Review: Suicide Squad – Hell to Pay

Verkrijgbaar vanaf: 27 Maart (Digitaal), 10 April (DVD en Blu-ray) in Amerika

Actievol. Sensueel. Ongelooflijk bloederig. Grappig. Onverwachte onthullingen! Dit is wat de live-action film had moeten zijn.

Ontsnapt niet aan enkele clichés.

“De beste animatiefilm van DC sinds ‘Flashpoint’ en dit is wat de live-action film eigenlijk had moeten zijn!” Lees hier onze recensie van “Suicide Squad: Hell to Pay”!

Posted 28/03/2018 by

Me likey

Dat zijn niet alleen de woorden van Harley Quinn die reageert op het strakke lijf van een stripper in Suicide Squad: Hell to Paymaar is ook meteen wat wij van de nieuwste van de DC Universe Animated Original Movies vinden. Na hun teleurstellende blockbuster en de geanimeerde voorganger Assault on Arkham krijgt Task Force X eindelijk weer een eigen film. En wat voor een!

Het is tijd voor een nieuwe missie! Amanda Waller (Vanessa Williams) roept haar Suicide Squad op. Ditmaal bestaat het team uit leider Deadshot (Christian Slater), Bronze Tiger (Billy Brown), Captain Boomerang (Liam McIntyre), Killer Frost (Kristin Bauer van Straten), Copperhead (Gideon Emery) en natuurlijk mascotte Harley Quinn (Tara Strong). Hun taak bestaat eruit een magisch artefact te recupereren.

Zij zijn echter niet de enigen die op de hoogte zijn van het bestaan van dit mythische dingetje. Niet alleen Scandal Savage en Knockout, maar ook de Reverse-Flash, Blockbuster en Banshee zijn op zoek naar de ultieme MacGuffin: een klein zwart kaartje…

We gaan niet rond de pot draaien en vallen maar meteen met de deur in huis: Hell to Pay is de beste animatiefilm van DC in jaren. Recent waren er zonder twijfel al enkele dieptepunten, maar zelfs in vergelijking met het heerlijke Flashpoint of schitterende Batman: Under the Red Hood uit de DC Animated-hoogdagen is dit in zeker zin spiritueel vervolg op Assault on Arkham een absolute topper.

Zoals het hoort, is Hell to Pay een rasechte, r-rated actiefilm. Niet alleen vliegen de hersenen, ingewanden en liters bloed in het rond, maar ook zijn naakt en seks schering en inslag. Dat wil gelukkig niet zeggen dat het verhaal aan diepgang moet inboeten. Knallende gevechten worden afgewisseld met een relatief cliché verhaal dat bol staat van het verraad en de leugens. Het houdt de boel continu spannend.

Ook serieuze thema’s zoals een mogelijke redding voor de schurken, drugproblematiek en verslavende middelen gaan regisseur Sam Liu en scenarist Alan Burnett niet uit de weg – zonder ooit de nodige (road trip-)grapjes te vergeten. Een extra halve ster krijgt dit verhaal echter door die geweldige onthulling aan het einde waardoor DC-fans alleen al deze animatiefilm voor enige tijd zullen herinneren.

Daarnaast bevat de film ook de nodige easter eggs voor de comicbooklezers. Verwacht onder andere verwijzingen naar of optredens van Tobias Whale, Vertigo, de Justice League, Professor Pyg, Two-Face, Doctor Fate of de League of Assassins. En meer!

Suicide Squad: Hell to Pay is een meer dan aangename verrassing na missers zoals The Killing Joke of Batman and Harley Quinn, en biedt een soms voorspelbaar, maar nooit teleurstellend verhaal opgebouwd uit leugens, verraad, seks, geslaagde grappen en vooral veel bloederige actie. Stiekem vragen we ons af wat de enorme kill count hier wel niet moet zijn. Kortom, dit is wat de live-action film uit 2016 had moeten zijn.

Suicide Squad: Hell to Pay is vanaf nu digitaal beschikbaar. De DVD en Blu-ray verschijnen op 10 april.