Review: Doctor Who – The Woman Who Fell to Earth (Aflevering 1, Seizoen 11)

Speelduur: 60 minuten

3 total ratings

Jodie Whittaker staat er als de nieuwe Doctor!

Geen vernieuwende verhaallijn

Posted 08/10/2018 by

“Bit of adrenaline, dash of outrage and a hint of panic knitted my brain back together. I know exactly who I am. I’m the Doctor.”

286 dagen na de eerste beelden van Jodie Whittaker als dertiende dokter (Niet dat we aan het tellen waren) is het eindelijk zover! Vanaf deze week is Doctor Who weer elke week te zien op BBC! Toen bekend gemaakt werd dat Whittaker de dertiende regeneratie zou vertolken van het legendarische personage rommelde er wat bij de trouwe Whovian fanbase. Al meer dan 50 jaar werd het hoofdpersonage vertolkt door een man. Van een vernieuwing gesproken! De programmamakers wisten dus meteen dat ze heel wat fans zouden moeten overtuigen.

In het begin van de aflevering zien we Ryan Sinclair een jongen met dyspraxie samen met zijn grootmoeder en grootvader.  Hij ontdekt een vreemd buitenaards object en doet een melding bij een agent, die een oude schoolgenoot van Ryan blijkt te zijn. Niet veel later nemen de grootmoeder en grootvader van Ryan de trein weer terug richting Sheffield. Cue alien invasion!

De trein wordt aangevallen door een vreemd buitenaards wezen en wanneer de grootouders in gevaar zijn, komt de redding letterlijk uit de lucht gevallen! Nog niet helemaal bekomen van de regeneratie probeert The Doctor te herinneren wie ze is. Samen met haar nieuwe companions en haar zelfgemaakte sonic probeert ze beetje bij beetje te ontrafelen waarom de alien naar de aarde is gekomen en vooral hoe hij gestopt kan worden.

Halverwege de aflevering hadden we het gevoel dat we middenin de film Alien vs Predator waren beland. Een buitenaards ras dat naar Aarde wordt gestuurd om een prijs op te halen zonder enige hulp, kon daar voor iets tussen gezeten hebben. Maar buiten deze gelijkenis was deze aflevering een thuiskomen, een typische Doctor Who-aflevering, The Doctor saves the day!

De eerste minuten van elke nieuwe regeneratie van een nieuwe Doctor zijn cruciaal. Noem het maar een overgangsperiode tussen twee Doctors. Elke Whovian heeft zijn favoriete Doctor die hij/zij liever niet ziet gaan en kan er niemand beter zijn dan die Doctor!

Gelukkig waren de eerste minuten waarin Whittaker de rol vertolkt, er knal op. Als eerste koos Whittaker ervoor haar Yorkshire accent te behouden tijdens de serie, die keuze maakte ze nog voor haar auditie en die zorgt ervoor dat ze heel natuurlijk overkomt. Daarnaast is ze geen simpele kopie van één van de 12 andere regeneraties waardoor ze instant “likeable” is – ondanks de duistere toon door de buitenaardse invasie.

We zijn aangenaam verrast door Jodie Whittaker als de dertiende regeneratie van The Doctor en kunnen niet wachten om te genieten van het langverwachte nieuwe seizoen van Doctor Who! Op naar meer!