Review: Tomb Raider

3 total ratings

Een leuke actieprent met een sterke vrouwelijke lead.

Ongelooflijk cliché en voorspelbaar.

Is dit ‘m dan? De eerste echt goede videogameverfilming? Lees hier onze spoilervrije recensie van “Tomb Raider” met Alicia Vikander als de badass Lara Croft!

Posted 21/03/2018 by

I’ll take two.

Videogamefilms: het blijft een ras apart. Na teleurstellingen zoals Assassin’s Creed (2016), Warcraft (2016), Need for Speed (2015) of de Resident Evil-franchise poogt ditmaal Tomb Raider met Alicia Vikander (The Danish Girl, Ex Machina) – een ingewikkelde reboot van Lara Crofts verhaal – het genre in een positiever daglicht te plaatsen. Is dat studio Warner Bros. Pictures en Noors regisseur Roar Uthaug ook gelukt?

Al enkele jaren na de verdwijning van haar vader probeert de pittige Lara Croft (Alicia Vikander) nog steeds haar onvermijdelijke lot te ontvluchten. Wanneer haar overgeërfde imperium echter dreigt overgenomen te worden, is het aan deze vrouwelijke badass om haar familie-eigendom te beschermen en het noodlot van paps Richard Croft te onderzoeken.

Haar speurtocht brengt haar naar een mysterieus eiland aan de Japanse kust waar enkele rovers op zoek zijn naar een graftombe. Het duurt niet lang vooraleer Lara in conflict komt met hen en ontdekt dat zij ook een schat van haar in handen hebben.

Weg is Lara Croft als de volleerde rondborstige (of geblokteavontuurlijke archeologe en actieheldin, ooit nog in het leven geroepen door Angelina Jolie. Hier krijgen we een coming-of-age-verhaal dat duidelijk hengelt naar een nieuwe blockbusterfranchise met Alicia Vikander als postergirl. Veel meer is haar personage trouwens niet. Haar Lara wisselt van scène tot scène en de o zo verstandige vrouw vergeet soms belangrijke basiselementen in een volgende scène. Hoewel het script vasthoudt aan het populaire spel van Crystal Dynamics uit 2013, zijn er ook enkele cliché toevoegingen en duidelijk ontleende fragmenten en stunts. Jammer, zo’n gebrek aan originaliteit.

Kritiek is er dus sowieso en Tomb Raider is geen volmaakte, maar eerder een voorspelbare actiefilm. De actie in deze actieprent zit daarentegen wel goed. Met de soms brutale moordpartijen en explosieve momenten weet de charismatische Vikander meer dan om te gaan. In een post-Wonder Womantijdperk krijgen we hier dus alweer een sterke vrouwelijke lead in een Hollywood-franchise en dat is goed! Veel meer valt er voor de film jammer genoeg niet te zeggen, ondanks acteerwerk van Walton Goggins (The Hateful Eight) en actieheld Daniel Wu (die eerder lijkt toegevoegd te zijn voor de Chinese markt).

Tomb Raider is een o zo voorspelbare en ‘serieuze’ vertelling van de videogamereboot die niemand echt ooit zal verrassen. Gelukkig biedt de blockbuster wel genoeg actie, iconische momenten en vooral een sterk vrouwelijk voorbeeld in de vorm van Alicia Vikanders take op Lara Croft. Leuk popcornmateriaal, dus, maar niet meer dan dat!

Tomb Raider loopt vanaf nu in de bioscoopzalen.