Review: Arrow – Seizoen 6

8 total ratings

De actie. Hier en daar een lichtpunt zoals "Docket No. 11-19-41-73"

Langdradig. Geforceerd. De hele eerste helft.

Arrow, you have failed this season! Lees hier onze review van het zesde seizoen rond DC’s Emerald Archer op The CW!

Posted 20/05/2018 by

We also have costume parties in Russia

Steunend op een sterk vijfde seizoen keken we reikhalzend uit naar Arrow dit seizoen. Met een herwonnen wraakgevoel, een ervaren team en een publieke functie begon de Emerald Archer aan een nieuw, maar uiteindelijk teleurstellend avontuur.

Het moet zowat de meest explosieve finale van Arrow geweest zijn tot nog toe. Ondanks een episch en gewonnen gevecht op Lian-Yu werd Team Arrow alsnog in de val gelokt door Prometheus. Vijf maanden later zijn de Green Arrow/Oliver Queen die overdag burgemeester is, met enkele van zijn teamleden nog steeds op pad om Star City veilig te houden, maar ondertussen moet ook iedereen bekomen van de dodelijke ontploffingen en onvermijdelijke slachtoffers…

Wanneer Black Siren dan ook nog eens terugkeert, samen met een mysterieuze nieuwe partner, wordt het voor Team Arrow extra moeilijk en emotioneel. Ook de FBI trekt nu richting Star City met één prangende vraag: Wie is de Geen Arrow?

Er zat veel meer in dit jaar. Waar de eerste helft van het seizoen maar weinig boeiend – buiten Crisis on Earth-X was en leed onder een zwakke schurk in de vorm van Cayden James, ging het tempo gelukkig wat omhoog doorheen het tweede deel van dit zesde seizoen. Beginnen deden we met een uitgerekte versie van “Civil War” voor de twee Team Arrows om over te gaan in een spannende verhaallijn met Ricardo Diaz. Zeker niet de voorspelbare en relatief impactloze seizoensfinale, maar wel de juridische “Docket No. 11-19-41-73”-aflevering was het hoogtepunt deze keer.

Gelukkig zat de actie wel weer snor, blijven de knipogen naar de comics leuk (Jawel, “Longbow Hunters”) en ging het overkoepelende verhaal wel in stijgende lijn, maar toch moeten nog enkele jammerlijke plotpunten vermeld worden. Het hacken (en soapgehalte) van Felicity, de ongelooflijk geforceerde ommezwaai van Black Siren, de ondankbare, off-screen dood voor dat langdurige personage, gebracht door een ongeïnteresseerde dokter werkten voor ons niet echt. De grote “I Am Iron Man”-reveal aan het einde zou ook gewoon veel eerder plaatsgevonden moeten hebben.

Er begint meer dan ooit sleet te komen op de formule van 23 afleveringen per seizoen. Na zes jaargangen aan Arrow-avonturen worden we minder tolerant voor een zwakke schurk, de cliché verhaallijnen en geforceerde relaties. Waar is de ruwe actie en spanning van in het begin en zelfs nog niet zo lang geleden?

Arrow keert terug met een zevende seizoen in september.