Review: Supergirl – Seizoen 3

4 total ratings

Enkele lichtpunten zoals de Martian Manhunter, aflevering negen en de luchtigere toon in de tweede seizoenshelft.

De duistere insteek werkt niet. Gaat te lang door. Superman is plots verdwenen.

Als laatste Arrow-verse kwam deze week het derde seizoen van DC’s Supergirl met onder meer Supergirl’s Doomsday, Reign, en het Legion of Super-Heroes tot een einde. Lees hier onze recensie!

Posted 22/06/2018 by

I am Reign.

Als laatste Arrow-verse-reeks om af te sluiten dit tv-seizoen hinkt Supergirl al even achterop. De reeks werd de afgelopen maanden verschoven, verloor zo ook kijkers en bouwde de hele reeks episodes op rond één nauwelijks boeiende schurk, maar vannacht was het desalniettemin aan Kara Danvers/Supergirl om haar laatste avontuur van het derde seizoen te beleven.

Na het einde van het tweede seizoen en de afgeweerde invasie door de Daxemites is Kara Danvers/Supergirl duidelijk nog niet helemaal zichzelf. Ze mist haar familie, haar vriendje Mon-El, is heel wat gewelddadiger, sluit haar vrienden uit, zoals Lena Luthor en Jimmy Olsen, en doet zelfs niet meer aan handtekeningen voor de jonge fans. De meid van staal doet wat ze moet en draagt de zware last als Supergirl, maar verbijt doorheen haar taken haar emoties en laat haar leven als Kara Danvers voor wat het is.

Op het superheldenfront heeft ze het dan weer heel moeilijk met de komst van Reign, een Kryptoniaanse “anti-Supergirl” die haar alle hoeken van National City laat zien. Gelukkig krijgt ze dit keer de steun van het Legion of Super-Heroes en haar “Team Supergirl”, waaronder de Martian Manhunter.

Het moge meteen duidelijk zijn vanaf de eerste aflevering: het o zo vrolijke Supergirl slaat een duistere weg in. Net zoals The Flash al deed tijdens het vorige televisieseizoen benadrukt de tv-reeks rond het meisje van staal ditmaal de nefaste impact van het superheldendom op je geheime identiteit en je naasten. Gelukkig weet acteur Jeremy Jordan als Winn Schott voor de nodige en o zo welkome humor te zorgen, én wordt de toon weer wat lichter naar het einde van het seizoen toe. Een andere ingrijpende en geslaagde verhaallijn dit jaar is weggelegd voor de Martian Manhunter en zijn nalatenschap als de “laatste” Marsbewoner.

Drama in overvloed, dus, maar ook voor comicbookfans is er weer heel wat weggelegd. Enerzijds is er de grote schurk dit jaar, Reign, zowat Supergirls Doomsday, maar dan drastisch aangepast en dus anders dan haar comicbooktegenhangster. Het eeuwig oud zeer van de The CW-shows is ook hier weer van toepassing: het duurt allemaal veel te lang. De dreiging van Reign en de andere Worldkillers namelijk het oprichten van “New Krypton”, vervalt helemaal wanneer je beseft dat ze na drieëntwintig afleveringen eigenlijk weinig tot niets bereikt hebben.

Anderzijds was er die andere grote toevoeging: Legion of Super-Heroes. Het DC Comics-superheldenteam uit de 30e en 31e eeuw bestond in hun live-action debuut uit een uiteraard teruggekeerde Mon-El, Saturn Girl (actrice Amy Jackson) en Brainiac 5 (acteur Jesse Rath). Heel veel actie van hen zagen we niet. Daarentegen werden Mon-El, Saturn Girl en Supergirl wél gebruikt voor een driehoeksrelatie.

Duisterder betekent niet meteen “beter”. Het derde seizoen van Supergirl nam zich bij momenten iets te serieus en liet het drama-gedeelte te sterk het comicbook-gedeelte overheersen. The CW biedt dan wel de typische soapreeksen, maar je verwacht wat meer Supergirl in Supergirl en gewoon ook een optimistisch sfeertje voor de meid van staal.

Het vierde seizoen van Supergirl gaat dit najaar van start.