3 total ratings

"Mute" poogt enkele gewaagde thema's aan te kaarten en neemt zijn tijd om de leefwereld en het mysterie uit de doeken te doen. Paul Rudd.

We hebben het allemaal al eens beter gezien. Weinig samenhang. De andere acteerprestaties.

Enkele gewaagde thema’s in “Mute” van “Moon”-regisseur Duncan Jones, de zoveelste neon overgoten sci-fi-prent, maar uiteindelijk blijft vooral de Duitse seksrobot bij! Lees hier onze recensie!

Posted 24/02/2018 by

Oh. Schneller.

Dat zijn niet alleen de nu al befaamde woorden van een gepimpte Duitstalige seksrobot in Mute, maar ook wat we dachten over het tempo van deze Netflix Original. Regisseur Duncan Jones, de zoon van wijlen David Bowie, komt na zijn diepzinnige sci-fi-film Moon (2009) met dit spirituele vervolg rond een stomme barman in een futuristisch Berlijn.

Berlijn, 2052. Lei Beiler (Alexander Skarsgärd) die na een tragisch bootongeluk tijdens zijn jeugdjaren zijn stem verloor, gaat door het leven als barman. Eindelijk heeft hij het geluk gevonden bij zijn extraverte vriendin Naadirah. Wanneer ze echter plots vermist is, gaat Beiler op onderzoek en ontdekt hij meer en meer over zijn mysterieuze geliefde.

Ondertussen volgen we ook de Amerikaanse chirurg Cactus Bill (Paul Rudd) en zijn vriend Duck (Justin Theroux), hun leven in de Berlijnse onderwereld en hoe één van het daaraan probeert te ontsnappen.

Laten we eerst stellen wat wel werkt bij Mute. Regisseur Duncan Jones (Warcraft, Moon) had duidelijk een visie voor zijn sci-fi-wereld. Het Berlijn van 2052 is een interessante futuristische, maar ergens nog steeds herkenbare kosmopolitische grootstad met gevaarlijke achterbuurten. Neonlichten, drone-technologie of geavanceerde machines zijn terug te vinden op elke straathoek en dat is natuurlijk leuk om zien in een sci-fi-prent. Verrassend of vernieuwend is het daarentegen niet meer na Altered Carbon of Blade Runner 2049Wat ook bijblijft, is de geslaagde rol van de hier niet zo aardige Paul Rudd en die hilarische Moon-knipoog.

Je merkte het misschien al, maar Mute mist toch wel wat elementen om een goede film te zijn. Hoewel Jones duidelijk twee tragische verhalen rond verlies probeert voor te stellen en daar meer dan zijn tijd voor neemt in dit voorspelbare moordmysterie, verliest Mute veel van zijn impact tijdens de montage. Het meest opvallende is een pedofilie-subplot dat vreemd genoeg in de scène erna al lijkt  vergeten te zijn. Samenhang ontbreekt en je lijkt slechts een aaneenschakeling van vrij losse scènes te bekijken. Niet dat het einde daarom niet minder ongemakkelijk was.

Ondanks de schitterende cast met een hier ondermaatse Alexander Skarsgärd die je vorig jaar nog zag schitteren in It, of een Justin Theroux met een complex personage stellen de acteerprestaties over het algemeen teleur. Vooral de geforceerde dialogen zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen. “School girls, babe. Itty bitty titties and smooth little p***ies. Then they grow up.”. Soms had de hele film beter stom kunnen zijn.

Ja, we zijn teleurgesteld. Een sciencefictionfilm van de regisseur van Moon (2009)? Dat had gewoonweg beter kunnen of moeten zijn. Het gebrek aan narratieve focus, geloofwaardige menselijke dialogen en enkele voorspelbare plotpunten maken van Mute een gemiste kans in een visueel aantrekkelijk jasje. Kijk daarom liever nog eens naar Moon.

Mute is vanaf nu exclusief beschikbaar op Netflix.