Review: Westworld – Seizoen 2

Speelduur: 10 afleveringen ca. 55 minuten. De seizoensfinale duurde uitzonderlijk 90 minuten

3 total ratings

Het park is weer open! Filosofisch en diepgaand verhaal, gedragen door sterke acteerprestaties.

Soms onnodig ingewikkeld. Minder sterk geschreven dan het eerste seizoen.

“Het Westworld-park is weer open! Of liever: tijdelijk gesloten wegens nieuw management. De opstand van de A.I. is begonnen en chaos tiert welig.” Hier onze recensie van het tweede seizoen van HBO’s sci-fi-topper!

Posted 27/06/2018 by

I don’t want to play cowboys and Indians anymore, Bernard! I want their world.

Op Game of Thrones is het nog even wachten, maar HBO kwam de afgelopen weken gelukkig wel met een nieuwe dosis Westworld. Het tweede seizoen van deze succesvolle slimme sci-fi-reeks focuste op de grootste vrees van de hedendaagse mens: de opstand van hun technologische hulpmiddelen! Een rebellie van zelfbewuste robots? Maar wie is nu eigenlijk de slechterik?

Het Westworld-park is weer open! Of liever: tijdelijk gesloten wegens nieuw management. De revolutie van de A.I. is begonnen en chaos tiert welig. Gevaar loert om elke hoek nu de hosts in opstand zijn gekomen en de resterende mensen opjagen.

Aan de ene kant van het verhaal volgen we “Spartacus” Dolores (Evan Rachel Wood) en de moedige Teddy (James Marsden) in hun revolutie tegen de mensheid, terwijl we ook teruggrijpen naar het relaas van de nu almachtige Maeve (Thandie Newton). Aan de andere kant gaat dit seizoen in op de mensen waaronder ironisch genoeg de goedhartige Bernard (Jeffrey Wright) en hoe zij de chaos proberen op te lossen. Ook de mysterieuze Man in Black (Ed Harris) is nog steeds op doortocht doorheen Westworld.

Waar het eerste seizoen draaide rond het mysterie van het park en de boeiende artificiële intelligentie, wordt dit tweede deel opgebouwd rond de opstand van die A.I. en de vragen rond wat er net allemaal gebeurd is. Zowel visueel als muzikaal is de (nu chaotische) wereld van Westworld nog steeds een pareltje, maar het beloofde land is nu in plaats van een droomwereld een levende nachtmerrie. Dat een verwarde Bernard die in zijn hoofd door tijd en ruimte springt, het perspectief van de kijker is, vertegenwoordigt die chaos natuurlijk perfect. Focus blijft dan ook noodzakelijk en even niet opletten is dodelijk bij WestworldSoms wordt het echter wel heel ingewikkeld.

Het sterkst is Westworld dit jaar naar het midden van het seizoen toe. Vanaf de vierde aflevering pikte het tempo op en kregen we onthulling na onthulling en laag over laag te zien. Niets is wat het lijkt en elke acteerprestatie zit boordevol nuances. Toch eindigde seizoen twee wat minder goed en bevat de uiteindelijke onthulling van de verschillende tijdlijnen (en vooral de reden daarvoor) heel wat minder impact. Zeker omdat je anders dan in 2016 de reveal onmogelijk had kunnen voorspellen. Hints waren er niet. Er was enkel die seizoensfinale. Van het beste aspect dit seizoen, namelijk de grotere Westworld-wereld, hadden we liever ook wat meer gezien.

Begrijp ons niet verkeerd: Westworld is wellicht het beste wat het tv-landschap momenteel te bieden heeft op vlak van fantasy en sci-fi. Het is uiteindelijk gewoon minder indrukwekkend dan het eerste deel en hier en daar wat slordiger geschreven, maar bevat uiteraard puike acteerprestaties, aangrijpende verhalen en filosofische diepgang. We zijn benieuwd waar Westworld naartoe gaat na deze “reset”!

Westworld is beschikbaar op de Amerikaanse zender HBO en via Play More bij Telenet.