Review: Lucifer – Seizoen 3

3 total ratings

Tom Ellis als een charismatische Lucifer Morningstar.

Een opeenvolging van continu voorspelbare verhaallijnen. Te lang. Niet elk personage is even interessant.

“Dat is spijtig, maar wellicht net waarom Fox de reeks opgaf.” Lees hier onze spoilervrije recensie van het laatste seizoen van Lucifer op Fox!

Posted 15/05/2018 by

I am a devil of my word!

Ieders favoriete duivel beleefde nog één laatste, derde seizoen van Lucifer op Fox, de duivelse televisiereeks gebaseerd op het gelijknamige DC Comics/ Vertigo bronmateriaal. De detectiveskills van Lucifer Morningstar en Chloe Decker werden opnieuw op de proef gesteld en nieuwe goddelijke verhaallijnen werden aangesneden, maar hoe verging het deze reeks avonturen met onder andere Smallville-veteraan Tom Welling?

In het derde seizoen is Lucifer Morningstar (Tom Ellis) nog steeds de raadgever van de Los Angeles Police Department en zijn goede vriendin Chloe Decker (Lauren German). Naast de typische moordzaken en het gebruikelijke politiewerk – onder leiding van de charmante eikel lieutenant Marcus Pierce (Tom Welling) – worden de straten van LA ditmaal geteisterd door de mysterieuze Sinnerman.

Niet alleen op het werk, maar ook in zijn privéleven wordt Lucifer geconfronteerd met problemen. Zo heeft de ex-engel en huidige duivel plots zijn vleugels verkregen, een herwonnen kracht waarmee hij duidelijk zijn broer Amenadiel naar de kroon steekt. Hun conflict heeft ook een impact op figuren zoals de demon Maze, psychiater Linda en Charlotte Richards (Tricia Helfer).

Ondanks de opzet rond engelen, duivels en onsterfelijke moordenaars blijft Lucifer in de eerste plaats een middelmatige politiereeks met een gimmick. We hebben een voorspelbare driehoeksrelatie, enkele oninteressante plotlijnen en meer dan eens een “villain-of-the-week”. Bovendien gaat het overkoepelende plot ook tergend traag vooruit. Het verhaal dat in het eerste seizoen begon met de onthulling van Lucifer aan zijn geliefde Decker, heeft pas nu vooruitgang geboekt.

Waarom moet je Lucifer dan wel kijken? Wel, dat antwoord is simpelweg de titel van deze reeks. Tom Ellis is simpelweg de charismatische Lucifer dewelke de kijker voortdurend weet te boeien. Van de vele (seksueel getinte) grapjes tot de pure charme die Morningstar uitstraalt: het is wel degelijk de duivel die terecht Lucifer interessant maakt. Zijn ondersteunende ensemblecast waaronder de welkome Pierce en Amenadiel is er dan ook vooral om het (teleurstellende) verhaal voort te stuwen. Frustrerend genoeg blijven enkele van die verhaalelementen – hoewel reeds in de pilootaflevering geïntroduceerd – te lang spelen. Ja, we kijken naar jou, ongelovige Chloe Decker…

We snappen waarom Fox Lucifer stopgezet heeft. We hadden het liever anders gezien, maar we snappen het. Dat is misschien een controversiële uitspraak, maar naar onze bescheiden mening zat Tom Ellis, zijn duivelse figuur en enkele randpersonages vast in een ondermaatse tv-reeks. En dat is spijtig, maar wellicht net waarom Fox de reeks opgaf…

Lucifer werd stopgezet bij Fox en zal dus niet meer terugkeren op het Amerikaanse netwerk.