Review: A Series of Unfortunate Events – Seizoen 2

Speelduur: Tien afleveringen van ca. 45 min.

Neil Patrick Harris als Count Olaf. Gastoptredens van Nathan Fillion en Patrick Breen. Zwarte humor

Het nieuwe is er wat af. Niet veel verandering met het vorige seizoen

Niets nieuw onder de zon in deze duistere serie, maar gelukkig brengt Neil Patrick Harris altijd een lach op ons gezicht.

Posted 30/04/2018 by

This show will wreck your evening, your whole life and your day …
Vele fans waren blij met het nieuws dat er nieuwe verfilming van A Series of Unfortunate Events op Netflix kwam. De dertiendelige boekenreeks van Daniel Handler werd in 2004 al een keer naar het grote scherm gebracht, maar daar bleef het bij. Met Neil Patrick Harris in de hoofdrol als Count Olaf kon deze televisieserie haast niet falen. In deze recensie bespreken we het tweede seizoen dat gelijk staat aan de middelste vijf boeken in de reeks.
Het verhaal van het tweede seizoen begint waar het eerste eindigde. De Baudelaires: Violet, Klaus en Sunny (Milana Weissman, Louis Hynes en Presley Smith respectievelijk) worden in een kostschool gestopt wegens het gebrek aan voogden die bereid zijn de kinderen binnen te nemen. Het feit dat elke voogd, die ze in het eerste seizoen hebben gehad, op een gruwelijke wijze is gestorven zal hier wel iets mee te maken kunnen hebben.
Hier worden ze buitengesloten door de andere kinderen en zelfs de leerkrachten maar ach, van Count Olaf (Neil Patrick Harris) zijn ze gelukkig af. Gelukkig moeten we onze geliefde Neil Patrick Harris niet te lang missen aangezien hij nog steeds achter het fortuin van de kinderen aanzit.
an de toon van de serie werd gelukkig niet gesleuteld: het leven van de kinderen is nog steeds “a series of unfortunate events”. De zwarte humor en de donkere elementen zijn dan ook nog steeds de twee grote troeven van deze Netflix Original. Het jammere aan dit deel is dat er niet veel nieuws wordt toegevoegd tegenover het vorige. Zo begint op het Lemony Snicket-personage (Patrick Warburton) duidelijk wat sleet te komen. Vaak valt te voorspellen wat er zal gebeuren wanneer hij in beeld komt. Daarnaast worden de vraagstukken van het vorige deel ook niet beantwoord in dit tweede seizoen. Integendeel: je krijgt er nieuwe bij. Al bij al stoort dit niet bij het binge-watchen van deze creatieve en absurde reeks waar volwassenen sowieso al een IQ onder nul hebben.
Dit seizoen kent ook weer wat nieuwe personages zoals Isadora Quagmire (Avi Lake) en Ducan Quagmire (Dylan Kingwell), twee kinderen wiens ouders toevallig ook zijn omgekomen in een brand. Verder hebben we de nieuwe protegé van Count Olaf, Esmé Squalor (Lucy Punch), een personage met de mogelijkheid om interessant te zijn, maar uiteindelijk meer aanvoelt als een Olaf rip-off. Terugkerende rollen dit seizoen zijn voor Jacques Snicket (Nathan Fillion), Olivia Caliban (Sara Rue) en Larry Your-Waiter (Patrick Breen). Larry Your-Waiter is hoogstwaarschijnlijk het grappigste personage dat deze show te bieden heeft naast Count Olaf.

Sorry Lemony Snicket, maar wij kijken niet weg van deze serie die keer op keer weer een fantastisch verhaal brengt in zijn tweedelige afleveringen. Hoewel ze iets meer afwijken van de boeken is dit nog steeds één van de betere boek-naar-televisie adaptaties van de laatste jaren. We misten wel wat vernieuwing dit seizoen, maar kijken toch uit naar het derde en laatste deel dat in 2019 op Netflix zal verschijnen.

A Series of Unfortunate Events staat nu op Netflix.