meer moet je er niet van verwachten. Titans is voor DC wat Inhumans was voor Marvel. Fuck Batman? Fuck Titans.

DC’s Titans verschijnt later dit jaar op Netflix.