Review: Agents of S.H.I.E.L.D. – Seizoen 5

Taal: Engels, Kree

"Agents of S.H.I.E.L.D." is grootser dan ooit en vond zichzelf opnieuw uit dankzij een nieuwe setting, tijdreizen en ruimtewezens!

Een duidelijke antagonist ontbreekt. Te lang. Enkele kleinere teleurstellingen.

Dit jaar was Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. grootser dan ooit, vond het zichzelf opnieuw uit én omarmde het tijdreizen met ruimtewezens! Hier onze recensie van het vijfde seizoen!

Posted 25/05/2018 by

That was the last time anyone has seen Daisy Jones alive.

Na de magische insteek met Ghost Rider vorig jaar ging Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. dit jaar all-out met een focus op sci-fi! Het vijfde seizoen van de vlaggenschiptitel bij Marvel en ABC Studios ondernam enkele gewaagde sprongen en draaide helemaal rond tijdreizen en ruimtewezens!

Na de strijd tegen Madame Hydra/ Aida en een mysterieuze ontvoering bevinden agent Phil Coulson (Clark Gregg), May (Ming-Na Wen), Simmons (Elizabeth Henstridge), Mack (Henry Simmons) en uiteraard Inhumans Quake/Daisy (Chloe Bennett) en Yo-Yo zich in de ruimte. Elk afzonderlijk proberen ze te begrijpen wat er aan de hand is en waar ze terecht zijn gekomen. Stukje bij beetje lopen de S.H.I.E.L.D.-agenten elkaar weer tegen het lijf. Maar zij zijn niet de enigen die door de wandelgangen van het ruimtetuig dwalen…

Zitten ze echt vast in een ruimtestation? En wat zijn al die asteroïden buiten die ronddwalen? Waar bevinden de Agents of S.H.I.E.L.D. zich? Of liever: wanneer?

Hoewel Agents of S.H.I.E.L.D. nog steeds een show is die zich grotendeels in donkere wandelgangen afspeelt en geen superhelden toont, herdoopte de tv-reeks zich grotendeels dankzij een geheel nieuwe setting. Daarnaast genoot de serie ook van een gestroomlijnd narratief. Zo gaat de eerste helft van het seizoen in op een apocalyptische toekomst terwijl Coulson en co in het tweede deel die toekomst in het heden proberen te voorkomen. Beide elementen zorgden ervoor dat je meer dan eens opnieuw geboeid (vooruit) keek naar wat komen zou in deze grootse en epische verhaallijn, waaronder een schitterende seizoensfinale!

Toch waren er zeker enkele pijnpunten doorheen dit vijfde seizoen. Zo ontbrak een duidelijke antagonist (sorry, Dove Cameron), waren niet alle individuele afleveringen even boeiend en stelde vooral de langverwachte honderdste episode teleur, maar voelden we ons bij enkele slachtoffers (vooral in de laatste episode) toch wel bekocht. Ook hier duurde het seizoen met diens 22 episodes net iets te lang.

De risico’s legden Agents of S.H.I.E.L.D. dit jaar geen windeieren. De nieuwe setting deed de tv-reeks veel goed en een overkoepelende verhaallijn die zowel episch als tragisch was, wist vrijwel voortdurend te boeiend. Niet altijd waren de individuele afleveringen even interessant, maar gelukkig begon en eindigde het vijfde seizoen heel sterk met de beste en meest knallende seizoensfinale tot nog toe!

Agents of S.H.I.E.L.D. keert in de zomer van 2019 terug met een verkort zesde seizoen.