Review: Marvel’s Cloak & Dagger – Seizoen 1

4 total ratings

Respect voor de comics en enkele terechte aanpassingen. Focus op de twee titulaire figuren.

Mist een boeiende schurk. Tergend traag.

Het eerste seizoen van Marvel’s Cloak & Dagger is ten einde! Hier onze recensie van de Netflix-imitatie!

Posted 04/08/2018 by

Hello? Eh. Crazy white girl?

Na het onmiskenbare succes van de Marvel-reeksen op Netflix waagt nu ook Freeform haar kans met Cloak & Dagger, een tiendelige verfilming rond de twee superhelden die ook nog eens sociaal relevant zijn! Maar zat het verhaal wel goed?

Twee tieners van een verschillende levenswandel ondergaan hun leven en kruisen elkaars pad. Zo ontwaken geheimzinnige en indrukwekkende superkrachten in hen die ook nog eens gelinkt blijken te zijn aan een trauma uit hun jeugd. De constante in hun nieuwe leven? Gevaar en elkaar.

Cloak & Dagger – naar de gelijknamige Marvel Comics-figuren – wordt gebaseerd op twee jonge straathelden die voor het eerst verschenen in Peter Parker, the Spectacular Spider-Man #64 (1982) als creaties van Bill Mantlo en Ed Hannigan: Tyrone “Ty” Johnson (Cloak) en Tandy Bowen (Dagger). Waar ze in de comics hun bovenmenselijke krachten kregen na een reeks gruwelijke drugsexperimenten, wordt dat hier lichtjes aangepast voor een breder publiek. Tegelijkertijd wisselde men ook hun sociale posities wat, uiteraard een slimme manier om clichés en racisme uit weg te helpen. Aan hun gaven en hun onderlinge relatie past showrunner Joe Pokaski (Heroes) dan weer niets aan.

Zoals het hoort, focust de reeks helemaal op de twee centrale personages waarbij Cloak de duisternis en Dagger het licht verpersoonlijkt. Hun yin-yang-dynamiek uit de comics belooft ook hier de centrale motor voor deze verfilming te worden. Het is nog eens verfrissend een tv-reeks te volgen waar (voorlopig) nevenverhalen en aanverwanten weinig tot geen aandacht krijgen. Joepie, een tv-reeks rond diens superheld(in)!

Op vlak van acteerwerk zijn we blij met de casting van Olivia Holt (I Didn’t Do It) als Dagger en Aubrey Joseph (Run All Night) als Cloak. Beiden vervullen hun rol met verve en hebben duidelijk wat chemie – al kan dat ook aan die schattige flashbacks liggen. Laat het woord “schattig” je hier trouwens niet afschrikken, want qua algemene toon is Cloak & Dagger opvallend serieus en behandelt het onder meer racisme, buitensporig geweld, drugs en verkrachting.

Dat klinkt natuurlijk allemaal veelbelovend en ook best “Netflix”, maar de uitvoering laat jammer genoeg te wensen over. Door een gebrek aan een boeiende menselijke schurk en een traag tempo heeft de reeks tijdens haar tien afleveringen zonder twijfel heel wat kijkers verloren. De keuze voor de pop-muziek tijdens ingrijpende scènes zoals de climax, begrijpen we ook niet helemaal.

Waar Cloak & Dagger veelbelovend van start ging, verloor het doorheen de reeks onze interesse. De focus op de twee hoofdfiguren is leuk, maar er moet natuurlijk wel het een en ander gebeuren. Liefst voorzien van wat tempo én een boeiende antagonist. Maar hoop doet leven, want die teaser aan het einde biedt misschien wel soelaas…

Cloak & Dagger verscheen wekelijks op Freeform, een zijtak van ABC Studios.