Review: Black Lightning – Seizoen 1

4 total ratings

Black Lightning probeert zich duidelijk te onderscheiden door een focus op rassenongelijkheid en een centrale figuur als held op rust.

Opnieuw een typische The CW-reeks.

“This is for the hood, Black Lightning is back!” Wist “Black Lightning” een plaats in jouw tv-gids te veroveren?

Posted 19/04/2018 by

The real heroes are you.

Na Arrow, Supergirl, The Flash en DC’s Legends of Tomorrow komt Amerikaans televisienetwerk The CW, Warner Bros. Television en DC Entertainment met alweer een nieuwe superheldenreeks! Met een duidelijke raciale insteek en een unieke set krachten probeert Black Lightning een plaats in jouw tv-gids te veroveren!

Negen jaar na zijn pensioen moet goedhartig schoolhoofd Jefferson Pierce (Cress Williams) tegen wil en dank zijn superheldenpersona van “Black Lightning” weer opnemen. In zijn Freedland is immers een gevaarlijke bende “The 100” actief geworden en duikt ook zijn vroegere rivaal Tobias Whale op. Het is het begin van een persoonlijke kruistocht waarbij ook zijn dochters, de verantwoordelijke Anissa Pierce (Nafessa Williams) en fuifbeest Jennifer Pierce (China Anne McClain), betrokken geraken.

Black Lightning verscheen voor het eerst in Black Lightning #1 (1977) en was één van DC’s eerste Afro-Amerikaanse superhelden. Het verhaal rond de metahuman met elektrische krachten in een stad waar Afro-Amerikanen maar al te vaak in sloppenwijken verblijven, neemt dan ook een logische wending. Politiebrutaliteit, ongelijkheid en racisme gecombineerd met superkrachten, zijn daarom de belangrijkste kernwoorden bij Black Lightning. Jammer dat we het al zagen in Marvel’s Luke Cage natuurlijk…

Waar Black Lightning zich ook weet te onderscheiden van het al gevarieerde aanbod aan tv-reeksen rond superhelden en -heldinnen, is bij het centrale personage. Jefferson Pierce is immers geen jonge spring in het veld meer en heeft dan ook nog maar weinig geduld met gangsters of racistische agenten. Een Logan-esque verhaal moet je niet verwachten, maar het is eens wat anders.

De typische The CW-elementen zijn natuurlijk ook weer present. Voldoende actievolle scènes met hier en daar wat grapjes en de nodige dramatiek: Black Lightning ontsnapt er niet aan, maar het houdt de tv-reeks dan weer wel verteerbaar. Langer dan dit verkort dertiendelige seizoen hoefde het echter niet te duren.

Op zich is dit eerste seizoen van Black Lightning een geslaagde opener met voldoende actie, humor, interessante personages én een relatief verfrissende insteek. Jammer genoeg blijft de reeks tegelijkertijd ook een voorspelbaar superheldendrama. Ben je fan van het genre, maar de formule ondertussen nog niet beu gekeken en op zoek naar een nieuwe invalshoek, dan kan Black Lightning die leemte voor je vullen!

Black Lightning staat integraal op Netflix België.