Review: Legion – Seizoen 2

4 total ratings

Een psychedelische en prachtige trip. Wat een perfecte opener voor de seizoensfinale!

Weinig fysieke actie én soms iets te verwarrend.

“Alles ademt doordachte en gestoorde creativiteit uit.” Lees hier onze spoilervrije recensie van het tweede seizoen van Marvel’s Legion – ieders favoriete psychedelische en prachtige trip!

Posted 13/06/2018 by

What if you’re just another villain?

Vorig jaar zette Legion dankzij Fargo-showrunner Noah Hawley zich op de kaart als de in de gaten te houden en gelaagde comicbookverfilming en wist het probleemloos te concurreren met de gevestigde Marvel-reeksen op Netflix. De niet-zo-typische superheldenreeks rond de zoon van Professor X bij FOX en Marvel Television keerde natuurlijk terug met een tweede seizoen en werd even gestoord, even creatief en even geweldig!
Nu het onweerlegbare gevaar van de Shadow King – in het gekaapte lichaam van Oliver Bird (Jemaine Clement) en het gezelschap van Lenny (Aubrey Plaza) – duidelijk is, worden enkele ongemakkelijke allianties gevormd en moeten de mutanten samen met de mensheid zijn psychische dreiging zien te weerstaan.

Aan een pas ontdekte en duidelijk verwarde David Haller (Dan Stevens) om samen met zijn geliefde Syd (Rachel Keller), zijn vriend en geheugenspecialist Ptonomy Wallace (Jeremie Harris) en natuurlijk de slimme mutant Cary Loudermilk (Bill Irwin) die nog steeds een lichaam deelt met de vechtgrage Kerry Loudermilk (Amber Midthunder), om de Shadow King te stoppen. Maar wat als er nog een ander, groter gevaar op de loer ligt?

Meteen en naadloos pikt het verhaal van David weer op waar we een jaar geleden gestopt waren. Met dezelfde centrale mutantengroep en opnieuw de Shadow King als grote antagonist betekent dat dat dit elfdelige tweede seizoen weinig tot geen nieuwe personages introduceert. Daarentegen focust Legion des te meer op waarom we dit in de eerste plaats zo’n goede reeks vonden met af en toe zelfs een comicbookmomentje!

Continu gaat Hawley in op concepten zoals de menselijke psyche, hoe ideeën zich ontwikkelen en “tijd” – met een nadruk op verleden en toekomst – in dit narratief, doordrongen van leugens en mysteries. Soms is het daardoor wel net iets té verwarrend en viscerale actie is er nooit. Dat heb je nu eenmaal met mutanten die met één vingerknip de realiteit kunnen aanpassen.

Maar Legion zou Legion niet zijn als die typische psychedelische jaren zestig-vibe ook niet steeds weer opduikt. Het kleurgebruik, de verrassende montage, de overgang tussen scènes, de mutantenkrachten op wel heel originele en soms angstaanjagende, tandenklapperende manier en verrassende geanimeerde stukjes: alles ademt doordachte en gestoorde creativiteit uit. Uiteindelijk vormen een geweldige dance off, afleveringen opgebouwd rond dromen, dat zangmomentje in de seizoensfinale en vrouwelijke cyborgs met snorren wellicht het toppunt. Did you assume their gender?

Een interessant en diepgaand verhaal, opgebouwd door sterke acteerprestaties, hersenkronkelende mysteries en knappe visuals, maar weinig klassieke actie, was opnieuw de ideale basis voor deze X-Men-spin-off bij FOX. Een psychedelische en prachtige trip, dat is wat showrunner Noah Hawley dus opnieuw afleverde met het tweede seizoen van Legion.

Marvel’s Legion krijgt een derde seizoen dat volgend voorjaar zal verschijnen.