Review: Marvel’s Jessica Jones – Seizoen 2 (Netflix)

3 total ratings

Onze favoriete feministische furie is terug! Tergend, tragisch en traumatisch, maar tegelijkertijd ook grappig en respectvol naar de Marvel-comics toe.

Mist een nieuwe charismatische schurk. Voorspelbaar.

Onze favoriete feministische furie is terug in het tweede seizoen van Marvel’s Jessica Jones op Netflix! Lees hier onze uitgebreide en uiteraard spoilervrije recensie!

Posted 27/02/2018 by

With great power comes great mental illness.

Ze is terug en doet waar ze goed in is: ass kicken! De primaire superheldin bij Marvel – Sorry, Black Widow – keert terug in het tweede seizoen van Marvel’s Jessica Jones op Netflix. Ondanks haar indrukwekkende overwinning vorige keer heeft de grofgebekte Jessica het nog nooit zo zwaar gehad. Verwacht je dus ook ditmaal aan tragedie, weinig verdoken feminisme en buitensporig geweld!

Na haar dodelijke strijd met “Kilgrave” (David Tennant) en gevecht tegen The Hand moddert de nu bekende en aan alcoholverslaafde ex-superheldin Jessica Jones (Krysten Ritter) weer wat aan. Met haar detectivebureau Alias Investigations en assistent-hulpje Malcolm (Eka Darville) probeert ze haar posttraumatische stressstoornis te verwerken en zich onder te dompelen in nieuwe zaken in New York City, maar ook daar schuilen onverwachte problemen en trauma’s…

Haar overbeschermende adoptief zus Trish Walker (Rachael Taylor), de presentatrice van Trish Talk, is dan weer op zoek naar een nieuw sensationeel programma na het kijkcijferkanon dat Kilgrave was, terwijl “risicomanager” en concurrent Pryce Cheng (Terry Chen) en de pas ingetrokken conciërge Oscar (J.R. Ramirez) Jessica eveneens het leven zuur maken. Het leven van een doorsnee vigilante, toch?

How rapey of you.

Aan de Marvel-formule op Netflix en de toon van Jessica Jones wordt voor dit nieuwe seizoen niet te veel gesleuteld. Het immer tragische bestaan van deze ijzersterke vrouw staat centraal in dit dertiendelige volume dat haar oorsprongsverhaal en bovenmenselijke krachten oprakelt. Aandacht gaat uit naar “IGH” dat jaren geleden experimenten op haar uitvoerde en dat nu systematisch weer opduikt in haar miserabele leven. Alleen kan Jessica Jones deze keer wel terugvechten.

Het grootste probleem zit hem dan ook hier. Waar het eerste seizoen relatief verrassend was en veel tijd doorbracht met haar o zo charismatische schurk, krijgen we hier een traditioneel superheldenverhaal dat de herkomst van haar centrale figuur nagaat, en dus meteen herkenbaar is. Voorspelbaarheid en een weinig indrukwekkende nieuwe schurk zijn de grootste fouten van dit tweede seizoen.

Uiteraard focust Jessica Jones opnieuw op de mysterieuze lijdensweg van onze uiteraard uitgesproken feministische heldin. Die gaat gepaard met pedofilie, betekenisloze seks, drugsverslaving en terminale ziektes en dus een emotioneel dieptepunt voor de verschillende personages – voorgesteld in die heerlijke melancholische en noir stijl. Menslievend zal je niet meteen worden na het bekijken van Jessica Jones.

Gelukkig vangt dit tweede seizoen die duisternis beter op met meer humor. Een ware komedie wordt Jessica Jones nooit, maar met behulp van enkele bijkomstige figuren, slimme montagetechnieken en vooral die spitsvondige ironie tovert deze tv-reeks meer dan eens een lach op je gezicht. En dat is ook nodig.

Yeah, I’m getting T-shirts made.

In een post-The Defenders-tijdperk mag Jessica dan wel een pak bekender zijn, dat wil niet zeggen dat de A-lijsters plots opduiken. Naar goede gewoonte zijn er wel enkele cameo’s van personages uit andere Marvel-reeksen op Netflix, maar de knipogen komen er vooral in de vorm van verwijzingen naar de comics. Trouwe Marvel-lezers zullen eens begrijpend knikken bij het horen van namen zoals “The Whizzer” of “Karl Malus”. Meer zit er echter niet in. Of telt een Captain America-actiefiguur ook als cameo?

“Don’t fix what ain’t broke”. Aan de cast werd daarom niet al te veel gesleuteld. De opnames voor Krysten Ritter als Jessica Jones, Rachael Taylor als Trish Walker of Eka Darville als Malcolm zouden even goed kunnen dateren uit 2015. Verandering of evolutie zit hem vooral bij onder meer nieuwkomers zoals J.R. Ramirez als Oscar of Hal Ozsan als Griffin Sinclair die trouwens allen een puike prestatie afleveren.

Kortom, het tweede seizoen van Marvel’s Jessica Jones biedt opnieuw meer van hetzelfde aan: een mysterieus, feministisch en bij momenten grappig narratief, gekenmerkt door fysiek en emotioneel geweld. Een stukje van de magie is echter wel weg door het ontbreken van een onvoorspelbaar verhaal en een goede schurk – hopelijk blijft dat geen eeuwig pijnpunt na die schitterende Kilgrave. Zo goed als pakweg Marvel’s The Punisher, Marvel’s Daredevil of zelfs het eerste seizoen vonden we het dus niet, maar het tweede deel van dit verhaal rond Jessica Jones levert wel opnieuw ideaal binge-materiaal voor de Netflix-kijker.

Het tweede seizoen van Marvel’s Jessica Jones is vanaf donderdag 8 maart integraal en exclusief beschikbaar op Netflix.