Review: Ready Player One

Speelduur: 140 min.

In de bioscoop vanaf: 28 Maart 2018

7 total ratings

Heerlijke ode aan de popcultuur, Tjokvol easter eggs. Visueel verbluffend spektakel van begin tot eind.

Weinig diepgang. Style over substance. Neemt heel wat vrijheden met het bronmateriaal.

Steven Spielberg neemt Ernest Cline’s bestseller Ready Player One onder handen. Een heerlijke ode aan de popcultuur of een zoveelste bad romance tussen Hollywood en videogames? Wij bezochten de OASIS en zochten het voor jullie uit in onze Brainfreeze-recensie…

Posted 27/03/2018 by

This isn’t just a game…

In 2011 debuteerde Ernest Cline met Ready Player One, een sci-fi verhaal rond een wereld in verval, een virtuele realiteit waar de mensheid in kon ontsnappen en volgepropt met tal van easter eggs naar de popcultuur van de jaren 80. Het is nu al één van de belangrijkste romans van deze generatie. Nu is er een live-action film, geregisseerd door niemand minder dan Steven Spielberg waar Zak Penn (The Avengers, X-Men) en Cline zelf instonden voor het scenario. Net zoals het boek, zit de film tjokvol easter eggs, popcultuuriconen en personages die als avatars in een virtuele wereld de realiteit willen ontsnappen. In dit tijdperk van VR gaming, social media, online persona en apps en 80s-90s-nostalgie, kon de releasedatum van deze prent haast niet beter, waardoor Ready Player One het in zich heeft om het grootste crossover-blockbusterfenomeen te worden sinds, wel, Avatar.

Het jaar 2045. Een wereld in verval. Een groot deel van de mensheid leeft in trailers, gestapeld bovenop nog meer trailers. Hun enige toevlucht zoeken ze in de OASIS, een virtuele realiteit waar je kan doen wat je maar wil – van feestjes tot naar school gaan, van vakanties tot oorlog voeren op een groots slagveld. Denk Second Life, maar dan een pak groter (én met tonnen meer actie). In de OASIS kan je zijn wie je wil en de in-game currency is de meest stabiele economie ter wereld.

Wanneer de schepper van OASIS, James Halliday (Mark Rylance) alias Anorak sterft, verspreidt hij drie sleutels in zijn virtuele wereld. Het vinden van deze sleutels en het overleven van de challenges leidt tot een dieper inzicht in de geest van de OASIS-schepper en de ultieme easter egg. De winnaar van deze queeste verkrijgt namelijk de volledige controle over de OASIS en de miljarden die de videogameprogrammeur op zijn bankrekening heeft staan. Wade Watts (Tye Sheridan), een tiener uit Columbus, Ohio, staat in de OASIS gekend als Parzival. Samen met zijn medespelers Art3mis (Olivia Cooke), Aech (Lena Waithe), Sho (Philip Zao) en Daito (Wim Morisaki) poogt hij Anorak’s Quest te winnen en de OASIS uit de handen van Nolan Sorrento (Ben Mendelsohn), de kwaadaardige CEO van het megabedrijf IOI, te houden. Dat loopt natuurlijk niet altijd van een leien dakje, zeker wanneer het gevaar zich niet enkel beperkt tot de virtuele wereld…

Ready Player One heeft een zeer duidelijke filmstructuur. De prent is typisch “Spielberg” en typisch “Hollywood”. We hebben onze held die op zijn hero’s journey gaat, we hebben onze love interest, onze mentorfiguur en onze overduidelijke evil corporation. Punten voor originaliteit zal het verhaal van de film niet scoren, maar dat hoeft ook niet. Net zoals in het boek, trekt de opzet en de diepere implicaties van een wereld waarin iedereen een online gamer is je aan, maar blijf je kijken dankzij de talrijke easter eggs en verwijzingen.

Spielberg behoudt de basisopzet van het boek van Cline, maar maakt van de filmadaptatie een meer rechttoe rechtaan en vooral ook sneller vooruitgaand verhaal. Ook wordt alles een tikkeltje braver. Waar het boek voornamelijk referenties naar de popcultuur van de jaren 80 maakte, neemt de film er ook de jaren 90 bij. Het regelen van de rechten op al deze iconische personages moet een hel geweest zijn voor Warner Bros., maar men is er in geslaagd om een film te maken waar een Mecha-Godzilla vecht tegen een Gundam en de Iron Giant, met in de achtergrond o.a. Transformers, DC Comics-superhelden, Teenage Mutant Ninja Turtles, Chucky en Freddy Krueger die elkaar te lijf gaan. Nostalgisch? Enorm. En het ziet er nog visueel verbluffend uit ook.

De visuele effecten zijn het grootste verkooppunt van de film. Alles ziet er mooi afgewerkt uit, zelfs wanneer realiteit en OASIS-simulaties elkaar ontmoeten zoals in een zeer origineel gemaakt The Shining-segment. Naast het grote eindgevecht, moeten we ook een race aan het begin van de film met o.a. King Kong, een Akira-motor en een Jurassic Park T-Rex (dewelke niet in het boek zat) vermelden als één van de beste actiescènes van het jaar. Fans van het boek zullen af en toe teleurgesteld zijn vanwege de grote veranderingen, maar Spielberg begrijpt het verschil tussen geschreven en visuele taal zeer goed.

Neem echter de referenties, speciale effecten en nostalgie naar de games van weleer weg en er blijft haast niet veel meer over van Ready Player One. De personages kennen geen diepgang en zijn zeer cliché. Mark Rylance als de excentrieke uitvinder Halliday en Simon Pegg als zijn voormalige zakenpartner Ogden Morrow zijn leuk om bezig te zien, maar krijgen weinig screentime. Ben Mendelsohn speelt wederom zijn generische villainrol, terwijl de chemie tussen Tye Sheridan en Olivia Cooke niet bepaald van het scherm spat.

Is Ready Player One dan style over substance van begin tot eind? Niet bepaald, er valt wat te zeggen over een spel als de OASIS en wat het doet met de mensheid en onze visie op de realiteit. Maar men gaat er een pak lichter over dan in het boek. Alles wordt wat versimpeld, zeg maar, voor de casual kijker. Desalniettemin verveelt de film geen seconde, daar zorgen de talloze easter eggs, odes aan de popcultuur, verbluffende visuals en epische actiescènes wel voor. Daarvoor alleen al is Ready Player One een absolute aanrader voor eender welke fan van videogames en popcultuur van de afgelopen decennia.

Bezoek de OASIS zelf vanaf 28 maart in de bioscoop!