Review: Solo – A Star Wars Story

Speelduur: 135 min.

In de bioscoop vanaf: Woensdag 23 mei

10 total ratings

Een fantasierijk ruimte-avontuur vol plezier, gedragen door een sterke cast, trouw aan de originele trilogie en met een gewaagde cameo.

Voorspelbaar en een tikkeltje te veilig. Wat tempoproblemen. Geen duidelijke schurk.

Onder het motto “niet geschoten is altijd mis” beleeft Han Solo zijn eerste solo-avontuur en Star Wars-spin-off bij Disney. Lees hier onze uitgebreide, maar spoilervrije recensie van “Solo: A Star Wars Story”!

Posted 17/05/2018 by

Buckle up, baby!

Je kende hem als Han Solo of Harrison Ford uit de populaire Star Wars-reeks, maar de tweejaarlijkse rotatie bij Disney vereist een “Star Wars Story” waardoor we dit jaar toe zijn aan Solo: A Star Wars Story, het solo-avontuur rond Alden Ehrenreich als ieders favoriete smokkelaar. Voorzien van een jonge cast en een nieuwe regisseur doet deze spin-off van de miljardenfranchise het oorsprongsverhaal van Han Solo, Chewbacca en Lando Calrissian uit de doeken.

Een jonge Han Solo (Alden Ehrenreich) verlangt naar meer. Samen met zijn vriendin Qi’ra (Emilia Clarke) wil hij zijn criminele bestaan op de werfplaneet Corellia achterlaten en een eigen ruimteschip komen. Een gewaagde ontsnappingspoging later komt Solo al snel oog in oog met het Keizerrijk.

Het is het begin van een avontuur tussen de sterren waarop smokkelaar Han zijn mentor Beckett (Woody Harrelson) en zijn vrouw Val (Thandie Newton), maar ook uiteindelijke co-piloot Chewbacca (Joonas Suotamo) en zijn charismatische levensvriend Lando Calrissian (Donald Glover) zal ontmoeten. Er loeren echter altijd kapers op de kust in de vorm van Dryden Vos (Paul Bettany), leider van het misdaadkartel Crimson Dawn.

Na drie jaar aan Star Wars-films bij Disney is het ze eindelijk gelukt. Na The Force Awakens dat te sterk een kopie was, Rogue One: A Star Wars Story dat te duister was, en The Last Jedi dat zou bezwijken onder diens eigen ambities is Solo: A Star Wars Story de eerste risicoloze blockbuster in de hernieuwde franchise. Met de kritieken op die eerste drie gaan we zeker en vast niet helemaal akkoord, zoals je ook kon lezen in onze toenmalige recensies, maar met deze tweede Star Wars Story hebben we wellicht de veiligste Star Wars-prent tot nog toe.

Dat betekent jammer genoeg dat de film over het algemeen weinig ambitieus is. Zo vertelt Solo: A Star Wars Story een vrij braaf heist-verhaal met de typische personages, eigen aan het genre, waarbij zich weinig onvoorspelbare momenten voordoen. Dat je weet dat Han Solo, Chewbacca en Lando Calrissian haast niets zal overkomen, helpt daarbij weinig. Daarnaast schort er ook wat aan het tempo van de film waarbij actiescènes ongelukkig ingepland worden en ingrijpende gebeurtenissen soms vergeten worden.

Anders dan bij het Justice League-debacle vorig jaar valt van de regisseurswissel tussen Chris Lord en Phil Miller, en uiteindelijk cineast Ron Howard (A Beautiful Mind, Apollo 13) vrijwel niets op te merken. Er zijn actiescènes, er zijn grappige stukken en er zijn ontroerende momenten, maar vooral is er balans. Die balans is er ook bij het muzikale gedeelte van componist John Powell die stukken ontleent aan het oeuvre van John Williams zonder eigen materiaal te vergeten. Een leuke knipoog is het gebruik van een opmonterende “Imperial March” bij een keizerlijke propagandaclip.

Solo: A Star Wars Story is natuurlijk ook een rasechte Star Wars-film, duidelijk geïnspireerd door de originele trilogie. De werelden, de wapens, de voertuigen en de robots: alles ademt – dankzij een combinatie van praktische effecten en CGI – authenticiteit uit. Daarnaast is deze nostalgische spin-off ook een ruimte-avontuur pur sang met best wat (ruimte)gevechten, heel veel Han Solo-knipogen, vermeldingen en vooral een cameo die niemand had zien aankomen (spoilers). Die onthulling zal bovendien ook het meest controversiële zijn aan Solo, maar verzekert hier extra punten!

Dierbare herinneringen en zelfs de kindertijd van velen zou Alden Ehrenreich als Han Solo verpesten. Geen zorgen, want de Amerikaanse acteur zit een acceptabele vertolking neer. In Solo is Ehrenreich misschien wel een ietwat goedgelovige en smoorverliefde jongen, maar de basis voor een oudere Harrison Ford zit er zeker in verweven. Toch is hij niet de ster van zijn eigen film.

Die eer gaat naar Donald Glover die zich kostelijk amuseert met zijn Lando Calrissian. Continu steelt deze gokkende brok charisma de spotlights weg van zijn latere kompaan. Ook Game of Thrones-ster Emilia Clarke kan eindelijk een duidelijke “win” toevoegen aan haar blockbuster-conto als een genuanceerde Qi’Ra. Woody Harrelson zit dan weer vast met een voorspelbare leermeester-figuur, terwijl Paul Bettany als de schurk Dryden Vos (geen link met Jedi-meester Quinlan Vos) jammer genoeg te weinig screentijd krijgt.

We zouden meer verveeld moeten zitten met deze overbodige en ongevraagde aflevering in de Star Wars-saga, maar Solo: A Star Wars Story is niet alleen een aangename toevoeging op de originele trilogie, ook legt het de basis voor een mogelijke franchise die de kern van “Star Wars” bevat: een fantasierijk ruimte-avontuur vol plezier, gedragen door een sterke cast. Enkel dat verhaal kan – en moet – beter.

Solo: A Star Wars Story knalt op woensdag 23 mei ons Melkwegstelsel binnen!