Review: Marvel’s Daredevil – Seizoen 3 (Netflix)

Regisseur: , , ,

Speelduur: 13 afleveringen van ca. 50 min.

Verkrijgbaar vanaf: Vrijdag 19 oktober

19 total ratings

Misschien wel de beste Marvel-tv-reeks ooit. Biedt een gitzwarte kijk in de ziel van Matt Murdock, maar is ook een hondstrouwe verfilming van "Born Again", voorzien van enkele interessante twists en hoogtepunten.

Onvermijdelijk voorspelbaar voor Born Again-lezers.

“Waar The Dark Knight Rises het breken van Batman(s rug) toonde, doet het derde seizoen van Daredevil dat voor Murdock, maar dan wel op het niveau van The Dark Knight.” Lees hier onze recensie van Marvel’s Daredevil seizoen drie met Kingpin en Bullseye!

Posted 12/10/2018 by

Lawyer by day. Criminal by night.

Tussendoortjes zoals Marvel’s Jessica Jones, The Punisher, Iron Fist of Luke Cage zijn fijn, maar als we echt uitkijken naar een Marvel-reeks op Netflix, dan is dat toch Marvel’s Daredevil. Dat ijzersterke debuut zullen we immers niet snel vergeten – ondanks de ondermaatse opvolger. Met Erik Oleson (schrijver bij Arrow) als de nieuwe showrunner en de bejubelde Born Again-verhaallijn als bronmateriaal waren we meteen weer enthousiast.

Vlak na de explosieve climax van Marvel’s The Defenders pikken we een levenloze en halfdove Matt Murdock/Daredevil (Charlie Cox) – bijna letterlijk – op. In allerijl wordt de duivel van Hell’s Kitchen naar zijn vaste kerk gebracht en kan men hem daar op het nippertje redden. Een gehavende Murdock moet weer verder en opnieuw wennen aan zijn toestand.

Terwijl Karen Page (Deborah Ann Woll) en Foggy Nelson (Elden Henson) hun leven oppikken na de schijnbare dood van hun vriend, begint de Kingpin/Wilson Fisk (Vincent D’Onofrio) vanuit de gevangenis zijn greep op New York City te verstevigen ondanks de inmenging van de FBI.

We gaan het niet onder stoelen of banken steken, maar het derde seizoen van Daredevil werd een absolute return-to-form. Showrunner Oleson, vooral bekend van zijn werk op DC’s Arrow (en dan nog de mindere seizoenen), grijpt terug naar het allereerste seizoen met bikkelharde actie, duidelijke commentaar en typische Daredevil-momenten. Uiteindelijk mengde hij die scènes tot een zwaar en boeiend verhaal dat telkens to the point is en nooit de duisternis schuwt.

Soms gaat het wat traag, maar dat is de lijdensweg van Matt ook. Halverwege pikt het tempo en drama echter op én landen we stevig in Born Again-territorium. Episode vier met een nieuwe “hallway fight” en een indrukwekkende long take moet zowat de beste aflevering uit alle Marvel-reeksen op Netflix zijn. Of die schitterende tweede helft van de zesde aflevering. We kunnen niet kiezen!

Dat verhaal is bovendien gebaseerd op een van de betere verhaallijnen bij Marvel ooit, Born Again van Frank Miller en David Mazzucchelli. Die vertaling van strip naar tv-scherm gebeurde zo letterlijk als maar kan – met toch nog enkele leuke twists voor fans. Trouwe lezers zullen echter wel al meteen doorhebben hoe seizoen drie in elkaar. Geen zorgen, we verklappen niets.

Net zoals Miller ervoor koos om de menselijkheid van Murdock te benadrukken gebeurt dat ook hier. Het rode DD-kostuum zal je dus niet te vaak zien. Wel mag je je verwachten aan heel wat christelijke symboliek, Karen Page en focus op de integriteit en ziel van Matt Murdock. Er is dus geen gebrek aan (nooit storende) sociale commentaar op religie en de media. Jobe is a pussy en “fake news”. Want dat is nu eenmaal een gegeven in het Trump-tijdperk.

Natuurlijk zit ook dit seizoen van Daredevil boordevol verwijzingen naar de comics. Namen zoals “Felix Manning” en “Benjamin Poindexter” doen misschien een belletje rinkelen, maar ook de link tussen drugs en Karen Page, de klederdracht van Fisk en zoveel meer. De belangrijkste knipoog moet echter de toevoeging van Bullseye zijn. Anders dan de filmversie wordt zijn verhaal hier drastisch aangepast en zal ook de comicbooklezer meer dan eens verrast zijn.

Ook zit het acteerwerk weer snor. Charlie Cox is de getormenteerde advocaat met een dubbelleven dat hij maar niet kan loslaten. We wisten het al sinds deel één, maar nu meer dan ooit is hij voor ons “Daredevil”. Vincent D’Onofrio mag zich eindelijk meer amuseren als de Kingpin uit de comics die minder weent, maar nog steeds zijn Vanessa wil beschermen. Hij ontpopt zich hier des te meer tot een meesterlijke manipulator en intimiderende misdaadbaas.

Kortom, het derde seizoen van Marvel’s Daredevil kan wedijveren met het eerste deel en deze adaptatie van Born Agan is misschien wel één van de beste Marvel-verfilmingen ooit. Waar The Dark Knight Rises het breken van Batman(s rug) toonde, doet het derde seizoen van Daredevil dat voor Murdock, maar dan wel op het niveau van The Dark Knight.

Het derde seizoen van Marvel’s Daredevil staat vanaf vrijdag 19 oktober integraal en exclusief op Netflix.