Review: Westworld – “Journey into Night” (Aflevering 1, Seizoen 2)

Speelduur: 73 minuten

The gates are open and the gloves are off!

We blijven nog wat op onze honger zitten.

“Het Westworld-park is weer open! Of liever: tijdelijk gesloten wegens nieuw management. De opstand van de A.I. is begonnen en chaos tiert welig.” Hier onze recensie van de opener van HBO’s sci-fi-topper!

Posted 23/04/2018 by

I have one last role to play. Myself.

Op Game of Thrones is het nog even wachten, maar HBO bracht afgelopen nacht gelukkig wel al Westworld terug. Het tweede seizoen van deze succesvolle slimme sci-fi-reeks belooft te focussen op de grootste vrees van de hedendaagse mens: de opstand van hun technologische hulpmiddelen!

Het Westworld-park is weer open! Of liever: tijdelijk gesloten wegens nieuw management. De revolutie van de A.I. is begonnen en chaos tiert welig. Gevaar loert om elke hoek nu de hosts in opstand zijn gekomen en de resterende mensen opjagen.

Aan de ene kant van het verhaal volgen we “Spartacus” Dolores (Evan Rachel Wood) en de moedige Teddy (James Marsden) in hun revolutie tegen de mensheid, terwijl we ook teruggrijpen naar het relaas van de nu almachtige Maeve (Thandie Newton). Aan de andere kant gaat Journey into Night in op de mensen waaronder ironisch genoeg de goedhartige Bernard (Jeffrey Wright) en hoe zij de chaos proberen op te lossen.

Waar het eerste seizoen draaide rond het mysterie van het park en de boeiende artificiële intelligentie, wordt deze eerste episode en de rest van het tweede deel opgebouwd rond de opstand van die A.I. en de vragen rond wat er net allemaal gebeurd is. Zowel visueel als muzikaal is de (nu chaotische) wereld van Westworld nog steeds een pareltje, maar het beloofde land is nu in plaats van een droomwereld een levende nachtmerrie.

Met zijn 73 minuten is Journey into Night een opvallend lange opener die meteen functioneert als teaser voor wat komen zal, maar vooral ook als geheugensteuntje voor waar het verhaal net eindigde in het soms verwarrende eerste seizoen. Wat volgt, is dus veel verhaal en weinig punch. Actie is er in kleine momenten, maar steeds weet je hoe de scènes zullen eindigen. Grappig genoeg begeeft het tweede seizoen zich voorlopig ook nog niet in het diepzinnige niveau waar de tv-reeks zo voor gekend staat. Buiten die onthulling naar het einde toe dan en de vermelding van een grotere Westworld-wereld!

Voorlopig schippert het tweede seizoen nog tussen expliciete scènes en actie enerzijds en de filosofische vraagstukken anderzijds. Zo belandt Westworld door Journey into Night ergens pal in het midden van beide en hier en daar wacht je dus nog op je honger, ondanks de langverwachte terugkeer van de reeks, de sterke uitvoering en natuurlijk de puike acteerprestaties. Een openingsepisode volgens het boekje, dus!

Westworld is elke zondagavond te zien op de Amerikaanse zender HBO en via Play More bij Telenet!