Review: Marvel’s Iron Fist – Seizoen 2

Regisseur: , , , ,

Speelduur: Tien afleveringen van ca. 50 minuten.

7 total ratings

Meer karakterdiepgang. Betere kungfu-actie. De Steel Serpent en Typhoid Mary als boeiende schurken. Een ideale omgang met het bronmateriaal.

Niet elke episode is natuurlijk even boeiend en even actievol. Heel voorspelbaar.

Vanaf vandaag staan er nieuwe afleveringen van het controversiële “Marvel’s Iron Fist” op Netflix (en dat op dezelfde dag als Marvel’s Spider-Man!). Brainfreeze keek naar het tweede seizoen en zag dat het beter was, ondanks de Elektra-scenarist als showrunner!

Posted 07/09/2018 by

How many times a night you got that fist up?

Na de succesverhalen van Marvel’s Daredevil, Jessica Jones en Luke Cage was Marvel’s Iron Fist het eerste teken dat niet alles van Marvel en Netflix automatisch goud werd. Niet iedereen was immers zo’n fan van het controversiële eerste seizoen van de tv-reeks rond de held met de gloeiende vuist. Nieuwe showrunner Raven Metzner moet dat nu echter verhelpen.

Er is veel veranderd sinds de team-up met Daredevil, Jessica Jones en Luke Cage in The DefendersMultimiljonair en martial artist Danny Rand (Finn Jones), nog steeds de zichzelf aankondigende Immortal Iron Fist, doet alles in zijn kunnen om zijn nieuwe thuishaven te beschermen. Criminaliteit in New York City tiert weelde en de superheld wil orde op zaken stellen.

Maar dat is buiten de haatdragende Joy Meachum (Jessica Stroup) en Danny’s “broeder” Davos (Sacha Dhawan) gerekend. Naar zijn mening wordt het ware potentieel van de Iron Fist verkwanseld door Danny en dus wil hij nu zelf de kracht van de machtige Shou-Lao bezitten. Dat resulteert al snel tot een nieuw dieptepunt voor onze held, maar gelukkig kan hij rekenen op de hulp van de Daughters of the Dragon, zijn geliefde Colleen Wing (Jessica Henwick) en detective Misty Knight (Simone Missick), inclusief cybernetische arm.

We vallen met de deur in huis: we waren al fan van het eerste seizoen van Marvel’s Iron Fist en zijn dat na dit tweede deel des te meer. Het is allemaal net dat tikkeltje beter. Niet langer hoeft de reeks alles op te zetten zoals in de allereerste afleveringen, maar wel kan het genieten van die te trage opbouw vorig jaar. Wat we hier van showrunner Raven Metzner, pijnlijk genoeg vooral gekend van de Elektra-film, dus krijgen, is meer karakterdiepgang en betere kungfu-actie – vooral tussen Iron Fist en de Steel Serpent. Zowel die diepgang als gevechten worden vaak opgebouwd rond Finn Jones als Danny – over wiens training we via flashbacks veel meer leren – en (zijn relatie met) Jessica Henwick als Colleen Wing. Het minder aantal afleveringen zorgt trouwens ook voor een welkom hoger tempo – hoewel de reeks opnieuw wat traag opstart en opvallend voorspelbaar is.

Een beter tweede seizoen is allemaal goed en wel, maar hoe zat het met de comicbookverwijzingen?! Die waren er weer in overvloed. Ten eerste is er de centrale schurk, acteur Sacha Dhawan als Davos – onder Marvel- en Iron Fist-lezers natuurlijk ook bekend als de Netflix-versie van de Serpent Steel. De aartsvijand van Iron Fist maakte dit keer zijn volwaardig live action-debuut en zorgde voor een interessant tegenbeeld van wat Danny Rand had kunnen zijn. Een tweede figuur uit de comics is actrice Alice Eve als de badass en o zo ingewikkelde Mary Walker/Typhoid Mary/Bloody Mary, liefdesinteresse/schurk van de blinde advocaat Daredevil.

Ook kregen we dit keer even de volwaardige Daughters of the Dragon te zien én werd elke aflevering vernoemd naar een Iron Fist-verhaal uit de comics. En dan hebben we het niet eens over de namedrops en kleine easter eggs, zoals het Iron Fist-masker!

Was je helemaal geen fan van Danny Rand/Iron Fist en zijn avonturen in het eerste seizoen, dan zal je na dit tweede seizoen ook niet overtuigd zijn. Wij zijn alvast blij met meer diepgang, heel wat comicbookmomenten en meer gevechten voor de Iron Fist-mythos op Netflix. Het tweede deel rond Iron Fist is een “beter” vervolg in lijn met het eerste seizoen en zonder twijfel een leuk zoethoudertje tot het langverwachte derde seizoen van Marvel’s Daredevil.

Het tweede seizoen verschijnt integraal en exclusief op 7 september op Netflix.