Review: Legion – “Chapter 9” (Aflevering 1, Seizoen 2)

Speelduur: 60 min.

Verkrijgbaar vanaf: Woensdag 4 april

Een psychedelische en prachtige trip.

Weinig fysieke actie - ondanks een stomende liefdesscène.

“Alles ademt doordachte en gestoorde creativiteit uit.” Lees hier onze spoilervrije recensie van de eerste aflevering van het tweede seizoen van Marvel’s Legion – ieders favoriete psychedelische en prachtige trip!

Posted 27/03/2018 by

Do you have any waffles?

Vorig jaar zette Legion dankzij Fargo-showrunner Noah Hawley zich op de kaart als de in de gaten te houden en gelaagde comicbookverfilming en wist het probleemloos te concurreren met de gevestigde Marvel-reeksen op Netflix. De niet-zo-typische superheldenreeks rond de zoon van Professor X bij FOX en Marvel Television keert volgende week eindelijk terug met een tweede seizoen en belooft even gestoord, even creatief en even geweldig te worden!
Nu het onweerlegbare gevaar van de Shadow King – in het gekaapte lichaam van Oliver Bird (Jemaine Clement) en het gezelschap van Lenny (Aubrey Plaza) – duidelijk is, worden enkele ongemakkelijke allianties gevormd en moeten de mutanten samen met de mensheid zijn psychische dreiging zien te weerstaan.

Aan een pas ontdekte en duidelijk verwarde David Haller (Dan Stevens) om samen met zijn geliefde Syd (Rachel Keller), zijn vriend en geheugenspecialist Ptonomy Wallace (Jeremie Harris) en natuurlijk de slimme mutant Cary Loudermilk (Bill Irwin) die nog steeds een lichaam deelt met de vechtgrage Kerry Loudermilk (Amber Midthunder), om de Shadow King te stoppen.

Dat deze eerste episode van het nieuwe seizoen Chapter 9 – trouwens geregisseerd door onze eigenste Belgische regisseur Tim Mielants – heet, betekent al meteen veel. Meteen en naadloos pikt het verhaal van David weer op waar we een jaar geleden gestopt waren. Dit eerste deel van het tweede seizoen kon evengoed het einde van het vorige deel zijn wat het inlevingsvermogen meteen wat versterkt.

Toch weet de reeks de typische raakpunten van een opener aan te stippen. Zo wordt onvermijdelijk de brug geslagen met Chapter 8, wordt het bekende gevaar opnieuw voorgesteld en worden we eraan herinnerd waarom we dit in de eerste plaats zo’n goede reeks vonden. Centraal staan ditmaal thema’s zoals de menselijke psyche en het concept tijd – met een nadruk op verleden en toekomst – in dit narratief, doordrongen van leugens en mysteries.

Maar Legion zou Legion niet zijn als die typische psychedelische jaren zestig-vibe niet steeds weer opduikt. Het kleurgebruik, de verrassende montage, de overgang tussen scènes, de mutantenkrachten op wel heel originele en soms angstaanjagende, tandenklapperende manier en verrassende geanimeerde stukjes: alles ademt doordachte en gestoorde creativiteit uit. Uiteindelijk vormen een geweldige dance off en vrouwelijke cyborgs met snorren wellicht het toppunt. Did you assume their gender?

Legion is terug en er lijkt weinig veranderd te zijn. Een interessant en diepgaand verhaal, opgebouwd door sterke acteerprestaties, hersenkronkelende mysteries en knappe visuals, maar weinig klassieke actie, lijkt opnieuw de ideale basis te zijn voor deze X-Men-spin-off bij FOX. Een psychedelische en prachtige trip, dat is waar showrunner Noah Hawley dus opnieuw voor gaat.

Marvel’s Legion keert terug om 20u35 op woensdag 4 april op FOX!